REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Před 30 lety se začalo jezdit po D11, kdy bude celá, nikdo neví

Výstavba takzvané "hradecké" dálnice D11 je dokladem tristní situace v rozvoji české dálniční sítě. Od otevření prvního úseku uplynulo letos 12. října již 30 let a z plánovaných 154 km stále chybí zhruba 70 km.
Před 30 lety se začalo jezdit po D11, kdy bude celá, nikdo neví

Když letos v červenci premiér Bohuslav Sobotka slavnostně zahájil stavbu další části dálnice, jednalo se o pouhých 2,5 km u Hradce Králové, o jejichž budování se jednalo 17 let. Stavba dalších úseků k Jaroměři a hranicím s Polskem je v nedohlednu.

Výběr hlavních událostí výstavby dálnice D11

1938 - První plány na dálnici, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vídeň-Vratislav. Projekt překazila druhá světová válka.

1978 - Zahájení stavby dálnice D11; původně se počítalo, že povede ke křižovatce s dálnicí D35 u Hradce Králové, později padlo rozhodnutí o jejím prodloužení do Polska v délce 154 km.

12. října 1984 - Zprovozněn první úsek Praha-Bříství (délka cca 19 km).

19. října 1985 - Zprovozněn úsek Bříství-Třebestovice (8,2 km).

2. listopadu 1990 - Zprovozněn úsek Třebestovice-Libice nad Cidlinou (15,3 km).

1994 - Počátek sporu o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou z královéhradecké čtvrti Plačice. Ta, když se dověděla, že má dálnice vést přes její pole, nabízela údajně státu směnu pozemků, aby mohla dál hospodařit. Když neuspěla a úředníci jí prý hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům.

23. srpna 1995 - Vláda vzhledem k nedostatku peněz rozhodla o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, mimo jiné i D11.

31. října 2001 - Královéhradecký okresní úřad zamítl odvolání ekologických aktivistů, kteří blokovali výstavbu dálnice.

28. srpna 2003 - Ministerstvo životního prostředí vyloučilo tři ekologická hnutí z územního řízení na dostavbu D11.

20. ledna 2004 - Zahájena výstavba D11 v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Výstavbu dalších úseků brzdil pomalý výkup pozemků, část z nich vlastnili ekologičtí aktivisté.

19. září 2005 - Oznámeno, že stát doplatí lidem peníze za pozemky, které od nich vykoupil za 21 korun za m2 krátce před tím, než cenu zvedl na 40 korun.

19. prosince 2006 - Otevřen 42 kilometrů dlouhý úsek z Poděbrad k Hradci Králové. Stavba stála přibližně 15 miliard korun. Dálnice končí zhruba šest kilometrů před Hradcem Králové.

2008 - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vydalo publikaci o D11, podle které by stavba D11 od Hradce Králové k Jaroměři měla být dokončena v roce 2013.

25. června 2008 - Ludmila Havránková odmítla návrh vlády, aby si za zhruba deset hektarů polí nutných k dostavbě D11 vzala peníze. Vláda jí nabídla stejně velkou plochu polností na jiném místě a navíc finanční kompenzaci do 48 milionů korun. Havránková dál požadovala ornou půdu, celkem asi 250 hektarů.

15. října 2008 - Vláda schválila dohodu mezi státem a Havránkovou. Podle dohody by měl stát farmářce dát zhruba 253 hektarů státních pozemků. Jak však později ukázaly právní analýzy, Pozemkový fond by směnou porušil zákon o majetku ČR.

15. prosince 2008 - Do provozu byl dán tříkilometrový úsek u Hradce Králové s novým sjezdem.

27. listopadu 2009 - U Opatovic nad Labem byla otevřena obří mimoúrovňová křižovatka. Spojila rychlostní komunikaci R35, vycházející z D11, a silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic. Výrazně se tak zjednodušilo napojení Pardubic na D11.

2009-12 - Po řadě peripetií (mj. se ukázalo, že některé pozemky s Havránkovou spoluvlastní její sestra Jaroslava Štrosová, vláda se nejprve přiklonila k dohodě s Havránkovou, později dospěla k názoru, že dohoda není možná, a odhlasovala vyvlastnění pozemků) se stát nakonec s majitelkami shodl a pozemky až na jednu část získal. V roce 2011 se ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní pozemky.

22. července 2014 - Zahájena dostavba úseku u Hradce Králové s tím, že těchto 2,5 km dálnice bude dokončeno v srpnu 2017.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, ttstudio

Studie: Energeticky náročným firmám v ČR hrozí kolaps, příčinou drahé energie

Energeticky náročným firmám v Česku hrozí brzká ztráta konkurenceschopnosti. Příčinou jsou vysoké ceny energií, které v tuzemsku patří k nejvyšším v Evropě. Vyplývá to ze studie, kterou dnes novinářům představila poradenská společnost EGU. Zástupci Svazu chemického průmyslu a výrobců keramiky proto vyzvali stát k…

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Experti: Dočasné uzavření Nová zelená úsporám ukazuje zájem lidí o zateplování

Dočasné pozastavení příjmu žádostí v programu Nová zelená úsporám kvůli jejich velkému počtu ukazuje, že domácnosti mají stále větší zájem o zateplování, fotovoltaiku a další opatření směřující k úsporám energie a využívání obnovitelných zdrojů. Podle Greenpeace ČR a aliance Šance pro budovy jde zároveň o signál, že…

Zdroj: Česká komora architektů

Česká cena za architekturu vyhlásí výsledky jubilejního 10. ročníku

Z celkem 271 přihlášených realizací z celé České republiky vybrala v červnu mezinárodní porota 25 nominovaných děl, která na začátku září osobně navštívila. Galavečer se uskuteční 13. listopadu ve Foru Karlín. O hlavní ocenění se uchází 25 nominovaných staveb z celkem 271 přihlášených.

Ilustrační obrázek, zdroj: fotoschlick, Fotolia

Nový Bor připravuje výstavbu bytového domu ze dřeva, hledá dodavatele

Výstavbu bytového domu ze dřeva připravují v Novém Boru na Českolipsku, město hledá dodavatele. Náklady na dřevostavbu s deseti byty odhadli projektanti na více než 70 milionů korun. Lhůta pro nabídky končí 3. listopadu. Podobné projekty jsou zatím v Česku ojedinělé, podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) loni…

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, guas

Z ubytovny byty zatím nebudou. Praha ruší tendr a vypisuje jej znovu

Pražský magistrát zruší tendr na projektovou dokumentaci pro přestavbu bývalé ubytovny dopravního podniku (DPP) ve Vysočanech na městské nájemní byty a vypíše jej znovu. Dnes to schválili městští radní. Podle primátorovy náměstkyně Alexandry Udženije (ODS) se do soutěže přihlásil jediný uchazeč, který navíc…

REKLAMA