Kvůli zakázce na podepření jednoho z mostů libeňského soumostí oslovila TSK pět firem. Čas na podání nabídek vyprší v pátek 10:00. "Pak je okamžitě vyhodnotíme, podepíšeme smlouvu, a ještě v pátek budeme chtít předat dodavateli staveniště, aby začal okamžitě pracovat," sdělil ředitel TSK Petr Smolka. Vybraná stavební firma musí garantovat, že most po opravě splní podmínky, díky kterým bude možné obnovit provoz na mostě alespoň v omezeném rozsahu.
Libeňský most byl v minulém týdnu přeřazen do kategorie mostů v havarijním stavu. Technická správa komunikací a vedení Prahy zakázaly vjezd vozidel nad pět tun a zastavili také provoz MHD. Jak dlouho bude most zavřený, není jasné. Stejně tak není jasné, kdy bude most z roku 1928 definitivně opraven.
TSK v minulosti připravovala zbourání mostu a výstavbu nového. Zastupitelé to v roce 2016 odmítli a vybrali variantu rekonstrukce. Teď město čeká na rozhodnutí ministerstva kultury, zda je most památkou, a rekonstrukci tak nemůže zahájit.
Ministerstvo kultury tvrdí, že nezbytnou údržbu i stavební či technické zásahy směřující ke stabilizaci Libeňského mostu je možné provádět i během posuzování jeho případné památkové ochrany. "Libeňský most se ve špatném stavebně technickém stavu nachází v důsledku dlouhodobé absence adekvátní údržby v trvání desítek let a řízení o prohlášení věci za kulturní památku nemá na tento stav žádný vliv," uvedla v pátek mluvčí ministerstva. V havarijním stavu je navíc jen část libeňského soumostí na břehu směrem k Palmovce, nikoliv samotný most přes Vltavu.
Praha zavádí zimní přívoz aby odlehčila dopravě
Od dnešního rána začal dnes jezdit přívoz mezi pražským Karlínem a Holešovicemi, který běžně v zimních měsících nefunguje. Toto opatření má pomoci komplikované dopravní situaci po uzavření Libeňského mostu, který byl kvůli havarijnímu stavu minulý pátek v noci uzavřen pro městskou dopravu i auta. Chodci a cyklisty po mostě projet mohou.
Přívoz označený P7 jezdí mezi Pražskou tržnicí, ostrovem Štvanice a Rohanským ostrovem. Od Vánoc zase jiný přívoz P8 nahrazuje spadlou lávku mezi Trojou a Císařským ostrovem. V Praze momentálně funguje osm přívozů, které jsou součástí MHD. Většina z nich je sezónní a obvykle jezdí od začátku dubna do konce října. Celoročně jsou v provozu linky označené P1 a P2, které na severu města spojují Sedlec a Zámky a Podbabu s Podhořím.
Praha zvažuje, že by jako náhradu za uzavřený Libeňský most zavedla také dvě náhradní autobusové linky, po jedné vždy v Libni a Holešovicích. Ty by zajížděly na most tak daleko, jak by to jen bylo možné. Lidé by tak nemuseli chodit pěšky celou trasu z Palmovky až do Dělnické.
Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Pokud ministerstvo kultury prohlásí Libeňský most památkou, provoz se na něj vrátí nejdříve za osm let. Pokud památkou nebude, mohla by oprava skončit za necelé tři roky, uvedl tento týden náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
Sdílet / hodnotit tento článek