Státní podnik na projektu pracuje už od roku 2005, dodal Roldán. Zpracovány má podrobné studie a modelové výzkumy od českých i zahraničních odborných institucí, jako je České vysoké učení technické v Praze nebo Stavební fakulta Slovenské technické univerzity v Bratislavě.
Řešení doporučené odborníky představuje výstavbu tří přelivných polí širokých 13 metrů a vysokých 7,5 metru. Umístěna budou zcela mimo hráz, v místě současné manipulační plochy obsluhy vodního díla. Skluz do dolní vody bude napravo od současné konstrukce lodního zdvihadla pro sportovní plavbu, tedy také mimo hráz vodního díla.
"Tento doplňkový bezpečnostní přeliv bude využíván v případě, že by se vyskytla extrémní povodeň, jako byla například ta v roce 2002 a větší. Využitím doplňkového bezpečnostního přelivu při takto extrémních povodňových situacích dosáhneme snížení zátěže na vodní dílo a tím i dalšího zvýšení jeho bezpečnostních parametrů," sdělil generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v České republice. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo.
Sdílet / hodnotit tento článek