Stavební předpisy, které jsou prováděcím předpisem ke stavebnímu zákonu, obecně definují požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby. Účinnost původních stavebních předpisů v lednu na 15 měsíců pozastavilo MMR. Praha má své stavební předpisy jako jediné město v zemi už více než 100 let.
„Myslím si, že mají být obecně technické požadavky pro celou republiku shodné. Nebo je udělejme pro každý kraj a každé statutární město,“ uvedl Pavel Křeček, předseda ČKAIT. Podle něj mají navrhované předpisy spoustu chyb a pražský magistrát neumí pracovat vizionářsky. Celý článek o postoji ČKAIT jsme vydali dříve na ESTAV.cz.
Ing. Martin Svoboda, výkonný ředitel společnosti JRD s.r.o.
„Platné celostátní předpisy neumožňují výstavbu, která odpovídá praxi běžné ve většině metropolí. Uvítali jsme moderní názory, které se promítly z IPR i do pražských stavebních předpisů. S názorem ČKAIT, že Praha vlastní předpisy nepotřebuje, nesouhlasíme. Stavět podle celostátních předpisů také v Praze by byl krok o 20 let zpátky. Podle našeho názoru vstoupí Pražské stavební předpisy v platnost začátkem příštího roku.
Jsme firma s environmentálně šetrným přístupem. Podporujeme, aby se město rozvíjelo spíše intenzifikací zástavby s využitím stávající infrastruktury, než extenzivním rozvojem. Současně chceme vytvářet kvalitní vnitřní prostředí pro aktivní život i odpočinek.“
Marcel Soural, generální ředitel koncernu Trigema
„Podle celostátních předpisů se může v Praze stavět jen velmi komplikovaně. Někdy padají argumenty, že i Brno staví podle celostátních předpisů, ale to má výjimky. V případě, že by v Praze platily celostátní předpisy, bude trvat několik měsíců či let, než se výjimky vyjednají i pro hlavní město. Bude tady stále období nejistoty, kdy nebudeme schopni připravovat nové projekty, protože je nebudeme mít podle čeho připravovat. A pokud ano, tak podle špatného předpisu, což způsobí, že nám nebudou projekty ekonomicky vycházet.
Každý předpis je samozřejmě předmětem kritiky, chyba je vždy interpretována podle toho, kdo se na ni kouká. Pro nás je ale důležité, aby zde něco dlouhodobě platilo a bylo to pro všechny závazné.“
Ing. arch. Vladimír Dvořák, ředitel společnosti YIT Stavo
„Praha, jakožto největší městská aglomerace, kde na poměrně malém území žije 10 % obyvatelstva České republiky, má tolik specifik, že je nepochybně nutné mít i vlastní stavební předpisy. Aplikace celostátních předpisů je opačný postup, který nemá z našeho pohledu logiku.
Platnost nových stavebních předpisů je nutnost, není možné prodlužovat stávající právní vakuum. Současný stav nemůže vyhovovat žádné straně, která se účastní procesu rozvoje města a investiční výstavby.
Kdy vstoupí nové stavební předpisy v platnost, si netroufnu odhadnout vzhledem k tomu, že se tyto předpisy staly předmětem politických spekulací.“
Erik Štefanovič, jednatel divize DELTA Projektconsult v ČR a na Slovensku
Stavebnictví jako obor je velmi nákladné, až 80% objemu nákladů nejde přímo ve prospěch stavby, ale padne ve prospěch systému jako takového. Každý stavební projekt musí procházet několikastupňovým řízením několika úřadů a desítek úředníků, který kontroluje něco, co už pět úředníků před ním zkontrolovalo a sám tvůrce například v rámci požární bezpečnosti navrhl. Tímto postupem zbytečně ztrácíme spoustu energie, času a především také financí.
Rakušané, kteří jsou v oblasti principů a způsobu výstavby velmi vyspělou zemí a obvykle nám nabízí příležitost se ledasčemu přiučit, poměrně trpí zavedenými specifickými stavebními předpisy pro každou spolkovou zemi zvlášť. V důsledku celá administrativa a s ním spojený controlling ještě více narůstá, pravidla se stávají neprůhlednými a také nepřehlednými a ten, kdo to celé v závěrečném finiši zaplatí je opět investor.
Myslím, že to není zdravý přístup také z hlediska konkurenceschopnosti, neboť celé výběrové řízení se hned na startu zúžuje pouze na specialisty a profesisty, kteří mají zkušenost se speciálními pravidly a výjimkami Prahy. Otázkou je, jak dlouho bude trvat, než přijde Brno či Ostrava se specifickými požadavky na stavební zakázky. Myslím, že v důsledku je třeba změnit, zprůhlednit a očistit celý systém stavebních předpisů jako takový, pak bude možné, aby byl funkční kdekoliv v České republice.
Sdílet / hodnotit tento článek