Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata
Výstavba a rozvoj měst a obcí více o tématu

Městský architekt je důležitý moderátor výstavby v území. Mělo by ho mít každé město, říká starosta

Jakou roli hraje městský architekt v plánování měst a jeho investic? Proč by každé město mělo mít svého architekta? Jaký je jeho přínos? A je městský architekt pouze výsadou velkých měst? Vydali jsme se to s redakcí zjistit do nevelkého města na severovýchodě Čech – Červeného Kostelce. Povídali jsme si se starostou Rostislavem Petrákem a městským architektem Lukášem Ehlem.
Ilustrační obrázek Zdroj: AdobeStock - petr84
Ilustrační obrázek Zdroj: AdobeStock - petr84

Červený Kostelec je známý tím, že zde městského architekta mají již od prvního porevolučního starosty a je to funkce tradiční, městská rada i zastupitelstvo ho tedy chápou jako neodiskutovatelnou součást týmu tvořícího město.

Rozhovor ESTAV.cz: Tvorba města z pohledu starosty a architekta

Poslechněte si rozhovor na téma: Městský architekt

„Jsem především moderátor záměrů a investic města, vyjadřuji se k projektům města i k soukromým projektům. Pro město připravuji projekty, doporučuji postupy řešení a jsem v roli odborného konzultanta. Pro soukromé investory nevydávám žádná závazná stanoviska, ale konzultuji se stavebníky a vysvětluji vztahy jejich domu k území. Společně se snažíme nacházet řešení, která budou vyhovovat všem stranám,“ popisuje ve stručnosti svoji roli architekt Lukáš Ehl.

Historie městského architekta

Na webu České komory architektů věnovaných městskému architektovi se píše, že historie lidských sídel, jejich vznik, růst, kvalitativní proměna nejsou výsledkem náhody ničím a nikým neregulované aktivity jednotlivců, prosté adice. Vždy jim musela předcházet myšlenka – zhodnocení stavu, jasný záměr a strategie, jak ho dosáhnout. Stáli za ní ti, kteří měli moc, prostředky a schopnosti. A na nich také ležela tíha zodpovědnosti. Ale ani absolutističtí vládci se nestyděli mít k ruce lokátora, architekta, prefekta, odborně fundovaného člověka

S růstem velikosti sídla, počtu jeho obyvatel, zvyšováním životního komfortu, s rozšiřováním škály občanské i technické infrastruktury začal být spontánní, ničím a nikým neregulovaný rozvoj nemyslitelný. Lidské sídlo se proměnilo ve složitý organismus. Jeho řízení, správa, rozvoj už nemohly být věcí jednotlivce, ale týmu. Vyžadovaly akceschopný politický management opírající se o profesionální odborné zázemí.

Stále naléhavěji potřebovali „moudří otcové města“ rozvojové vize, strategické a rozvojové plány měst. A stále naléhavěji potřebovali pro oblast urbanismu, architektury a městského inženýrství specializované poradce – městské architekty, kteří průběžně sledovali odborná hlediska naplňování přijatých vizí či strategií města.

Městský architekt v ČR

V České republice má městského architekta cca 80 měst a obcí. Zatím je ale nesrovnatelně víc obcí, které služeb městského architekta nevyužívají. I zde je namístě, zajímat se proč. Jsou si zastupitelé jistí, že ho nepotřebují? Nebo ho neumí najít? Nebo o možnosti a právu obce či města mít „svého“ architekta nevědí?  Nebo je to jen strach z nepoznaného?

A kdo to vlastně je městský architekt? Co vlastně dělá? V čem může zastupitelům pomoci? Kdo jím může být? Může si ho obec či město dovolit? A jak roli městského architekta vnímá třeba starosta menšího města v kraji mezi Orlickými horami a Krkonošemi? Poslechněte si audio-rozhovor výše.

Sdílet / hodnotit tento článek

Další kapitoly tématu „Výstavba a rozvoj měst a obcí

  1. Městský architekt je důležitý moderátor výstavby v území. Mělo by ho mít každé město, říká starosta
  2. Městský inžernýr má na starosti technickou infrastrukturu měst. Třeba hospodaření s dešťovou vodou
  3. Co se bude v obci stavět a jak postupovat při domluvě s developery? Proces má být transparentní
  4. Plánovací smlouvy a smlouvy obcí a developerů. Co si může obec s developerem domluvit?
  5. Nedostavěný projekt převezme jiný developer. Jak se to projeví na smlouvách s obcí?
  6. Městský inženýr: Města mají velký problém. Vedení měst nerozumí infrastruktuře, nemají koncepci sítí
  7. Modernizovat městské sítě lze i postupně. Ekologičtější infrastruktuře brání i naše legislativa
  8. Kudy a kam jezdí auta? Analýza dopravy je vysoce podrobná ale anonymní
  9. Příliš mnoho parkovacích míst. Zachrání naše města samostatně řídící automobily?
  10. Města bez aut. Moderní trend nebo historický skanzen? Jak omezit počet aut ve městě?

Mohlo by vás zajímat

Foto: Redakce ESTAV.cz

Náměstí zmizelo pod křižovatkou. Pro lidi je to nepříjemné místo. Řešením má být architektonická soutěž

Problém, který sužuje nejedno české město. Veřejný prostor, v minulosti sloužící přirozeně pěším, pořádání trhů nebo pomalu projíždějícím koňským povozům, byl přetvořen pro účely pohodlné automobilové dopravy. Na pěší se zapomnělo. Dnes se podíváme na příklad Červeného Kostelce, kde náměstí spolkla velká křižovatka.…