Může to vést k rozpadu koalice ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, SZ a TOP 09.
Radní doporučují zastupitelstvu schválit nádraží u řeky s podmínkou, že se mají zahájit jednání o severojižním kolejovém diametru, což je obdoba metra. Diametr by měl výrazně zrychlit dopravu od severu k jihu. Odlehčil by přetíženým tramvajovým linkám v tomto směru. Brno chce také připravit memorandum pro město, kraj a ministerstvo dopravy ohledně návaznosti řešení diametru na přestavbu nádraží. Kromě toho radní v usnesení uvedli, že považují za akceptovatelnou i variantu výstavby nádraží pod Petrovem.
Pro usnesení týkající se nádraží u řeky s podmínkou jednání o diametru bylo ANO, KDU-ČSL, TOP 09 i za Piráty Tomáš Koláčný (Žít Brno a Piráti). Proti byli náměstci Matěj Hollan (Žít Brno) a Martin Ander (Zelení). Koláčný uvedl, že Piráti jsou spíš pro nádraží pod Petrovem, ale variantu odsunu s podmínkou jednání o diametru nakonec podpořil.
Ander s Hollanem uvedli, že odsun nádraží k řece je proti přání veřejnosti, která ho chce nechat v centru. Vychází to z průzkumu mínění veřejnosti. Proto budou Zelení i Žít Brno jednat o tom, zda je rozhodnutí porušením koaliční smlouvy, v níž stojí, že město zvolí variantu, která bude mít podporu veřejnosti. V pondělí bude dohodovací řízení o koalici, v úterý rozhodne o poloze nádraží zastupitelstvo. Primátor Vokřál uvedl, že by bylo škoda koalici rozbít, a bude chtít spory vyřešit.
Stavba nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026. Variantu odsunu u řeky dříve podpořila i Kancelář architekta města Brna nebo městská část Brno-střed.
Příznivci odsunuté varianty poukazují na to, že u řeky se může začít stavět dřív, což umožní ještě částečně čerpat peníze z Evropské unie. U varianty pod Petrovem se to nepředpokládá. Poukazují i na větší připravenost projektu, nižší náklady i snazší zapojení vysokorychlostních tratí. Zastánci nádraží pod Petrovem tvrdí, že odsunutá poloha prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůře dostávat městská hromadná doprava, která je u varianty pod Petrovem rozvinutá.
Sdílet / hodnotit tento článek