Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Moderní kaple z přírodních materiálů inspirovaná středověkým stavitelstvím

Letošní Salon dřevostaveb představuje celou řadu výjimečných budov. Výstava, která nyní cestuje až do poloviny října po republice, nabízí širokou škálu realizací – od drobných staveb, chat, rodinných domů až po velká administrativní sídla. Ukážeme vám některé inspirativní stavby spojené s letošním salonem. Tentokrát se zastavíme u kruhové sakrální stavby Kaple Panny Marie Bolestné inspirované středověkými stavebními postupy.
Foto: MgA. Ondřej Bouška, Salon dřevostaveb

Kaple s kamennou podezdívkou se nachází v obci zvané Nesvačilka, v Jihomoravském kraji, v okrese Brno venkov, v Dyjsko-svrateckém úvalu. Jan Říčný, který je autorem architektonického návrhu, obec popisuje jako cenné místo s bohatým historickým dědictvím a zachovalým urbanismem; jako místo, kde se drží struktura ulic a funguje záhumenní cesta obepínající vesnici, vyjma zástavby v sousedství pozemku určeného pro kapli. „Přístupová cesta proto nevede jenom od silnice na Těšany – prodloužením záhumenní cesty od moutnické silnice, vytvořením druhého, zadního přístupu ke kapli, jsme takto získali vhodné začlenění objektu do zavedených struktur obce. Vzniká tím poutní přístup ke kapli i od blízkých Moutnic,“ říká na úvod architekt, vše ukazuje na mapě a zve nás na pomyslnou procházku pomocí fotografií a výkresů.

Foto: MgA. Ondřej Bouška, Salon dřevostaveb

Duchovní prostor obohacující krajinu i srdce lidí

Základní vizí ateliéru RCNKSK bylo přinést kraji sakrální dřevěnou stavbu dotvářející krajinu s vlivem na kulturu, společnost i dědictví místa, kde není široko daleko vidět lesy ani skály, pouze hlínu a pole. Použití přírodních, v této oblasti však nedostatkových materiálů, jako jsou kámen a dřevo, působí podle slov Jana Říčného zcela symbolicky – chce dodat víru do vyprahlé krajiny.

Pozemek zvolený pro kapli má velmi vhodnou pozici vůči obci i okolí, nachází se na návrší zakončující vesnici. V případě příjezdu od Moutnic je panorama obce široké, zleva je vidět stavení za stavením, za silnicí terén stoupá, přibývá zeleně a v nejvyšším bodě pohled vizuálně završuje kaple. Vstupujete-li do obce od Těšan, uvítá vás kaple hned u vjezdu do vesnice a  v případě příjezdu od Žatčan se věž kaple jeví jako dominanta střešní krajiny obce,“ vysvětluje architekt u vchodového prostoru, který je doplněn sakristií a kůrem s přilehlým schodištěm.

Foto: MgA. Ondřej Bouška, Salon dřevostaveb

Kruhová stavba s kamennou podezdívkou je inspirovaná středověkými stavebními postupy s viditelnou snahou o propojení s prvky současné moderní architektury. Konstrukce je vytvořena z masivních ručně tesaných trámů, přičemž dřevěné lamelové prvky nesou znaky výroby pomocí CNC obráběcích strojů. Nadmíru důležitá je v tomto případě symbolika Mariiny bolesti. Jan Říčný rozděluje kruhový prostor kaple na pozemskou část kamennou, kterou tvoří živelně vyskládané kameny a část nebeskou dřevěnou.

Kameny jsou pozemské, stejně jako my. V tomto soklu evokují původ Mariiny bolesti. Surové trámy uvnitř protínají prostor a směřují do jasného kruhového otvoru ve stropě směrem k Bohu. Jedním z trámů je kříž. Celý prostor nad kameny je obalen lehce působícím závojem Mariiných slz tvořených jemnými vertikálními okny a dřevěným obkladem. Nad otvorem ve stropě je umístěn sanktusník – drobná štíhlá věžička, kterou je prostor permanentně osvětlován. Světlo od Boha k nám takto přichází ve dne i v noci. V útrobách sanktusníku je navíc umístěn světlený zdroj osvětlující podlahu kaple – prostor pro věřící a kněžiště,“ dodává architekt.

Foto: MgA. Ondřej Bouška, Salon dřevostaveb

Tradiční a nové přístupy ke spiritualitě se odrážejí i v architektuře

Ateliér RCNKSK se v převažující části své produkce zaměřuje na nové moderní formy architektury související s uměním a historií (oba zakladatelé ateliéru jsou absolventy UMPRUM); propaguje lidovou a sakrální architekturu, celostní přístup od urbanismu až po detaily klik a oživuje tradiční řemeslné postupy ve spojení se současnými technologiemi. Patrné je – i v případě Kaple Panny Marie Bolestné – hledání ústředního principu, hlavní symboliky dané stavby a místa.

Zvolil jsem princip centrální stavby, která na vrcholku mezi poli působí jako maják, orientační bod v prostoru i v duchovním smyslu. Místní si vybrali jako patronku Pannu Marii Bolestnou, symbol utrpení. Její příběh a emoce se zrcadlí v prostoru. Na místním prachu a hlíně, jež tvoří podlahu, stavíme nový chrám,“ podotýká Jan Říčný nad pečlivě provedenými výkresy jeho ateliéru.

Foto: MgA. Ondřej Bouška, Salon dřevostaveb

Moderní sakrální architektura by měla jít ruku v ruce s potřebami současných farníků, v souvislosti s hledáním spirituality v 21. století. Architekt musí umět naslouchat, znát historii místa a pochopit ji. V případě kruhové kaple v Nesvačilkách vychází návrh z dokonalé znalosti místa, z historie moravské vesnice, která se od svého vzniku v době baroka příliš nerozšířila a na vrcholku nad obcí zůstal volný prostor jako stvořený pro sakrální stavbu inspirovanou středověkými stavebními postupy, jež vstupují do dialogu s moderními technologiemi.

Plocha lemovaná jabloňovou alejí je opravdu velkorysá, při vstupu vás přivítají vysoká vrata, za nimiž se odehrává takřka dokonalé propojení historie se současností. Dřevěná stavba s kamennou podezdívkou, ručně tesané trámy, které nemilosrdně protínají prostor a směřují do kruhového otvoru ve stropě. Podlahu tvoří dusaná broušená hlína, stěny soklu lomový kámen. Zdá se, že kaple není ukotvena v čase – netušíte, kdy byla postavena. Vnímáte pouze její výraz, hru světla, akustiku a vůni…

Stavba byla kompletně financována z darů, což prodloužilo dobu výstavby. Tento čas mi ale umožnil nejen kriticky přehodnocovat vlastní návrh, ale také důkladně promyslet technické i významové stránky projektu a realizovat ho s velkou pečlivostí. Úzké propojení se staviteli a důraz na specifické detaily vedly k tomu, že jsem zpracovával nejen prováděcí, ale také výrobní dokumentaci, řešil výrobní postupy a optimalizoval proces v závislosti na finančních a technických možnostech,“ dodává na závěr architekt Jan Říčný a zve k návštěvě Kaple Panny Marie Bolestné.

Foto: MgA. Ondřej Bouška, Salon dřevostaveb

Kaple Panny Marie Bolestné

Místo stavby: obec Nesvačilka, okres Brno venkov
Investoři: Římskokatolická farnost Moutnice
Autoři: MgA. Jan Říčný, RCNKSK, s.r.o.
Užitná plocha: 147 m2
Zastavěná plocha: 150 m2
Konstrukce: Kruhová dřevostavba, ručně tesané trámy a dřevěné lamelové konstrukce vyrobené pomocí CNC obrábění, kamenný sokl a hliněné podlahy.
Vytápění: Teplovodní vytápění v hliněné podlaze, tepelně izolovaný dřevěný plášť, na střeše jsou instalovány fotovoltaické panely.
Autor fotografií: MgA. Ondřej Bouška, Salon dřevostaveb
Půdorysy: MgA. Jan Říčný, ateliér RCNKSK

Foto: MgA. Ondřej Bouška, Salon dřevostaveb

Dům se představil na letošním Salonu dřevostaveb a rovněž v tradiční ročence. Festival a výběrové přehlídky současné dřevěné architektury se konaly 3. dubna 2025; následovaly výstavy v Praze, Karlových Varech a Brně. V průběhu prázdnin se bude výstava konat v EGOÉ Bílovice — Pole Designu a na závěr se uskuteční v Telči od 15. září do 12. října 2025.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Sakrální stavby

Foto: Ocenění v soutěži veřejných sbírek na památky MÁME VYBRÁNO, redakce PROPAMÁTKY

Ceny soutěže Máme vybráno byly rozdány. Vítězem se stal zámek Přílepy

Soutěž probíhá každoročně v rámci projektu zaměřeného na financování národních památek a veřejných sbírek pro kulturní dědictví České republiky. Koncepce soutěže dává takto širší význam veřejným sbírkám a představování rekonstrukcí nejrůznějších historických objektů. Projekt zahrnuje i každoroční…

Kaple svaté Máří Magdalény - Praha. Zdroj: Adobestock – Badahos

Od Stalinova pomníku po těžbu železné rudy. Proč musely kostely cestovat

Ve švédské Kiruně přesouvali starý dřevěný kostel do pět kilometrů vzdáleného místa, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího dolu na železnou rudu v Evropě. U nás je zřejmě nejznámějším přesunem kostel v Mostě. Ale není jediným. A ani ve světě to není ojedinělá záležitost, i když…

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

Kostel – umístění. Foto: Technická univerzita v Liberci (TUL)

3D tisk veřejné stavby; řešení pro liberecký evangelický kostel

Vědci z Technické univerzity v Liberci (TUL) a Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) představili v pražském Kloknerově ústavu nové funkční zařízení pro 3D tisk z cementových směsí. Takřka souběžně s tím se zrodil základní tvar čtrnáctimetrové budovy kostela na náměstí…

Foto: Stijn Bollaert

Z nechtěného kostela v havarijním stavu vzniklo komunitní centrum s knihovnou

S trochou fantazie a dostatkem prostředků stodolu v horách můžete přestavět na rekreační objekt. Z garáží se dají nadělat apartmány a ze staré fabriky lze vytvořit třeba sociální bydlení. Ale co uděláte s kostelem, který je v havarijním stavu a nikdo už ho opravovat nechce?…

REKLAMA