Koleje Strahov, Silicon Hill, studentské město – tak všelijak se říká komplexu největších ubytovacích kapacit univerzity ČVUT. Strahovské ubytování se sestává z dvanácti bloků o celkové kapacitě přesahující 4500 lidí. Převážná většina objektů má 6 nadzemních podlaží a jedno suterénní, určené taktéž k ubytování.
Správě účelových zařízení ČVUT v Praze se podařilo získat grant v rámci operačního programu Životní prostředí. Projekt je spolufinancován Evropskou unií – Fondem soudržnosti. Vyměněna budou kompletně všechna okna a vnější dveře, budou zateplené stěny včetně suterénních částí a střecha.
„Realizací projektu dojde ke snížení emisí CO2 o cca 267 tun za rok a úspoře energie o cca 4823 GJ za rok. Zateplení je spojeno i s výraznou vizuální obnovou všech dotčených bloků,“ říká Jaromír Příhoda, ředitel SÚZ ČVUT a dodává: „Pevně věřím, že se díky této rekonstrukci zajistí fungování kolejí na dalších 50 let.“
Strahovské koleje tak změní svůj vzhled k nepoznání. Současný stav budov je z energetického i estetického hlediska mírně řečeno depresivní. Je patrné, že do budov nebylo v předešlých letech (mimo blok 8, který prošel kompletní přestavbou) výrazněji investováno. Na většině pokojů jsou původní dřevěná okna, omítky a nátěry panelů opadávají. V minulosti provedené zateplení části s koupelnami obložené plechovými lakovanými fasádními lamelami je taktéž dožilé a neplní svoji funkci.
Za oběť padly některé krámky a hospůdky živelně dostavěné jako přílepky z bočních stran objektů. V současné době je okolo bloků obnažováno podzemní podlaží s přípravou na jeho sanaci a zateplení. Současně probíhá výměna všech oken. Ta bude probíhat od poloviny března, poslední okno by mělo být vyměněno v polovině června, současně s tím budou vyměněny hydroizolace střech a teras. Nejvíce viditelná část přestavby – zateplení stěn bude probíhat od května do konce srpna.
Akce si vyžádá trpělivost hlavně v řadách ubytovaných studentů. Provozovatel kolejí se snaží jim zajistit alespoň provizorní zázemí ve volných prostorách menzy například v době, kdy by nemohli být na svých pokojích z důvodu výměny oken či velkého hluku. Ochranu majetku má na starosti najatá bezpečnostní služba.
„Pro studenty je připravena místnost v poschodí menzy, úschovna cenností na recepci bloku 1. Současná výše kolejného nebude vlivem celé stavební akce nijak navyšována,“ ujišťuje Jaromír Příhoda.
Strahovské koleje byly postaveny v letech 1964 až 1965. Využívány jsou hlavně jako ubytování studentů, ale využití měly i jako spartakiádní šatny, také pro ubytování postižených záplavami.
Sdílet / hodnotit tento článek