REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Rodinný dům zabírá místo na pozemku podobné jako garáž

V Japonsku si tradičně považují pomíjivosti křehké krásy drobných detailů. A podobný vztah dodnes mají i k architektuře. Tým designérů ze studia STORE MUU vykouzlil na malé parcele, obstoupené konvenční zástavbou, poněkud atypické bydlení. Dům je v kontaktu se zemí na 59 metrech čtverečních. Přesto sem architekti „vmáčknuli“ velmi příjemné a v zásadě nečekaně prostorné bydlení pro čtyřčlennou rodinu.

Vmezeřený Gap House se na národní úrovni záhy stal velmi populárním projektem, protože nedostatek volného prostoru ve městech je pro japonská města příznačnou diagnózou. Pořizovací cena obydlí – novostavby se tu zhusta rovná ceně pozemku, který navíc nebývá vždy příhodně orientován.

Klienti STORE MUU měli tentokrát k dispozici pozemek vhodný za jiných okolností spíše pro garáž, ale architekti jim na daném místě dokázali vykouzlit nápaditě provedené obydlí. Stavební parcela o výměře necelých šedesáti metrů čtverečních v jinak atraktivní lokalitě zátoky Sagami v prefektuře Kanagawa se proměnila na třípatrové obydlí s otevřeným interiérem.

Kouzlo asymetrie

Díky chytrým nápadům architektů se pak vnitřní užitná plocha rozšířila na 98 metrů čtverečních, tedy prostor, ve kterém už čtyři lidé mohou bydlet bez problémů. STORE MUU charakterizuje celý projekt jako „soukromý úkryt lidí v hustě zastavěném městském prostředí“. Pracovní název „Gap house“ se pak ujal i jako oficiální pojmenování.

Foto: ViBRAphoto/Yoshihiro AsadaFoto: ViBRAphoto/Yoshihiro Asada

Ostatně, dům je vestavěn do úzké mezery mezi ostatní domy, a jeho praktické řešení vyžadovalo značnou invenci. „Gap House, to je jako krátká pomlčka, ticho před tím, než vás napadne to nejlepší řešení,“ říká vedoucí projektového týmu Ippei Kimoto.

Gap House obsadil svým objemem většinu z dostupné plochy. Nesymetrické posazení objektu vytvořilo na obou koncích domu dvě otevřené plochy. První minimální výsek v zadní části byl ponechán jako dekorativní zahrada. Před domem se pak ještě nachází velmi těsná parkovací plocha, která však odpovídá japonskému standardu (normálně se tu nepočítá s tím, že by před domem parkovalo více než jedno auto).

Otevřený prostor domu v mezeře

A uvnitř? Výčet místností připomíná spíš rozlehlou rezidenci, než minimalizovaný dům: na úrovni přízemí je to vstupní prostor, spojovací hala, malý sklad a zázemí, hlavní ložnice, obývací pokoj, první terasa ústící do trojúhelníkové výseče malé zahrady.

Foto: ViBRAphoto/Yoshihiro AsadaFoto: ViBRAphoto/Yoshihiro Asada

Na „prvním“ patře pak jídelna, kuchyně a druhá ložnice, ze které je možné vstoupit na druhou terasu, spíše tedy předsunutý balkon. Posunutí a vrstvení objektu ale umožnilo umístit druhou ložnici do podkroví, a jídelnu situovat do půlpatra. Tím tedy vzniklo členění do celkem tří úrovní. Největší a nejprostornější místností zůstává bezpochyby obývací pokoj, ve kterém rodina tráví nejvíce společného času, zatímco ložnice jsou vedeny v minimálním režimu.

Trik s posunutým podlažím a schody umožňuje dynamicky propojit místnosti (jídelna + obývací pokoj), které by jinak byly oddělené, a méně využívané.  Toto propojení zvětšuje využitelnost celého prostoru, a současně lépe vytváří „komunikační a společenské linie“ mezi jednotlivými obyvateli.

Zvláštní důraz přitom architekti kladli na pohled praktického života v daném obydlí. Rodičové mohou mít v ložnici soukromí, stejně jako děti mají svůj vlastní prostor na zábavu a hry. Průnik těchto množin je pak ve společných místnostech. Ty se navíc řadí mezi nejsvětlejší a nejvíce vzdušné. Přispívají k tomu veliká okna, směrovaná naproti zálivu. Sice si odtud neužijete výhled na Sagami, ale užijete si aspoň čerstvého mořského vánku.

Foto: ViBRAphoto/Yoshihiro AsadaFoto: ViBRAphoto/Yoshihiro Asada

Gap House očima architektů STORE MUU

Projekt domu v těsné rezidenční zástavbě nemohl těžit kvůli své lokalizaci z kladů Sagami Bay, na druhé straně celé místo žilo klidnější atmosférou, než ve zbytku města. Naší základní myšlenkou bylo vytvořit kontinuální propojený a otevřený prostor, který by odrážel životní prostředí a otevřenost exteriéru i uvnitř domu. Druhým bodem směřování byla idea, že zásadní místností celého domu bude obývací pokoj, který bude pro život čtyřčlenné rodiny nejdůležitější. I proto se vize velkého obývacího pokoje stala ústředním bodem projektu. Významným prvkem je dynamický posun celé struktury objektu k asymetrii, která otevřela prostor před a za domem, pro auto i pro malou zahradu. „Gap House těží z prostoru a místa, které se mu nabízí, a je rozpracován do tří dimenzí, tak aby byl po funkční stránce kompletní.“

Údaje o projektu

Název projektu: Gap House
Typ projektu: Výstavba atypického rodinného domu
Architektonické studio: STORE MUU design studio
Lokalizace: Sagami Bay, prefektura Kanagawa, Japonsko
Rok dokončení: 2015
Vedoucí architekt: Ippei Kimoto
Spolupráce: Daisuke Ito
Dodavatelé stavby: Magari Builder
Rozloha zastavěné plochy: 59 m2
Rozloha plochy podlaží: 98,47 m2
Obklady, podlahy: BO&CO
Fasáda: Nisshin Steel Co.,Ltd.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Foto: Pedro Napolitano Prata

Úzkou parcelu dokonale zabydleli. Architekti vymysleli levná řešení

I když nemáte peněz nezbyt, neznamená to, že byste nemohli žít jako v ráji. Interiér, který si dnes ukážeme je velmi alternativní záležitost, která do značné míry naplňuje definici parazitické struktury. U nás by nejspíš podobný stavební počin neprošel, ale ve slunné Brazílii se fantazii meze nekladou.

Rodinný dům na úzké parcele: Moderní bydlení se skrývá za původní fasádou

Rodinný dům na úzké parcele: Moderní bydlení se skrývá za původní fasádou

Bourat je snadné. Získáte prostor pro novou stavbu. Dům v malém belgickém městečku měl ty nejlepší předpoklady pro to, aby byl stržen a nahrazen něčím jiným. Architekti se však rozhodli jinak. Postavili nový dům, přitom ale zachovali uliční fasádu domu starého. A jak to může vypadat?

Stoletou ruinu v památkové zóně přestavěli na moderní bydlení

Stoletou ruinu v památkové zóně přestavěli na moderní bydlení

Architekt Lilian Tayová odvedla více než působivou práci na realizaci komplexní rekonstrukce rozpadajícího se domu v centru malajského Georgetownu. Sto let nevyužívaná ruina situovaná v památkové zóně se změnila na moderní obydlí dvou rodin a turistický hostel.