První informace k přeměně letiště přišly v roce 2005, poté jako na houpačce
První informace o tom, že Aero Vodochody, tehdy vlastněné státem, plánuje na továrním aerodromu otevřít mezinárodní veřejné letiště se objevily v roce 2005. Starostové 11 obcí v blízkosti Aera odmítají záměr hned od počátku. Důležitý byl poté rok 2006, kdy vláda prodala Aero Vodochody včetně letiště firmě Oakfield z investiční skupiny Penta. V roce 2010 letiště představilo plány na rozšíření, kapacita by měla dosáhnout 3,5 milionu cestujících ročně (asi třetinu provozu v Ruzyni). V témže roce Letiště Vodochody předložilo ministerstvu životního prostředí (MŽP) novou dokumentaci k posouzení dopadů na životní prostředí (EIA), starostové k ní ale měli stále hodně výhrad. V roce 2011 s dostavbou souhlasili radní Středočeského kraje. V roce 2013 projekt rozšířeného letiště získal kladný posudek v procesu posuzování vlivů na životní prostředí a MŽP souhlasilo se vznikem letiště. ministerstvo však kladný ekologický posudek v roce 2014 zase zrušilo. Kladný posudek vlivu na životní prostředí EIA Letišti Vodochody vrátil pražský městský soud v roce 2015 a tak Letiště Vodochody bude pokračovat v přípravách rozšíření. Obce se však chtějí bránit.
"Ztratili jsme 21 měsíců, nyní budeme aktualizovat dokumentaci pro územní řízení," uvedl ředitel letiště Martina Kačura. Podle něj odůvodnění potvrdilo, že proces posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) byl správný včetně uvedených podmínek.
Plány Letiště Vodochody
Hlavní město Praha tak získá stejně jako mnoho jiných světových měst druhé mezinárodní letiště, jenž podpoří další rozvoj metropole a regionu. Letiště ve Vodochodech bude sloužit především nízkonákladovým a charterovým přepravcům, říká se na webu letiště Vodochody, kde jsou také data o plánovaném letišti:
Terminál
V místě dnešních administrativních budov Aera Vodochody bude vybudován moderní terminál s kapacitou 3,5 milionu cestujících za rok. Středová část terminálu má půdorys ve tvaru písmene „L“ s odletovou halou v přízemí. K dispozici budou jak klasické, tak samoobslužné odbavovací přepážky, přepážka odbavení nadměrných zavazadel a celní odbavení. První poschodí je koncipované jako příletová hala s restaurací, bezpečnostním filtrem, obchodní galerií a vstupem do dvou nástupních prstů. Západní prst je určen pro cestující do zemí v Schengenském prostoru.
Terminál GA je dle projektu umístěn v západní části areálu letiště se samostatným příjezdem. Budova je projektována jako dvoupatrová – přízemí je určeno pro odbavení cestujících, v prvním patře budou salonky, briefing room pro posádky a zázemí pro zaměstnance řízení letového provozu. Konstrukce bude sestávat z ocelo-betonového nosného skeletu s převážně proskleným pláštěm. S terminálem bude přímo spojena nová řídící věž (pracoviště TOWER) s výhledem 360º na letištní plochu. Konstrukce bude zahrnovat nosný pylon s točitým schodištěm, se vstupy přímo z letištní plochy nebo z prvního nadzemního podlaží terminálu.
Sdílet / hodnotit tento článek