Leibnizův institut pro výzkum zvířat (IZW - Leibniz-Institut für Zoo- und Wildtierforschung) zveřejnil v polovině srpna tiskovou zprávu, podle níž větrné elektrárny v Německu ohrožují netopýry. Podle odhadu by se mohlo v Německu jednat až o 300 000 kolizí netopýrů s lopatkami větrných turbín ročně. Riziko lze přitom snížit odstavováním větrných turbín v nočních hodinách v době hlavní aktivity netopýrů.
Zpráva je bezesporu pravdivá, otázka pouze je, nakolik je riziko větrných elektráren významné ve srovnání s jinými hrozbami, jimiž jsou netopýři ohrožováni.
Může se jednat o podobný problém, jako v případě ptáků, který zmiňuje David J. C. MacKay, profesor fyziky na University of Cambridge ve své publikaci Obnovitelné zdroje energie – s chladnou hlavou. Podle něj v Dánsku zabily větrné turbíny 30 000 ptáků ročně v době, kdy Dánsko pokrývalo větrnou energií 19 % své spotřeby (v současnosti je podíl elektřiny z OZE v Dánsku podstatně vyšší). Auta ve stejné době zabila 1 000 000 ptáků za rok. Pro srovnání kočky v Británii zabijí 55 000 000 ptáků ročně (nutno vzít v úvahu, že Británie je podstatně větší než Dánsko).
Srovnání počtu zabitých ptáků v Dánsku (větrnými turbínami či autem) a Anglii (usmrcení kočkami)
V České republice se otázce vztahu větrných elektráren a netopýrů dlouhodobě věnuje Ústav botaniky a zoologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity. Bylo vypracováno několik odborných studií k dané problematice. Na základě získaných výsledků byla vypracována doporučení pro umísťování větrných elektráren a jejich provozování, závazná doporučení na úrovni legislativy však dosud nebyla přijata.
Obecně lze konstatovat, že ke kolizím netopýrů s lopatkami větrných turbín dochází, kriticky ohrožené druhy se však stávají obětí kolize jen výjimečně [MU2009]. Významně větší počet netopýrů než větrné elektrárny usmrtí dopravní prostředky.
Doktor Bartonička z Ústavu botaniky a zoologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity k tomu říká: „Kolik uhyne netopýrů a ptáků na plochu Německa či jiného státu vzniká monitoringem u několika VtE a následným přepočtem. Jsou to pak pouze velmi hrubé odhady. Ale v případě ptáků jsou ty odhady ještě horší, určitě nikdo nepočítá sražené ptáky podél každé komunikace! Je to opět přepočet podle výsledku monitoringu na několika úsecích na celou síť. Shrnu-li to, lze dokázat, že přímá zjištěná mortalita na silnicích (ptáků i netopýrů) je vyšší než vlivem provozu VtE. To však neznamená, že mortalita vlivem VtE nemá významný vliv na populace ptáků a netopýrů. Jen jich prostě zabijí méně.“
Sdílet / hodnotit tento článek