Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Průjezdné mosty a silnice v zimě bez posypových solí? Řešením je vodivý beton

Spojené státy americké se každoročně řadí mezi země, které v období zimy aplikují na vozovky rekordní množství posypových solí. Udržet cesty průjezdné i v čase ledovek a námraz je sice pochopitelné, ale tato snaha se výrazně negativně promítá do stavu povrchových a podzemních vod. Chris Tuan, profesor z Univerzity v Lincolnu, zná však ekologičtější řešení.
Průjezdné mosty a silnice v zimě bez posypových solí? Řešením je vodivý beton

Ročně jsou americké silnice zasypávány v průměru 22 miliony tun soli. Přitom by stačilo, jak tvrdí Tuan, zapracovat na nejexponovanějších místech bloky tzv. konduktivního betonu. Profesor inženýringu na lincolnské univerzitě v Nebrasce a vedoucí výzkumný pracovník technologického Institutu Petera Kiewita v Omaze si uvědomuje, že úplně bez soli to nepůjde. „Můžeme ale významně snížit její objem, a tím pomoci přírodě, stejně jako sobě. Cesta k dosažení tohoto cíle je přitom už dávno známá.“

Vodivý beton skutečně není novinkou. V zásadě se totiž jedná o konvenční směs betonu, obohacenou v 20 % objemu o podíl jemných ocelových pilin a uhlíkových částic. Dost na to, aby takový beton mohl vést elektrický náboj, ale přitom byl povrch bezpečný na dotek. A užitečný bonus? Na takovém betonu nahromaděný sníh a led taje podobně, jako byste ho zahřívali letlampou. Sněhové vločky se po dopadu jednoduše rozpouštějí, a vzniká místo, na kterém se námraza nevytvoří.

Konduktivní beton zabraňuje namrzání sněhuKonduktivní beton zabraňuje namrzání sněhu

Princip vodivého betonu je stavařům a inženýrům znám už několik desetiletí, ale právě Tuan se stará o „širší aplikaci“ této technologie do praxe. Například na padesát metrů dlouhém mostu Roca Spur, dvacet kilometrů od Lincolnu. Na něm se schválením silničářů instaloval dvaapadesát bloků s vodivým betonem, aby zvýšil jeho průjezdnost v zimním období. Úspěšně.

„Mosty namrzají jako první, protože jsou vystaveny živlům seshora i zespoda,“ říká Tuan. „Není asi nákladově-efektivní dělat z konduktivního betonu celé silnice, ale na určitých lokalitách je to k nezaplacení.“ Další praktické ukázky dovedností tohoto betonu se Tuan dočkal v březnu tohoto roku na několika letištích v Nebrasce. Federální správa letišť (FAA) mu totiž nabídla „otestování“ vodivého betonu na vybraných provozních plochách.

„Poměrně překvapivě neměli zájem o instalaci na ranveje, ale na manipulační prostory pro vykládku, kde je provoz nejhustější, a kde dochází v případě zasněžení a neprůjezdnosti k největším zdržením,“ dodává Tuan.

Další z variant, jak udržet cesty průjezdné, je i využívat odpadní teplo.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Příprava staveb na zimu

Foto: Petr Bohuslávek, TZB-info

Zateplujeme, 5. díl: Natažení omítky

Omítka vytváří konečný vzhled zateplení, proto musí být natažena pečlivě a v jednom záběru, aby měla po celé fasádě jednotnou strukturu a barvu. U natahování omítky se nedělají žádné pracovní spáry. Byly by na dokončené fasádě vidět, a to nechceme.

Zdroj: Adobestock – Oleksandr Delyk

Energetický expres: Plyn na 3 roky od ČEZ nebo od Pražské plynárenské. Který zvolit?

Kdo zvažuje přechod k jinému dodavateli plynu, má nově z čeho vybírat. ČEZ Prodej i Pražská plynárenská aktualizovaly své tříleté fixované tarify, které patří k nejlevnějším na trhu. Zatímco ČEZ boduje nižší cenou za MWh, Pražská plynárenská přidává vyšší bonus pro zákazníky, kteří smlouvu uzavřou…

Foto: Petr Bohuslávek, TZB-info

Zateplujeme, 4. díl: Stěrkování tepelné izolace

Stěrkování, čili provádění tzv. základní vrstvy zateplovacího systému, je technologicky nejsložitější krok. Na jeho kvalitě ale z velké části záleží životnost zateplovacího systému. Skleněná síťovina, neboli také perlinka se zatírá do předem nanesené stěrkové hmoty a další vrstvou stěrky se zakrývá.

Foto: Petr Bohuslávek

Zateplujeme, 3. díl: Kotvení tepelné izolace

Po přilepení desek tepelné izolace zateplovacího systému následuje jejich kotvení. Na naší stavbě se provádí tzv. zapuštěná montáž hmoždinek s překrytím talířů hmoždinek izolačními zátkami pro eliminaci tepelných mostů. Všechny kroky kotvení si můžete nastudovat v dalším pokračování seriálu…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Inspirace pro starosty a zastupitele

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Zdroj: SATJAM s.r.o.

Podzimní trojice výhod s plechovými krytinami SATJAM

Podzimní trojice výhod s plechovými krytinami SATJAM

REKLAMA