Podle něj je nutné, aby se při rozhodování bral ohled na cestující, kterým nádraží slouží. Spor o přesun se v Brně vede téměř 100 let. Jisté je, že nádraží přestalo kapacitně dostačovat, proto je nutné brzy stavět nové.
Kraj, který má stejně jako město a Správa železniční dopravní cesty poradní hlas, než rozhodne vláda, se dotazoval pouze starostů, od nichž dostal minimum odpovědí a jen jeden se jasně vyslovil pro nádraží v centru. "Starostové mají svých starostí dost. Je pro nás nepřijatelné, aby kraj rozhodoval o tak významné investici, aniž uspořádal mezi občany informační kampaň a zjistil si jejich názor," uvedl Kubala.
Brno v nejbližších dnech zahájí průzkum veřejného mínění, přestože Kancelář architekta města Brna jednoznačně uvedla, že preferuje odsun nádraží. "Dikce architekta je velice podobná té, jakou měli v Brně dosud všichni zastánci odsunu nádraží včetně některých argumentů. Například, že současné je bariéra pro rozvoj Jižního centra, přitom to se bude rozvíjet v obou případech a nové nádraží v centru bude průchozí," řekl Miroslav Patrik, který je zároveň členem spolku Děti Země. Zdůraznil, že při rozhodování má hrát prim zájem cestujících, což se podle něj neděje.
Jako dlouhodobý zastánce nádraží v centru vnímá, že politické nálady se kloní ve městě i na krajské úrovni k odsunu. "Budeme apelovat na kraj, aby se zeptal lidí, a budeme lobbovat na národní i evropské úrovni pro nádraží v centru. Budeme upozorňovat, že existuje rozpor mezi snahami politiků a občanů," zmínil Patrik zhruba 60 000 obyvatel Brna, kteří v předloňském referendu hlasovali právě pro nádraží v centru. Výsledek nebyl závazný, přišla jen čtvrtina voličů.
Zastánci nádraží v centru argumentují tím, že studie proveditelnosti prokázala, že z dopravního hlediska je toto řešení lepší. Stejně tak se ve svých posudcích vyjádřili i čtyři městem oslovení odborníci a doporučili městu nádraží neodsunovat. Ze studie vyplývá, že dojezdové časy vlakem se zkrátí v obou případech, avšak při návazných cestách MHD je lepší nádraží v centru. Je od něj do většiny cílů kratší a rychlejší cesta, pojede k němu více linek a bude potřeba méně přestupů. Ve studii proveditelnosti vyšlo toto řešení také lépe v celkových přínosech a v ekonomické efektivitě.
Patrik zpochybnil procesní výhody, o které se opírají zastánci odsunu, tedy možnost stavět dříve a rychleji, tím pádem s pomocí evropských peněz. "Územní řízení pro odsunuté nádraží se táhne od roku 2005 a dosud není u konce. Zahájení v roce 2020 považuji za iluzorní. Na druhou stranu není důvod, proč by se mělo nádraží v centru stavět nejdříve v roce 2028. Územní plán města se změnil po rozhodnutí vlády o odsunu nádraží za dva roky a za tři roky už začalo územní řízení," uvedl Patrik.
Sdílet / hodnotit tento článek