Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Sociální architektura a vánoční festival zlozvyků

Přehrát audio verzi

Sociální architektura a vánoční festival zlozvyků

00:00

00:00

1x

  • 0.25x
  • 0.5x
  • 0.75x
  • 1x
  • 1.25x
  • 1.5x
  • 2x
Netradiční název i podobu vánočního trhu zvolili architekti Peer Collective a Kateřina Šedá, která se věnuje převážně sociální architektuře. V samotném srdci Brna, několik kroků od rušné Masarykovy ulice, se nachází dříve poněkud zanedbávaný prostor zahrnující část Římského náměstí a rozšířené části ulice Františkánské – architekti jej nazvali místo klidu, sdílení a sebereflexe a uspořádali zde vánoční festival zlozvyků.

Letos se proměňuje tento prostor v dějiště experimentu, který přehodnocuje náš vztah k vánočním svátkům i k městskému veřejnému prostoru. Vánoční festival zlozvyků obrací pozornost od konzumní tradice k hlubšímu prožitku města – i sebe sama. Vánoce jsou často spíše přehlídkou lidských zlozvyků, než oslavou nejkrásnějšího období v roce – shon, nakupování, úklid, přejídání nebo stres z návštěv a nakonec i hádky s rodinou. My jsme se rozhodli vytvořit prostor, kde může každý zpomalit, nadechnout se a nalézt prostor k vnitřnímu zklidnění,“ komentuje projekt Kateřina Šedá a ukazuje fotografie, nákresy a vizualizace.

Foto: Matej Hakár, www.matejhakar.com

Proměnit veřejný prostor i charakter Vánoc

Základní myšlenka stojí dle slov architektů na jednoduché změně perspektivy – celý festival na Římském náměstí je pojat jako cesta vlastní sebereflexe. Návštěvník postupně prochází situacemi, které nastavují zrcadlo jeho každodenním návykům. Ty vycházejí z dlouhodobého projektu Národní sbírka zlozvyků, kde Kateřina Šedá mapuje české zvyky a slabosti. Trasa vede k tomu, aby člověk své zlozvyky pojmenoval, porovnal je se zkušeností ostatních, a nakonec je symbolicky odložil v objektu zvaném zpovědnice. Z původně úzce cíleného záměru tak vznikl rámec otevřený všem – lidem potýkajícím se s jakoukoli formou slabosti i těm, kteří chtějí svým zlozvykům alespoň na chvíli nastavit zrcadlo.

Foto: Matej Hakár, www.matejhakar.com

Z hlediska architektury se jedná o minimalistickou, avšak výraznou prostorovou kompozici. Využili jsme modulární trussové (nosné) konstrukce běžně používané pro stavbu pódií a vytvořili z nich rámec, do něhož jsou zavěšeny velkoformátové opony z bílého a červeného textilu. Ty rozdělují náměstí do sítě osmnácti pokojíčků – sekvencí průchodů a průhledů, které návštěvník prochází jako sled intimních interiérů pod širým nebem. Dočasná struktura opon o celkové ploše 2 478 m² – zhruba velikosti deseti tenisových kurtů – tak funguje jako urbánní scéna, která redefinuje podobu městských Vánoc,“ vysvětlují záměr architekti Peer Collective a odkazují na první nákresy.

Za těžiště kompozice označují architekti objekt zpovědnice. Ta je koncipovaná jako místo, kde se cesta náměstím láme do konkrétního rozhodnutí. Šest samostatných kabin nahrazuje klasický prodejní stánek – namísto směny zboží probíhá sdílení zkušeností, selhání a nových začátků. Interaktivní audiovizuální systém reaguje na podněty návštěvníků, propojuje jejich individuální výpovědi do kolektivního obrazu a proměňuje tak osobní sebereflexi ve sdílený zážitek. Na závěr se návštěvník vrací kolem rubu červených opon – symbolu návratu do běžného ruchu města, který se mezitím na chvíli ztišil.

Foto: Matej Hakár, www.matejhakar.com

Kouzlo metafor a přirozená interakce

Aby sociální projekt (experiment) fungoval, je třeba vytvořit takové prostředí, kde se lidé nebojí mezi sebou komunikovat. Opony zde metaforicky představují bariéry, jež vyzývají k překročení. Architekti je nazývají „měkkou architekturu“ – proměnlivým prostorem, který dovoluje být sám a přitom zůstat součástí městského dění. V noci se struktura proměňuje v galerii pod širým nebem: na bílé plochy opon se promítají výpovědi z Národní sbírky zlozvyků. Promítané obrazy, vzdálené ambientní zvuky a měkké světlo vytvářejí prostředí na pomezí veřejného a osobního – prostor intimity uprostřed centra města.

Nechtěli jsme, aby lidé byli jen diváky nebo pasivními konzumenty. Každý, kdo do prostoru vstoupí, se stane jeho přímým aktérem. Architektura zde není pouhou kulisou, nýbrž rámcem pro dění, které by nevzniklo bez přítomnosti člověka. Tam, kde se jinde rozlévá punč a hraje hlasitá hudba, vzniká prostor klidu a vzájemného sdílení,“ dodávají architekti z Peer Collective a znova připomínají princip zpovědnice a motiv překonávání bariér, který se promítl i do fyzické úpravy stávajícího prostoru.

Foto: Jan Urbášek, Peer Collective

Povrch náměstí byl totiž za použití minimálních prostředků vyrovnán jemným štěrkem, aby se stal bezbariérovým a přístupným pro všechny bez rozdílu. Na úpravách se podíleli kromě zmíněných aktérů i samotní obyvatelé – vznikl tak přirozený moment občanské participace. Z areálu byl zcela vyloučen prodej alkoholu, čímž projekt dle slov aktérů reaguje i na bariéry méně viditelné – sociální a psychologické.

Vzniká tak prostor, který nikoho nevylučuje a umožňuje setkávání lidí různých zkušeností v rovnocenném vztahu,“ dodává na závěr Kateřina Šedá a přidává též ukázky z Národní sbírky zlozvyků, jež provázejí návštěvníka daným prostorem: „Vánoce jsou jedno z nejrizikovějších období. Všude se pije, všude vám to nabízej, všude vánoční trhy, kde není jedinej stánek bez alkoholu,“ říká sociální pracovník adiktologické služby. „Každý rok se v průběhu Štědrého dne alespoň jedno jako celá rodina pohádáme. Ráno se vždy vsázíme, jestli se nám to povede i letos,“ podotýká Markéta, studentka VS. „Už dvakrát mě tchyně obdarovala něčím, co dostala ode mě. Ve stejném papíru!,“ zuří prodavačka Hana. „Každý rok si manžel dává předsevzetí, že zhubne deset kilo, a přesně deset pak přibere!“ dodává paní Jiřina.

Kateřina Šedá. Foto: Lucrezia Portanová

Vánoční festival zlozvyků

Umístění projektu: Římské náměstí, Františkánská ulice, Brno
Zastavěná plocha: 1 784 m²
Autoři architektonického řešení: Studio Peer Collective, Štefánikova 104/33, 602 00 Brno
Design tým: Vojtěch Heralecký, Jakub Čevela, Jan Urbášek, Radim Koutný, Monika Matějkovičová, Aneta Báčová
Fotografie: Matej Hakár, www.matejhakar.com
Noční fotografie: Jan Urbášek, Peer Collective
Autorka projektu Národní sbírka zlozvyků: Kateřina Šedá absolvovala v letech 1999–2005 Akademii výtvarných umění v Praze u profesora Vladimíra Kokolii. Ve své práci se zaměřuje na sociálně koncipované akce, experimenty, které mají za cíl vyvést zúčastněné ze zažitých stereotypů nebo sociální izolace, pokouší se probudit trvalou změnu v jejich chování. Je autorkou mnoha projektů, které realizovala v České republice i v zahraničí – například SF Moma v San Francisku, Tate Modern v Londýně, Document v Kasselu či Benátské bienále. Je držitelkou ocenění Architekt roku 2017, Magnesia Litera za publicistiku, Nejkrásnější české knihy, Ceny Jindřicha Chalupeckého a Contemporary Art Society Award. Vydala přes třicet knih a publikací, v nichž detailně mapuje svoji práci a jednotlivé projekty.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Výstavba a rozvoj měst a obcí

Historická tramvaj v Praze. Foto: Radoslav Vněnčák. Zdroj: společnost Decoled

Vánoční světla všude, kam se podíváš

Přestože na mnoha místech není po sněhu a ledu ani památky, do vánočních světel se oděly mnohé budovy, zahrady, parky či nároží. Světelné instalace změnily architekturu měst, zdobí hrady a zámky i soukromé rezidence. Zveme vás na procházku nápaditou architekturou v Praze i dalších…

Zdroj: CEEC Research s.r.o.

Smrskflace v bydlení sílí. Byty se zmenšují, zájem o malé dispozice roste

Trh s novým bydlením v roce dva tisíce dvacet pět potvrzuje výrazný nástup takzvané smrskflace. Podle analýzy společnosti CEEC Research až 75 % developerů uvádí, že nově stavěné byty mají menší výměru, přestože jejich cena zůstává stejná nebo dále roste. Hlavním důvodem je oslabená kupní síla…

Foto: Pexels

Nový evropský Bauhaus hledá cesty k uskutečnění cílů Zelené dohody pro Evropu

Mezi vyhledávané evropské projekty patří interdisciplinární iniciativa nazvaná Nový evropský Bauhaus (New European Bauhaus). S odkazem na legendární výmarskou školu umění (1919–1933) si klade za cíl propojit moderní technologie s tradičními řemesly, s uměním, architekturou a designem a pomoci…