Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Výroba nízkohlučného asfaltu v ČR loni dosáhla 21 000 tun

Výroba nízkohlučného asfaltu v České republice loni dosáhla 21 000 tun. Informovalo o tom Sdružení pro výstavbu silnic Praha. Meziroční srovnání není k dispozici, sdružení sleduje data teprve od loňského roku. Celkově se v ČR vyrobilo 7,68 milionu tun asfaltu, podíl nízkohlučného tak činil zhruba 0,3 procenta. Podle odborníků tento podíl bude růst, především v městské zástavbě. Příkladem jeho využití je ulice 5. května v Praze.
stavba silnice

V Česku se používá pro výrobu nízkohlučného asfaltu několik technologií. "Každá z nich má svoje výhody a nevýhody. Co je ale společné pro všechny povrchy, je vyšší cena. Podle mého odhadu je to v průměru deset procent. Pro zachování potřebné kvality jsou vyšší také náklady na údržbu. Pokud se povrch nevysává speciálním čisticím autem, zmenšuje se jeho účinnost," uvedl jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Svoboda. Nevýhodou je podle něj také kratší životnost. Nízkohlučné povrchy se v Česku začaly používat od roku 2012 s vypsáním programu "Nové technologie".

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš nutnost údržby za nevýhodu nepovažuje. Tu podle něj vyžadují i standardní druhy povrchů. "Základním principem je snížení valivého hluku až o čtyři decibely. Přitom při snížení hladiny hluku o tři decibely jde pocitově o poloviční snížení intenzity dopravy," řekl.

Podle Svobody má zavedení nízkohlučného asfaltu smysl především tam, kde není možné nebo vhodné postavit protihlukovou stěnu. "V úvahu se musí brát i rychlost vozidel," uvedl Svoboda. Největší využití má tento povrch v obydlených oblastech. "Proto se zřejmě nebude používat u všech projektů dopravní infrastruktury, v některých místech by jeho využití postrádalo smysl. Podíl v městské zástavbě ale rozhodně poroste," uvedl Matyáš.

Nízkohlučný asfalt byl použit například v úseku dálnice D1 u Průhonic, v ulici 5. května nebo v Michelské ulici v Praze, v Nádražní ulici v Českých Budějovicích, nebo při průtazích Nymburka, Příbrami, Kutné Hory nebo Kaznějova. Podle Matyáše je zavádění nových technologií pozitivní zprávou. "Je to cesta, kterou se ubírají i jiné obory, není tedy důvod, proč by se jí mělo stavebnictví vyhýbat. Naopak přinese nové materiály a postupy, které mohou ve výsledku zvýšit kvalitu staveb," dodal Matyáš.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Stavba - zdroj: fotolia

Experti: Užití AI ve stavebnictví je v počátcích, vhodná je pro státní správu

Využívání umělé inteligence (AI) ve stavebnictví je v České republice zatím v počáteční fázi. Kromě užití v jazykových modelech, tedy ve vytváření textů a slov, by technologii bylo možné použít například jako součást robotické výstavby. Největší přínos umělé inteligence ve stavebnictví může být v generativním…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, kyo

Investice do úspor energie loni vzrostly desetkrát na 1,96 mld. Kč

Investice do projektů energetických úspor loni v Česku meziročně vzrostly skoro desetkrát na 1,96 miliardy korun. Týkaly se 16 projektů, které energetické firmy realizovaly na budovách veřejných institucí, případně průmyslových firem. Informovala o tom Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES). Dosud jde o…

Byty, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, jamrooferpix

Ombudsman: Byty zkolaudované k bydlení nelze využívat pro krátkodobou rekreaci

Byty zkolaudované k trvalému bydlení nelze podle veřejného ochránce práv Stanislava Křečka využívat pro krátkodobé ubytovací služby. Považuje to za obcházení stavebního zákona. Majitelé by takové byty měli nechat rekolaudovat. Ombudsman o tom dnes informoval na webu. Zabýval se stížností obyvatele domu, kterému…

Louvre, zdroj: Netfalls - stock.adobe.com

Impozantní skleněná pyramida stojí na nádvoří Louvru již 35 let

Impozantní skleněná pyramida uprostřed Napoleonova nádvoří před Louvrem, která od 29. března 1989 slouží jako hlavní vchod do tohoto nejznámějšího pařížského muzea, patří k symbolům francouzské metropole. Odvážný projekt amerického architekta čínského původu Ieoha Minga Peie prosadil v roce 1983 tehdejší francouzský…

Emise, zdroj: Adobestock

Prezident podepsal odsun termínu vyřazování emisních povolenek o pět měsíců

Firmy budou moci vyřazovat emisní povolenky za emise, které vypustily do ovzduší v předchozím roce, až k 30. září. Dosud tak musely učinit k 30. dubnu. Pětiměsíční odklad prezident Petr Pavel podepsal. Odklad se vztahuje také na termín, dokdy musí firmy příslušné množství povolenek nakoupit. Budou tak moci jejich…

Cihly - ilustrační obrázek, zdroj: pterwort, fotolia

Poptávka po cihlách roste, prodejci se předzásobují ze strachu z výpadků dodávek

Poptávka po zdicích a dalších stavebních materiálech začíná opět růst. Na začátek jarní stavební sezony mají prodejci ve skladech dostatek cihel, se zvyšující se poptávkou ale budou muset zásoby doplňovat. ČTK to sdělili největší čeští prodejci stavebnin DEK a Pro-Doma. Jedním z důvodů, proč se chtějí prodejci…

Veřejné osvětlení, zdroj fotolia, sema_srinouljan

O dotaci na výměnu osvětlení si zažádalo 700 obcí

O dotaci na rekonstrukci veřejného osvětlení zprostředkovávanou ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) si zažádalo 700 obcí. Z vyčleněné částky 2,52 miliardy korun se vyčerpalo 1,78 miliardy korun. Výzva k čerpání dotací určená na opravu lampových stožárů, instalaci LED svítidel a další opatření k úspoře energie za…

OD Kotva [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Obchodní dům Kotva dnes uzavřela rekonstrukce, potrvá dva roky

Obchodní dům Kotva v Praze 1 ode dneška uzavřela rekonstrukce. Potrvá dva roky. V nižších patrech vzniknou luxusní obchody a ve vyšších kanceláře. Promění se také okolí Kotvy, například zmizí nynější vstup do potravin. Sedmipodlažní budova s celkovou plochou 28.000 metrů čtverečních byla otevřena v roce 1975.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

REKLAMA