Sobotka chce předložit návrh zákona, který umožní stavět 11 klíčových infrastrukturních staveb bez opakování procesu EIA. Mezi 11 prioritních staveb je zahrnut i úsek z Hradce do Smiřic. Díky novele zákona by se měly stavby stavět bez opakování procesu získání posudků vlivu na životní prostředí. "V současné době o tom vyjednáváme s Bruselem," řekl Sobotka.
Na druhém úseku ze Smiřic do Jaroměře se podle něj pracuje na získání stavebního povolení, úsek novou EIA nepotřebuje. U obou úseků by se podle Sobotky mohl začít soutěžit výběr dodavatele v roce 2017 a na přelomu let 2017 a 2018 by mohla začít výstavba. Zda se začne stavět v roce 2017 či v roce 2018, bude podle Sobotky záležet na délce výběrového řízení na stavební firmy.
Pokud by se Česko s Bruselem na uznání starých posudků EIA nedohodlo, není podle premiéra vyloučena varianta, že by se stavba D11 Hradec - Jaroměř časově rozpojila a dříve by se mohl začít stavět úsek ze Smiřic do Jaroměře, který má platnou EIA. Výstavba D11 z Hradce Králové má podle premiéra šanci na získání peněz z evropských fondů, takže i proto chce vláda problém s EIA s Bruselem vyřešit. Mezi prioritními jedenácti stavbami z regionu východních Čech do chystané speciální novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí spadají ještě první dva úseky dálnice D35 z Opatovic na Pardubicku směrem na Moravu.
Dálnice D11 ve směru od Prahy zatím končí před Hradcem Králové a motoristé z ní sjíždějí přes křižovatku u Opatovic nad Labem či přes provizorní sjezd u Libišan. Předloni stavbaři zahájili stavbu posledního úseku z Osiček do Hradce Králové. Úsek by měl být hotový v srpnu roku 2017. Podle Sobotky stavba pokračuje podle harmonogramu.
Sobotka zmínil i stav přípravy stavby D11 v úseku z Trutnova na hranici s Polskem. "V tuto chvíli se tam připravují podklady pro vydání územního rozhodnutí," řekl. Pokud by vše šlo dobře a nebyly by komplikace s výkupy pozemků, mohlo by se podle premiéra mezi Trutnovem a hranicí začít stavět v roce 2019.
Premiér se zabýval i přípravou stavby obchvatu Náchoda, který by měl městu ulevit od tranzitní dopravy mezi Českem a Polskem. Obchvat má zatím nepravomocné územní rozhodnutí. To ale napadli odpůrci stavby námitkami, které nyní řeší krajský úřad.
Sdílet / hodnotit tento článek