Když letos v červenci premiér Bohuslav Sobotka slavnostně zahájil stavbu další části dálnice, jednalo se o pouhých 2,5 km u Hradce Králové, o jejichž budování se jednalo 17 let. Stavba dalších úseků k Jaroměři a hranicím s Polskem je v nedohlednu.
Výběr hlavních událostí výstavby dálnice D11
1938 - První plány na dálnici, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vídeň-Vratislav. Projekt překazila druhá světová válka.
1978 - Zahájení stavby dálnice D11; původně se počítalo, že povede ke křižovatce s dálnicí D35 u Hradce Králové, později padlo rozhodnutí o jejím prodloužení do Polska v délce 154 km.
12. října 1984 - Zprovozněn první úsek Praha-Bříství (délka cca 19 km).
19. října 1985 - Zprovozněn úsek Bříství-Třebestovice (8,2 km).
2. listopadu 1990 - Zprovozněn úsek Třebestovice-Libice nad Cidlinou (15,3 km).
1994 - Počátek sporu o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou z královéhradecké čtvrti Plačice. Ta, když se dověděla, že má dálnice vést přes její pole, nabízela údajně státu směnu pozemků, aby mohla dál hospodařit. Když neuspěla a úředníci jí prý hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům.
23. srpna 1995 - Vláda vzhledem k nedostatku peněz rozhodla o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, mimo jiné i D11.
31. října 2001 - Královéhradecký okresní úřad zamítl odvolání ekologických aktivistů, kteří blokovali výstavbu dálnice.
28. srpna 2003 - Ministerstvo životního prostředí vyloučilo tři ekologická hnutí z územního řízení na dostavbu D11.
20. ledna 2004 - Zahájena výstavba D11 v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Výstavbu dalších úseků brzdil pomalý výkup pozemků, část z nich vlastnili ekologičtí aktivisté.
19. září 2005 - Oznámeno, že stát doplatí lidem peníze za pozemky, které od nich vykoupil za 21 korun za m2 krátce před tím, než cenu zvedl na 40 korun.
19. prosince 2006 - Otevřen 42 kilometrů dlouhý úsek z Poděbrad k Hradci Králové. Stavba stála přibližně 15 miliard korun. Dálnice končí zhruba šest kilometrů před Hradcem Králové.
2008 - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vydalo publikaci o D11, podle které by stavba D11 od Hradce Králové k Jaroměři měla být dokončena v roce 2013.
25. června 2008 - Ludmila Havránková odmítla návrh vlády, aby si za zhruba deset hektarů polí nutných k dostavbě D11 vzala peníze. Vláda jí nabídla stejně velkou plochu polností na jiném místě a navíc finanční kompenzaci do 48 milionů korun. Havránková dál požadovala ornou půdu, celkem asi 250 hektarů.
15. října 2008 - Vláda schválila dohodu mezi státem a Havránkovou. Podle dohody by měl stát farmářce dát zhruba 253 hektarů státních pozemků. Jak však později ukázaly právní analýzy, Pozemkový fond by směnou porušil zákon o majetku ČR.
15. prosince 2008 - Do provozu byl dán tříkilometrový úsek u Hradce Králové s novým sjezdem.
27. listopadu 2009 - U Opatovic nad Labem byla otevřena obří mimoúrovňová křižovatka. Spojila rychlostní komunikaci R35, vycházející z D11, a silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic. Výrazně se tak zjednodušilo napojení Pardubic na D11.
2009-12 - Po řadě peripetií (mj. se ukázalo, že některé pozemky s Havránkovou spoluvlastní její sestra Jaroslava Štrosová, vláda se nejprve přiklonila k dohodě s Havránkovou, později dospěla k názoru, že dohoda není možná, a odhlasovala vyvlastnění pozemků) se stát nakonec s majitelkami shodl a pozemky až na jednu část získal. V roce 2011 se ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní pozemky.
22. července 2014 - Zahájena dostavba úseku u Hradce Králové s tím, že těchto 2,5 km dálnice bude dokončeno v srpnu 2017.
Sdílet / hodnotit tento článek