O stavbě automobilového tunelu pod Strahovem začalo město uvažovat začátkem sedmdesátých let. Stavba byla zahájena v roce 1985, průzkumná štola se však začala razit již v roce 1979. Po rozsáhlých demolicích v okolí Švédské ulice začal Metrostav razit tunel od jihu a zároveň i ze středu směrem k severu. Úplně proražen byl v roce 1991.
Po postupném zvolnění tempa výstavby z finančních důvodů byl tunel dostavěn v roce 1997 a otevřen v listopadu téhož roku. Investiční náklady samotného tunelu činily téměř pět miliard korun, další miliardy stály související stavby umožňující napojení tunelu na komunikace, především pak mimoúrovňová křižovatka na severní straně portálu (Malovanka).
Tunel je dlouhý 2004 metrů, svojí délkou ho překonal až v prosinci 2006 otevřený tunel Panenská na dálnici D8, který měří 2168 metrů. Od září 2015 je nejdelším tunelem v ČR Bubenečský tunel z pražského komplexu Blanka, který měří 3091 metrů.
Strahovský tunel patří k nejmodernějším v Česku a je považován i za jeden z nejbezpečnějších. Je vybaven vzduchotechnikou, kamerovým systémem, měřením emisí, požární signalizací i únikovými zónami.
Sdílet / hodnotit tento článek