O dalším osudu Libeňského mostu má ve čtvrtek jednat pražské zastupitelstvo. Zda se jednání uskuteční, ale není jisté, část opozice a bývalé koalice se totiž shoduje na tom, že bude rozumnější počkat na verdikt ministerstva kultury. Do doby, než ministerstvo vydá konečné rozhodnutí, musí Praha s mostem nakládat tak, jako by už památkou byl. Vedení města roky plánuje opravu mostu, která by podle kritiků z řad laiků i architektů znamenala jeho demolici.
"Přímé ohrožení tohoto významného architektonického i inženýrského díla, poněkud omšelého lety zanedbané údržby, souvisí s několik let trvajícími úvahami o jeho demolici a nahrazení mostem novým, širším a s větší kapacitou, i když velkou povodeň v roce 2002 překonalo toto téměř devadesátileté inženýrské dílo se ctí," říká autor výstavy v technickém muzeu Petr Krajči. Význam mostu podle něj dokládá také to, že dobový sádrový model mostu je od roku 2011 ve stálé expozici Architektury, stavitelství a designu NTM a dílo je zde prezentováno mezi významnými počiny architektury 20. století.
Návštěvníci technického muzea se v komorní výstavě mohou seznámit s dobovými materiály z doby vzniku Libeňského mostu. Vystaven je původní sádrový model mostního oblouku se schodištěm, originální Janákovy plány a kresby a dobové fotografie, které ukazují komplexní přístup architekta k návrhu inženýrské stavby jako uměleckého díla.
Vedle mostu výstavě představuje i další Janákovy práce z raných 20. let, a to Škodův palác v Jungmannově ulici nebo Autoklub Republiky československé v Opletalově ulici, které ilustrují jeho cestu od kubismu k svébytnému plastickému puristickému výrazu, v jehož formování sehrál Libeňský most zásadní roli.
Sdílet / hodnotit tento článek