REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Superblok! Vídeň sebrala několik ulic autům a předá je lidem. Jak to vypadá? Pro pobyt v létě ve městě je to ideální prostor

Výstavba vůbec první vídeňské „superčtvrti“ se blíží ke konci. V městské části Favoriten vzniká moderní, zelené a klidné prostředí, kde lidé a příroda mají přednost před auty. Superblok by měl být kompletní do konce roku.
Zdroj: © MA 28 / Christian Fürthner

Tam, kde ještě donedávna dominoval beton a rušný provoz, se dnes ve Vídni staví příjemná a bezpečná místa pro každodenní život. Práce na „superčtvrti“ v městském obvodu Favoriten jsou v plném proudu a celý projekt pomalu vstupuje do závěrečné fáze. První část ambiciózní transformace veřejného prostoru na městský „obývací pokoj“ pod širým nebem je už dokončená. Nyní přestavba vstupuje do cílové rovinky a hotovo by mělo být do konce roku.

Inspiraci projekt čerpá z inovativních barcelonských superbloků. Ve čtverci vymezeném ulicemi Gudrunstraße, Leebgasse, Quellenstraße a Neilreichgasse vyrůstá čtvrť, kde místo automobilové dopravy dostávají prostor lidé, stromy a komunitní život. Cílem je ukázat, že moderní městský design může být nejen funkční, ale i vstřícný k rodinám a seniorům a zároveň ekologicky udržitelný.

Doposud vídeňská radnice v superbloku vysadila 44 nových stromů, vytvořila 11 mikro veřejných prostranství a 70 zelených ploch. „První část superčtvrti se již prezentuje v novém kabátě, zcela v souladu s naším mottem ‚pryč s asfaltem‘ – s velkým množstvím zeleně, možnostmi pro ochlazení a prostorem pro lidi, kteří už letos v létě budou moci těžit z těchto změn,“ říká radní pro plánování Ulli Sima.

Druhou fázi, výstavbu pěší zóny v okolí střední školy Herzgasse, město plánuje dokončit ještě letos. Prostor doplní chladicí prvky, mlžítka a světlá dlažba, která umožní vsakování dešťové vody, a tím i přirozené ochlazení okolí. Rozšířený chodník před mateřskou školou na Gudrunstraße zase nabídne lavičky i více prostoru pro pohodlnější chůzi. Ke 47 stávajícím stromům tu přibude dalších 66, vznikne 94 zelených ploch, 59 míst k sezení, 20 vodních prvků (včetně šesti herních), osm prolézaček pro děti a čtyři pergoly se zelení.

Letní program ve vídeňském superbloku. Zdroj: © Stadt Wien / Christian Fürthner

Zásadní roli zde hraje omezení tranzitní dopravy. Odklon automobilů na hlavní silnice zajišťují na křižovatkách tzv. diagonální filtry. Ve čtvrti tento systém funguje už na čtyřech místech a výsledky jsou znát: méně hluku, lepší vzduch a zvýšená bezpečnost. Zároveň ale superblok zůstává přístupný i pro ty, kteří přijíždějí autem. Projekt myslí i na principy cirkulární ekonomiky – betonové prstence použité pro filtry pocházejí z recyklovaných odpadkových košů z Dunajského ostrova.

Redakce ESTAV.cz zjišťovala podrobnosti o inspiraci Vídně v jiných městech, sdílení zkušeností nebo o komunikaci s občany přilehlých domů. Na otázky odpovídal Valentin Gebhardt, BSc MA; referent pro transdisciplinární urbanistická témata, Odbor pro rozvoj a plánování města magistrátu města Vídně (odpovědi uvádíme v českém překladu).

ESTAV.cz: Podobný koncept jako zde představujete řeší již delší dobu Barcelona. Byla zde nějaká inspirace? Co je jinak?

Valentin Gebhardt: V rámci pilotního projektu Supergrätzl Favoriten rakouská metropole poprvé testuje, jak lze koncept známý z Barcelony přenést do vídeňského kontextu a přizpůsobit místním podmínkám. Základem projektu je koncepce „vídeňského Supergrätzlu“, která vychází z barcelonského superbloku. V oblasti ohraničené několika sousedními ulicemi se podle šachovnicového vzoru zavádějí opatření ke zvýšení kvality života a zklidnění dopravy, a to v oblasti, která je dostupná pěšky za zhruba 3 minuty chůze ve všech směrech. Oblast zahrnuje přibližně dvě až šest křižujících se ulic na každé vnější straně. Uliční prostor se tu mění v prostor veřejný, který lze využívat různými způsoby. Jako druhý „obývací pokoj“, jako prostor pro odpočinek, posezení nebo hry. Kromě toho se zde zavádějí opatření pro ozelenění a ochlazení, aby bylo možné v horkých letních měsících zchladit hustě zastavěné oblasti. Doprava je odkloněna na hlavní dopravní tepny a v oblasti superbloku je tak výrazně omezena, což vede k redukci hluku a znečištění ovzduší.

To odpovídá principu superbloků v Barceloně, která jako první tento koncept zavedla.

Kromě Barcelony nyní s tímto konceptem pracují i další města (např. „Kiezblocks“ v Berlíně, „Low-Traffic-Neighborhoods“ v Londýně, „Quartierblöcke“ v Curychu). Výměna zkušeností s jinými městy a vzájemná výměna zkušeností s různými přístupy k aplikaci konceptu superbloků jsou pro město Vídeň cenným zdrojem inspirace.

Zdroj: © Stadt Wien, Christian Fürthner

ESTAV.cz: Jak probíhala prvotní politická jednání a komunikace s občany? Šlo o občanskou nebo politickou iniciativu?

Valentin Gebhardt: Pilotní projekt Supergrätzl Favoriten iniciovalo město a dočkalo se široké politické podpory. Koncept Supergrätzl se mimo jiné objevil v koaliční dohodě městské vlády a je zakotven ve strategii Smart Klima City Wien i ve vídeňském klimatickém plánu. Zapojení obyvatel a komunikace s veřejností jsou podstatnou součástí procesu vzniku vídeňského Supergrätzlu. Do procesu se zapojují místní stakeholdeři, aby byla zajištěna transparentnost jednotlivých kroků a širší akceptace ze strany veřejnosti. Současně město organizuje informační kampaně, aby oslovilo co nejvíce obyvatel Supergrätzlu.

ESTAV.cz: Jak se projekt vypořádával s kritickými ohlasy?

Valentin Gebhardt: Pro úspěch Supergrätzlu je mobilizace a zapojení lidí i institucí v dané oblasti naprosto nezbytná. Supergrätzl Favoriten vznikl na základě širokého participativního procesu a v rámci pilotní fáze ho doprovázely průběžné diskusní akce s využitím „taktického urbanismu“. Místní obyvatelé tak mohli od samého začátku vyjádřit své přání a požadavky v rámci různých akcí, které se konaly přímo na místě. Díky práci v uličním prostoru bylo možné plánované změny lépe zviditelnit a zprostředkovat místním. Město oslovilo i ty skupiny obyvatel, kterým často chybí přístup ke klasickým formám participace. Potenciální obavy, například ohledně parkování nebo hluku, bylo díky tomu možné zohlednit již od začátku a řešit je v přímém dialogu s obyvateli.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Výstavba a rozvoj měst a obcí

Foto: MPO ČR

Dřevostavby porostou! Nové normy umožní vyšší domy ze dřeva

Už dlouhou dobu se diskutuje o možnostech výstavby a využití dřeva pro moderní bytové domy, školy, školky a veřejné budovy. Zásadní bariérou byla přísná požární norma. Od 1. srpna letošního roku již platí její úprava, která usnadňuje navrhování vícepodlažních staveb až do výšky 22,5 metru.…

Zdroj: Pexels

Debaty o dostupnosti bydlení neutichají. Zvláště pak před volbami

Bytová krize nás provází od nepaměti. Umíme ji dokonale popsat a vysvětlit, nikdo ovšem nemá odvahu přepsat od základu bytovou politiku. Česká ústava a její Listina základních práv a svobod sice právo na bydlení přímo nezmiňuje, ale politické garnitury se stále předhánějí v nabídkách řešení bytové…

Foto: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Prázdninové výlety za architekturou. Pěšky, na kole i za vozem…

K prázdninám patří slunce, voda a cesty za dobrodružstvím – a nemusejí to být zrovna exotické dálky či tuzemská bujará příroda. I město má co nabídnout. V Praze se rozsvítily neony a slavnostně se otevřel letní program plný přednášek, filmů, turistiky a spotu. Nová sezóna…