Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Staletá alej padla. Stromy nahradily reklamní billboardy

Od umění se někdy očekává, že trochu pozlobí. A švédskému projektu Alleskyltar od pS Arkitektur rozhodně nemůžeme jistý dráždivý potenciál upřít. Autorka „díla“ Erika Janungerová totiž chtěla upozornit na to, jak rychlým tempem z naší krajiny mizí stromy, aby je nahrazovaly věci s výrazně pomíjivější hodnotou. Třeba reklamní billboardy.

Pro tuhle realizaci byl výběr vhodného místa zásadní. Volba okolí dálniční přípojky E4 mezi Infra City (na severu Stockholmu) a lokalitou Stora Väsby nebyla náhodná. Ve Väsby se „kam až paměť sahá“ nacházelo šlechtické sídlo. V průběhu mnoha staletí prošlo stavební evolucí, od roubené dřevěné haly švédských zbrojnošů přes hradiště, hrad, až po nynější podobu severského zámečku. A po celou tuto dobu vedla k historickému sídlu cesta lemovaná alejí lipových stromů. Lípa není v severských podmínkách zrovna obvyklou dřevinou, a stáří postupně obnovované aleje bylo v partiích odhadováno na nejméně 400 let. Prožitá staletí i vzácnost dřevin ale musela jít v šedesátých letech stranou, když se budovala dálniční přípojka E4.

Stará alej byla rozetnuta asfaltem, čímž byl urychlen její zánik. Navzdory slibům o tom, jak budou i nadále památné stromy udržovány, postupně mizely. Místo pěkné aleje, vedoucí k zámečku, je v místě k vidění jen rušná silnice, lemovaná billboardy. Janungerová se rozhodla upozornit na konflikt mezi moderní stavbou a historií lokality, na existenční rozpor mezi asfaltem novodobé dopravní infrastruktury a tím, jak byly cesty pojímány dříve. A samozřejmě, svým projektem se rozhodla „shodit“ poselství diktované komercí billboardových reklam ve srovnání s příběhy, které vyprávěly koruny staletých lip. Proto s pobídkou radnice města vytvořila „novou“ alej, odkazující na dávnou minulost.

Tvoří ji 16 metrů vysoké siluety stromů, vytvořené z cortenové (povětrnostně odolné) oceli. Tyto siluety vytváří „vizuální propojení“ s fragmenty původní aleje, rozdělené dálničním přivaděčem. Jsou nejen estetické, ale i plně funkční. Ve smyslu dnešní doby: nesou billboardy, jsou podsvícené. Ale upozorňují tak na zjevný rozpor mezi tím, jak krátkodobá řešení někdy volíme, a jak snadno opouštíme letité věci, které nedokážeme nahradit. Pohled na rezavé siluety kovových stromů ve Väsby jsou poměrně názornou a ostrou výpovědí o tom, že i když dokážeme ovládnout krajinu, opravdové stromy „vyrobit“ neumíme.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Vegetal Chair. Zdroj: pořadatelé Designblok, společnost Vitra a Head of Marketing & Communication

Erwan Bouroullec: Prostor je proměnlivý ekosystém

Francouzský designér Erwan Bouroullec patří společně se svým bratrem Ronanem Bouroullecem k nejvlivnějším osobnostem současného designu a architektury. Přesvědčil o tom i na letošní přehlídce Designblok. Přestože zde prezentoval především svoji židli budoucnosti, naznačil i popis tvůrčího…

Historická tramvaj v Praze. Foto: Radoslav Vněnčák. Zdroj: společnost Decoled

Vánoční světla všude, kam se podíváš

Přestože na mnoha místech není po sněhu a ledu ani památky, do vánočních světel se oděly mnohé budovy, zahrady, parky či nároží. Světelné instalace změnily architekturu měst, zdobí hrady a zámky i soukromé rezidence. Zveme vás na procházku nápaditou architekturou v Praze i dalších…

Foto: Fabrice Fouillet, Lukáš Kenji Vrábel, Pavel Barták, Skyworker

Horácká multifunkční aréna je zde v celé své kráse

Koncertem Ewy Farne 8. listopadu 2025 byla slavnostně otevřena nová Horácká multifunkční aréna pro Jihlavany i širokou veřejnost. Hokeji a krasobruslení bude patřit předpokládaných 55–60 % času provozu haly, zbytek bude vyhrazen pro kulturní a společenské akce.