Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vyřadila z výběrového řízení na studii proveditelnosti rekonstrukce brněnského železničního uzlu společnost Helika. Nedoplnila totiž informaci o změně člena představenstva a nedodala jeho výpis z rejstříku trestů.
Obchodní ředitel Heliky Robert Weiss novinářům řekl, že se společnost nebude zatím vyjadřovat k tomu, zda se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) obrátí. Pokud Helika, která patří do německé skupiny Obermayer, podnět k ÚOHS nepodá, měla by být studie zpracovaná v polovině příštího roku před podzimním brněnských referendem, v němž se obyvatelé města vyjádří, zda chtějí nádraží odsunuté, či pod Petrovem. Pokud však Helika podnět podá, je pravděpodobné, že se zpracování studie výrazně zpozdí. Helika nabídla podle dřívějších informací Mladé fronty DNES cenu o milion nižší než SUDOP, který údajně skončil druhý. Cenu zakázky SŽDC vyčíslila na 18 milionů.
Výběrového řízení se zúčastnili tři uchazeči. Illiáš neřekl, kdo nabídl druhou nejnižší cenu. Podle informací na oficiálním facebookovém profilu spolku Brno+, který lobbuje prostřednictvím bývalého náměstka primátora Roberta Kotziana (ODS) za odsun brněnského nádraží, jde o společnost SUDOP s dalšími dvěma spolupracovníky AF City Plan a Moravia Consult. SUDOP je mimo jiné projektantem, který zpracoval studii na stavbu nádraží v odsunuté poloze v místě dnešního dolního nádraží.
Studie proveditelnosti by měla definitivně rozuzlit spor o polohu nového brněnského nádraží. Ve hře je kromě odsunuté varianty ještě nádraží pod Petrovem zhruba v prostoru takzvané Malé Ameriky. Studie, které byly dosud vypracovány, prokázaly, že nádraží lze v centru zachovat. Předchozí koalice prosazovaly přesunutí nádraží, současné vedení města se nekloní k žádné z variant a čeká na studii, která má posoudit všechny možné aspekty stavby nádraží v obou variantách.
K rekonstrukci železničního uzlu uspořádala otevřenou diskuzi také Česká komora architektů. Její předseda Ivo Plicka uvedl, že město by si nejdříve mělo ujasnit, zda je schopné proměnit v případě odsunutého nádraží Jižní centrum v životaschopné město. Architekti, kteří na diskuzi vystoupili, se kloní k zachování nádraží v centru.
Sdílet / hodnotit tento článek