"V době krize mnoho lidí odešlo ze stavebnictví do jiných oborů a už se nevrátilo. Učňovské školství se po roce 1995 zhroutilo a vyučených lidí je zoufale málo," řekl jednatel hradecké stavební firmy Prima Jaroslav Javorský.
Dělníky ve stavebnictví v kraji prý taky přetahuje rostoucí závod automobilky Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku. "Peníze jsou velké táhlo a automobilka je nabízí," vysvětlil Pavel Hurych, jednatel stavební firmy Stating z Kostelecké Lhoty na Rychnovsku. Nedostatek řemeslníků se podle něj odráží i v růstu cen jejich prací.
S nedostatkem lidí se potýká firma Maratonstav z Úpice na Trutnovsku, která má asi 30 kmenových zaměstnanců a roční obrat do 30 milionů korun.
"Práce je víc, než bylo v době krize. Za chvíli ale nebudeme mít s kým dělat," řekl předseda představenstva firmy Karel Šklíba. Za jednoduché nepovažuje ani využití dělníků z ciziny. Stavařina se za posledních 20 let změnila a vyžaduje kvalifikované pracovníky, což ne všichni cizinci jsou.
Hejtmanství se snaží podporovat zájem žáků o učňovské obory stipendii. Stipendia 300 až 500 korun měsíčně mohou získat třeba budoucí instalatéři, klempíři, tesaři či zedníci. Kraj do programu postupně zařadil 25 různých učňovských oborů.
Královédvorská Stavební společnost Žižka, která má asi 60 lidí a dělá roční obraty od 160 do 200 milionů korun, situaci hodnotí jako stabilní.
"My jsme žádnou krizi nepocítili. Práci jsme měli, máme a i vyhlídky nějaké jsou. Lidí máme stejně jako před pěti lety, dokážeme si je udržet," řekl jednatel firmy Vladislav Žižka.
I podle Hurycha teď práce je. "Zpracováváme šest nabídek v celkovém objemu asi 200 milionů korun," řekl. Přicházejí prý ale signály od projektantů, že zakázek možná ubude. Podle Javorského je zakázek relativně hodně i proto, že se jich veřejní zadavatelé snažili vypsat co nejvíc do konce září podle starého zákona o zadávání veřejných zakázek.
Podle ČSÚ letos stavební investice v hradeckém kraji rostou. Orientační hodnota nově povolených staveb za letošní první pololetí meziročně vzrostla o 29 procent na 6,1 miliardy korun.
V hradeckém kraji přitom nesídlí žádná velká stavební firma, která by stavěla metro, dálnice či jiné velké stavby a dosahovala miliardových obratů ročně. I proto je souhrnný výkon největších stavebních firem v kraji v republikovém srovnání předposlední - před Karlovarskem.
Za první pololetí stavební firmy v kraji podle ČSÚ vykázaly pokles výkonů o deset procent na 915 milionů korun, za celý rok 2015 měly růst 14 procent. Počet zaměstnanců do června zvedly o devět procent na 1562.
Sdílet / hodnotit tento článek