Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Výstavba a rozvoj měst a obcí

Výstavba a rozvoj měst a obcí

Metropole, města, obce – vybudovat jakýkoli sídelní útvar pro soužití většího množství lidí vyžaduje součinnost mnoha profesí. Mezi všemi musí pak panovat shoda na výsledném řešení i provedení a výsledek by měl být trvanlivý a efektivně ekonomicky i udržitelně sloužit svým obyvatelů a uživatelům. Město je živoucí organismus, který se však proměňuje v čase podle měnících se potřeb, i vlivem stárnutí technologií nebo materiálů.

Na výslednou podobu města má vliv mnoho faktorů jako například:

  • Demografie
  • Kultura a historický vývoj
  • Přírodní podmínky, reliéf terénu, přírodní bohatství, klimatické podmínky
  • Ekonomika, průmysl
  • Soukromé zájmy obyvatel a investorů
  • Vztahy a dopravní propojení s okolím
  • Územní plánování obce, kraje, státu
  • Stavební předpisy, zákonné normy

Většina zásadních rozhodnutí o vývoji města je v demokratickém řízení státu v rukou volených zastupitelů potažmo městské rady, jednající na základě svých úvah nebo podnětů z jiných stran (občanů, firem).

Aby město drželo jednotný ráz a dobře fungovalo je však potřeba obracet se na odborné profese, které jsou více či méně zastoupeny v procesu vývoje města. Jsou jimi například:

  • Městský architekt
  • Urbanista
  • Městský inženýr
  • Dopravní inženýr
  • Krajinářský architekt
  • Developer
  • Pracovník Národního památkového ústavu

Všechny popsané profese se úzce podílejí na výsledné podobě města. Každý vidí záležitost ze svého pohledu, nicméně je nutná odborná způsobilost a přesah jedné profese do druhé. Je výjimkou, že by všechny profese byly přímo zaměstnanci či stálými spolupracovníky města. Často se v případě menších obcí jedná o volně sestavované týmy dle potřeby.

Pokud týmy nejsou sestaveny dobře, nejsou zastoupeny či jsou nedostatečně vyslyšeny doporučení některých profesních odborníků při jednotlivých stavebních projektech či v dlouhodobém plánování, může to způsobit zbytečné a nehospodárné využití veřejných prostředků, zkrácení životnosti daného řešení, nefunkčnost některých aspektů daného řešení nebo způsobit po výstavbě i nové problémy, kde dříve nebyly. Mělo by tak být v zájmu zastupitelstev úzce spolupracovat s širokým spektrem odborníků a naslouchat jim, jelikož lidská sídla jsou složitými a komplexními stavebními díly.

Velká města potřebují stálé týmy odborníků, nejen pracujících dle zadání vedení města, ale poskytujících i městu zpětnou vazbu na vydaná rozhodnutí, konzultující varianty a řešení. Odborné profese jsou často zastoupeny i v poradních komisích měst a obcí (například komisí pro výstavbu, komise pro životní prostředí atp.).

Městský architekt

V České republice má městského architekta cca 80 měst a obcí. Zatím je ale nesrovnatelně víc obcí, které služeb městského architekta nevyužívají. Jeho role není v naší legislativě přesně ukotvena, jeho rozsah prací se různí. V zásadě se ale jedná o profesi, která má ze své podstaty v rámci rozsahu prací domluvených s obcí držet celkovou koncepci města, dbát na zachování a rozvoj architektonických a urbanistických kvalit. Je často zástupcem města při jednání se soukromými stavebníky nebo v případě veřejných zakázek, jako například zpracování územního plánu.

Městský inženýr

Role městského inženýra je ještě méně zastoupena než městský architekt. Úkolem inženýra je dohlížet a konzultovat především městské sítě, technickou infrastrukturu, nakládání s energiemi, dopravní řešení atp.

Krajinářský architekt

Krajinářský architekt má být plnohodnotnou součástí týmu s inženýrem (inženýry) a architektem (architekty) v procesu plánování města. Jeho specializací je městská zeleň nebo správné nakládání s dešťovou vodou, popř. vhodné proudění vzduchu ve městě atp. To všechno může výrazně ovlivnit kvalitu životního prostředí města.

Developer

Developer přichází do území města s podnikatelským záměrem nové výstavby či přestavby jednotlivých staveb či celých území. Je proto nezbytné, aby úzce spolupracoval s městem (městskou částí) a respektoval místní výše řečené podmínky a požadavky města, úzce spolupracoval s výše řečenými profesemi. Stejně tak i developer, vkládající do projektu značné úsilí a finance na mnoho let dopředu potřebuje přehledné, stabilní a předvídatelné právní prostředí, podmínky výstavby. K tomu slouží mimo obligátních územních plánů a regulačních plánů například programy rozvoje obce, plánovací smlouvy nebo zásady pro spolupráci s developery.

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, kletr

MMR couvá od povinné grafiky územních plánů. Odborníci žádají reformu obsahu

Novela vyhlášky č. 157/2024 Sb. ruší povinný grafický standard územních plánů a obcím i krajům má ušetřit miliony korun. Zůstává pouze závazný datový standard, který zajistí digitální transformaci plánování. Podle České komory architektů ale hlavní problém stavebního zákona – obsahová kvalita a srozumitelnost…

Ilustrační obrázek, Česká Lípa. Foto: D. Kopačková, redakce

Debata ČKA na téma dostupné bydlení

Jako dostupné je vnímáno bydlení, na které domácnost vynakládá max. 30 % svého příjmu, ve velkých metropolích pak 45 %. Jako kritická hranice se v parametrech podpory dostupného bydlení v politikách bydlení většiny zemí objevuje úroveň cca 40 %.

Zdroj: Tredje Natur

Čím ochladit město? Dlaždice s dírou dosud nepomáhají

Mohl to být fascinující příběh jednoho velkého úspěchu. Nápadu, který z mála udělal hodně, a chytrým řešením přispěl k řešení velkého problému. Mohly by to být velmi názorný příklad dobré praxe. Jenže celému vyprávění o projektu Climate Tile dodnes chybí kromě závěru to…

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Ilustrační obrázek, Ostrava. Foto: D. Kopačková, redakce

MMR znovu uvolnilo podmínky podpory sociálního bydlení

Kromě lidí v bytové nouzi mohou v sociálních bytech nově bydlet také osoby, které nepatří mezi 40 % obyvatel s nejvyšším příjmem. MMR uvolnilo také pravidla pro žadatele o podporu z řad nestátních neziskových organizací.

Zdroj: Pexels

Novela stavebního zákona, problémy digitalizace a podpora sociálního bydlení

Letošní prázdniny přinášejí do českého stavebnictví řadu změn. Aktivní bylo zvláště Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Zveřejnilo novou analýzu požadavků a potřeb uživatelů digitalizace stavebního řízení, uvolnilo podmínky podpory sociálního bydlení i pravidla pro žadatele o podporu z řad…

Urban gardening na hřbitově Neustift. Zdroj: © Harald Lachner

Zelenina ze hřbitova: Netradiční forma zahrádkaření našich sousedů

Vídeňské hřbitovy získávají nový rozměr. Město pokračuje ve svém inovativním projektu, který vyhrazuje určité hřbitovní plochy k zahradničení. Letos v březnu přibylo ve Vídni dalších deset záhonů, na kterých si zájemci mohou vypěstovat vlastní bio zeleninu.

Foto: MPO ČR

Dřevostavby porostou! Nové normy umožní vyšší domy ze dřeva

Už dlouhou dobu se diskutuje o možnostech výstavby a využití dřeva pro moderní bytové domy, školy, školky a veřejné budovy. Zásadní bariérou byla přísná požární norma. Od 1. srpna letošního roku již platí její úprava, která usnadňuje navrhování vícepodlažních staveb až do výšky 22,5 metru.…

Zdroj: Pexels

Debaty o dostupnosti bydlení neutichají. Zvláště pak před volbami

Bytová krize nás provází od nepaměti. Umíme ji dokonale popsat a vysvětlit, nikdo ovšem nemá odvahu přepsat od základu bytovou politiku. Česká ústava a její Listina základních práv a svobod sice právo na bydlení přímo nezmiňuje, ale politické garnitury se stále předhánějí v nabídkách řešení bytové…

Foto: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Prázdninové výlety za architekturou. Pěšky, na kole i za vozem…

K prázdninám patří slunce, voda a cesty za dobrodružstvím – a nemusejí to být zrovna exotické dálky či tuzemská bujará příroda. I město má co nabídnout. V Praze se rozsvítily neony a slavnostně se otevřel letní program plný přednášek, filmů, turistiky a spotu. Nová sezóna…

REKLAMA