Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Vedení Brna si k nádraží nechá udělat průzkum veřejného mínění

Vedení Brna si před rozhodnutím o poloze nádraží nechá zpracovat průzkum veřejného mínění. Konečnou odpověď odsunulo z konce ledna na únor, řekl to náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Jihomoravští krajští radní plánují své stanovisko zveřejnit v pondělí.
Vedení Brna si k nádraží nechá udělat průzkum veřejného mínění

Brněnské hlavní nádraží se dlouhodobě nechávalo "dožít" a počítalo se s tím, že v současnosti již bude fungovat nové nádraží. Proto v posledních pěti letech prodělává nynější nádraží výrazné opravy. O jeho odsunu o kilometr na jih se sice mluví již téměř 100 let, v posledních 20 letech byl však hlas odpůrců tak silný, že se dosud nestaví. Požadují totiž zachování nádraží blízko centra města a studie proveditelnosti prokázala, že je to možné, že není bezpodmínečně nutné je přesouvat. Brzy má padnout rozhodnutí města a kraje, na které naváže ministerstvo dopravy.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila studii proveditelnosti na konci října a od té doby se k ní vyjadřují zájmové skupiny i politici, téma se znovu stalo prostředkem politického boje.

Brněnská koalice termín rozhodnutí o několik týdnů odsune kvůli tomu, že v koaliční smlouvě má větu o tom, že bude preferovat variantu, která bude mít podporu veřejnosti. Podrobnosti k průzkumu a dalšímu vývoji řekne vedení města v úterý. Teprve až se vyjádří kraj a město, budou se zabývat řešením ministerstvo dopravy a vláda. Hlavním investorem stavby za více než 40 miliard korun bude stát.

Studie SŽDC uvedla, že technicky jsou uskutečnitelné obě varianty polohy nádraží a u každé popsala výhody a nevýhody. Pro odsunutou variantu hraje větší připravenost a možnost stavět zhruba o šest let dříve. Naopak největším rizikem je, že se nestihne postavit městská infrastruktura. U nádraží v centru je největším rizikem nepřipravenost. Nádraží není v ani územním plánu. Výhodou je naopak dobré dopravní napojení na systém MHD. Ze studie vyplývá, že z většiny území Brna bude nádraží v centru dostupné rychleji a větším počtem linek.

Nevyřešeným problémem jsou vysokorychlostní tratě. Sice se hovoří o tom, že pro nádraží v centru by se musela budovat samostatná podzemní stanice a soustava tunelů pod západní částí Brna, dosud však neexistuje ani studie proveditelnosti pro vysokorychlostní železnici v Česku. "Je proto nutné technicky, územně a provozně prověřit jiné alternativy zapojení vysokorychlostních tratí a následně zvážit jejich výhodnost v porovnání s řešením uvažovaným ve studii proveditelnosti," uvádí autoři studie.

Pro odsunutou variantu se vyslovila například Regionální hospodářská komora či Asociace brněnských architektů a stavitelů. Komora vyzdvihuje možnost stavět dříve s možností evropských dotací. Hovoří také o levnějším nádraží, ovšem pouze s ohledem na dosud nevyjasněné napojení na vysokorychlostní tratě. Bez nich jsou náklady srovnatelné. Taktéž se podle ní zlepší dostupnost Brna. Asociace argumentuje podobně, považuje za výhodu také to, že město musí vynaložit větší náklady na infrastrukturu, protože to pomůže lépe rozvíjet tzv. Jižní centrum. Podobné argumenty používá také Spolek Brno+ bývalého náměstka primátora Roberta Kotziana (dříve ODS). Naopak pro nádraží v centru je dlouhodobě spolek Děti Země, který řadu let bojuje proti odsunu nádraží.

Preference Brňanů naznačila referenda v letech 2004 a 2016. V obou případech drtivá většina hlasujících chtěla nádraží v centru, vždy přišla zhruba čtvrtina oprávněných voličů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, guas

Z ubytovny byty zatím nebudou. Praha ruší tendr a vypisuje jej znovu

Pražský magistrát zruší tendr na projektovou dokumentaci pro přestavbu bývalé ubytovny dopravního podniku (DPP) ve Vysočanech na městské nájemní byty a vypíše jej znovu. Dnes to schválili městští radní. Podle primátorovy náměstkyně Alexandry Udženije (ODS) se do soutěže přihlásil jediný uchazeč, který navíc…

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Olomouc, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia - arnoldo96

Bude v Olomouckém kraji dost bytů? Výstavba meziročně poklesla o 40 %

V Olomouckém kraji začala v prvním pololetí letošního roku stavba 581 bytů, meziročně o 40,6 procenta méně. Pokles bytové výstavby byl výraznější než v celorepublikovém průměru. V Česku počet nově stavěných bytů od ledna do června klesl o 5,4 procenta na 16 295. Vyplývá to…

REKLAMA