Starý dům slavné designérky se dočkal přestavby, svou duši si zachoval
Cesta životem, to je mnoho etap seřazených za sebou. A Floriana už jimi urazila předlouhou cestu. Zdaleka ve svém díle nekončí, i když jí z rodného Slovinska a Evropy zavedla až do San Franciska, ve Spojených státech amerických. A pak zase na skok zpátky. Foto: Steve Werney Photographer
Začít bychom ale měli spíš u jejího rodného venkovského domu, stojícího ve vesnici Sežana, ve slovinském Krasu. Tady totiž dobrodružství Floriany začalo. Objevila tu totiž vášeň pro obnovování starých fresek a mozaik. Což je dost neobvyklý koníček. Foto: Steve Werney Photographer
Přes Evropu, kde rozvíjela svou designérskou praxi, až do USA, za novými příležitostmi. Tam se prosadila jako návrhářka bytových doplňků. Spojovala jemné řemeslné zpracování, kterému se naučila v Evropě, s hravou svobodou současného amerického designu. Foto: Steve Werney Photographer
Ve čtyřiadevadesátém založila studio Floriana. Tvůrčí dílnu zasvěcenou designu, který oslavuje prostor. Její práce brzy představoval Rolling Stone magazín a hovořila o nich Oprah. Dostaly se i do galerií Terera, Los Angeles a Amerického řemeslného muzea v New Yorku. Foto: Steve Werney Photographer
V roce 2007 se začala více prosazovat na poli interiérového designu, v němž zajímavým způsobem uplatňovala eleganci evropských historických prvků. Ne nutně jen starožitností, ale i nových produktů vytvořených na historické bázi. Foto: Steve Werney Photographer
V roce 2019 je zařazena do čestného seznamu (magazínem Gentry) mezi nejvýznamnější a nejvýraznější podnikatele, umělce a designéry působící na východním pobřeží USA. Pokud bychom škálovali slávu, tohle byl asi její profesní vrchol. Foto: Steve Werney Photographer
I přes tu chválu, slávu, ocenění invence a zásluh, vysoká oborová hodnocení – Floriana byla (a je) v nitru pořád tou ženou, která pracuje s historií, s restaurováním starých prvků a jejich citlivým zapojením do jedinečného bytového designu. Foto: Steve Werney Photographer
Je někým, s kým si nemusíte jen květnatě povídat o trendech bytového designu. Je „od fochu“ a vyzná se v řemesle i restaurátorské praxi. Umění jen nekomentuje a neinstaluje, ale i sama zachraňuje, produkuje a vystavuje. Má zkrátka velmi široký záběr. Foto: Steve Werney Photographer
Asi nejlépe to patrné je z jejího projektu z loňského roku, v němž „zachraňuje odkaz“ a „citlivě re-modeluje a znovu-navrhuje“ interiéry venkovského domu. Ne v sanfranciském zálivu, ale v slovinské Sežani. Je to totiž její rodný dům. Foto: Steve Werney Photographer
A kde jinde by měla být ta léta praxe a zkušeností designérky lépe vidět, než u domu, který je jí tak niterně blízký? Právě proto je tahle osobní zakázka tak zajímavá, protože názorně ukazuje, jaké zkušenosti vlastně Floriana svou cestou světem posbírala. Foto: Steve Werney Photographer
Starý venkovský dům vystavěný z masivního kamene, plný vzpomínek, které dalece přesahovaly její dětství, sahal svým vznikem k 18. století a rozvoji spojenému s rakousko-uhersko-italským Terstem. Foto: Steve Werney Photographer
Stěny kamenného domu jsou místy silné až metr, aby v zimě udržely teplo uvnitř a v létě příjemný chlad. Atmosféru i odkaz minulého využití tu nesou i obrovské dubové sudy na víno a průseky do skal nesou odkaz kdysi existujících ostarií. Foto: Steve Werney Photographer
Vstupní dvoukřídlé dveře se otevírají do rozlehlého dvora, který obklopují obytné prostory, stodola a vinný sklep. Zadní část domu je vestavěna do kopce, pod podlahou vede kanalizace. Foto: Steve Werney Photographer
Střešní tašky jsou terakotové, zespodu všechny vybělené přírodním pigmentem z vápenného kamenného prachu, který odhaluje terakotu v geometrickém vzoru. Foto: Steve Werney Photographer
Přestavba nebyla nijak malá, značný rozsah projektu a velikost pozemku se spojily, aby vytvořily skutečně úchvatný prostor. Projekt si vyžádal značné množství času, přičemž stavební fáze trvala několik let. Foto: Steve Werney Photographer
Staré trámy byly ponechány odhalené ve stropě a venku na balkoně. Vnitřní stěny jsou z benátské omítky, vyvedené v teplých pastelových barvách broskvové, mátové a zlaté. Foto: Steve Werney Photographer
Dům je zařízen starožitným rodinným nábytkem, většinou zděděným po Florianině dědečkovi Rafaelu Boncinovi, smíchaným s některými moderními kousky. Foto: Steve Werney Photographer
K těm „moderním“ kouskům se počítají například žluté židle L'Afrique vyrobená v Senegalu, z recyklovaného rybářského náčiní. Foto: Steve Werney Photographer
Některé předměty rozmístěné po domě jsou přímo dílem Floriany - kožená skládací křesla nebo polštáře a závěsy. A její dcery Adriany Camile, která se zabývá herbaristikou, pak doplnila ještě řadu stylových vegetačních prvků. Foto: Steve Werney Photographer
Při přestavbě byla pečlivě vyvážena potřeba zachovat historický půvab nemovitosti s přáním vytvořit funkční obytný prostor. Výsledkem je skutečně jedinečný a oduševnělý dům, který vyzařuje teplo a charakter. Foto: Steve Werney Photographer
Úspěch projektu je důkazem zručnosti a obětavosti místních řemeslníků, od omítkářů – štukatérů, truhlářů až po zednické mistry, kteří neúnavně pracovali na tom, aby tato krásná nemovitost znovu ožila. Foto: Steve Werney Photographer
Přestavba nejen zachovala historickou celistvost nemovitosti, ale také vytvořila skutečně výjimečné místo, které umožňuje rodině a přátelům scházet se, odpočívat, vařit a užívat si chvíle během dne. Foto: Steve Werney Photographer
Projekt ze Sežani není nějakou strhující ukázkou moderního designu, ale velmi civilním příkladem toho, jak dobrý design napomáhá uchovávat duši výjimečného prostoru. Foto: Steve Werney Photographer
Sdílet na Facebooku Sdílet na Pinterestu
1 / 23
REKLAMA