"Jsme schopni dát peníze do SFDI na nové akce (stavby). Nepokryje to všechny požadavky. Já věřím tomu, že o tu miliardu budeme bojovat při zasedání vlády," uvedl ministr dopravy k objemu peněz vyjednanému s Babišem. V případě, že by se peníze v rozpočtu nenašly, hrozilo by, že nebude možné zahájit některé dopravní stavby. Například na silnici R48 obchvat Frýdku-Místku ale podle Ťoka peníze budou. Při minulé schůzce s Babišem již vyjednal tři miliardy na navýšení rozpočtu SFDI z národních zdrojů.
Kraje v příštím roce nedostanou žádné peníze na opravy silnic druhé a třetí třídy. "Evropské peníze do dvojek, trojek na ty opravy, které jsme dávali letos, prostě není možné použít. Kraje nedostanou z rozpočtu roku 2016 ani korunu," uvedl Ťok. Premiér ale sdělil, že koalice bude o penězích pro kraje ještě jednat. "ČSSD podporuje poskytnutí prostředků na opravu dvojek a trojek. Stát by se měl starat i o silniční síť na venkově," uvedl Sobotka.
Kraje se kvůli financím na opravy silnic obrátí na koalici při příští schůzi vlády s hejtmany. "Budeme znovu usilovat alespoň o tři miliardy korun na opravy krajských silnic, na kterých je v České republice prováděna většina dopravních výkonů," sdělil předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD). SFDI letos mezi kraje poprvé od roku 2001, kdy ministerstvo dopravy silnice na kraje převedlo, rozdělil na opravy silnic druhé a třetí třídy 4,4 miliardy korun. Zástupci krajských tripartit v červnu vyzvali vládu, aby v rozpočtu našla i pro příští rok pět miliard.
V evropských fondech bude podle ministerstva pro místní rozvoj na krajské silnice deset miliard. Příjem žádostí začne letos v září a skončí v březnu 2017. Krajské silnice tvoří většinu české sítě. Celkem je v Česku 57.000 kilometrů silnic, z toho krajských 48.703.
Státní fond dopravní infrastruktury financuje výstavbu a údržby silničních, železničních a vodních staveb. Napřesrok by měl hospodařit, po dnešním jednání, s částkou přes 50 miliard korun z národních zdrojů. Výše státních příspěvků se promítá do možností čerpání evropských dotací plynoucích z Operačního programu doprava, který umožňuje přispívat Česku na výstavbu až z 85 procent ceny staveb.
Sdílet / hodnotit tento článek