REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Z Prahy do Vídně se pojede díky novému nádraží o 30 min. rychleji

Vlaky z Prahy do Vídně začnou od poloviny prosince zastavovat na vídeňském hlavním nádraží, které Rakušané začali v metropoli stavět již před osmi lety. Cesta se díky přestavbě vídeňského uzlu zkrátí z Prahy o půl hodiny na čtyři hodiny a deset minut.
Z Prahy do Vídně se pojede díky novému nádraží o 30 min. rychleji

Nové nádraží má však klíčový přínos pro Vídeň v tom, že všechny vlaky mohou nejen do centra metropole zajet, ale také jím projet, řekl dnes českým novinářům na prezentaci vedoucí projektu přestavby Vinzenz Friedel Kroner.

Nové nádraží totiž vzniklo na místě dvou koncových Ostbahnhof a Südbahnhof, kam přijel poslední vlak v roce 2009. Od té doby musela všechny vlaky pojmout okolní nádraží. "O řešení vídeňského uzlu se začalo hovořit už od roku 1899, ale trvalo více než 100 let, než se na něm začalo pracovat," řekl Kroner.

Regionální vlaky začaly na hlavním nádraží zastavovat už dřív, v prosinci se přidají dálkové vlaky. Všechno bude kompletně hotové až v příštím roce, na nádraží se stále pohybují dělníci a dodělávají řadu maličkostí. Cena za stavební práce se vyšplhala na jednu miliardu eur (27,5 mld korun). Nádraží však zabírá jen polovinu z uvolněné stohektarové plochy. Druhou polovinu si koupili investoři. "Investice se včetně nádraží pohybuje mezi čtyřmi a pěti miliardami eur a předpokládá se, že území by mělo být zastavěné v roce 2025," poznamenal Kroner.

O novém vídeňském nádraží se uvažovalo zhruba jedno století, podobnému termínu se blíží i řešení brněnského železničního uzlu. V případě Brna se uvažuje o dvou variantách nového nádraží, přičemž každá z nich by měla přijít odhadem na 20 miliard korun. Pokud by se nádraží přesunulo 800 metrů na jih, také v Brně by vznikla de facto nová čtvrť.

Nové vídeňské nádraží má v prvním patře pět nástupišť s deseti kolejemi, v přízemí vede dvojkolejná trasa pro metro a příměstské vlaky. V přízemí i v prvním patře jsou obchodní galerie, ve dvou podzemních podlažích je parkoviště s 800 místy a technické zázemí. Projektanti počítají s tím, že až bude nádraží v plném provozu, projede přes něj 1000 vlaků denně a projde 100.000 lidí.

Jako většina velkých stavebních projektů vzbudilo nové nádraží kontroverze, i proto rakouské dráhy zřídily u nádraží informační bod, takzvané Bahnorama včetně unikátní vyhlídkové věže. "Abychom předešli větším protestům, pořád jsme lidi informovali, co se děje a bude dít. Každý měsíc jsme pořádali setkání s občany místního vídeňského okresu," vysvětlil Kroner. Vyhlídková věž je však jen provizorní a poslední návštěvníci mají šanci se podívat na nádraží a Vídeň z nadhledu v prosinci.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, Vojtech Herout

Ceny domů a bytů v EU od roku 2010 vzrostly o 39 procent, v ČR o 100 procent

Ceny obytných nemovitostí, tedy bytů a domů, se v Evropské unii od roku 2010 do třetího čtvrtletí loni zvýšily zhruba o 39 procent. Ve své zprávě to dnes oznámil statistický úřad Eurostat. V České republice růst za toto období dosahuje téměř 100 procent, v Estonsku či Maďarsku je ale ještě vyšší. Ceny nájmů rostly…

Testování na COVID, zdroj: Adobestock, halfpoint

VŠCHT: Monitoring odpadních vod škol by mohl nahradit antigenní testy

Rozsáhlý monitoring koronaviru v odpadních vodách škol by při ústupu epidemie v Česku mohl nahradit testování žáků a studentů antigenními testy. Zástupci Vysoké školy chemicko-technologické v Praze (VŠCHT), Prahy 9 a Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) to dnes uvedli v tiskové zprávě. Předběžné výsledky pilotního…

Pardubice, ilustrační obrázek. Zdroj: fotolia, lukas

Pardubice si nechaly zpracovat zásady pro spolupráci s investory

Pardubice si nechaly zpracovat zásady pro spolupráci s investory. Měly by podpořit kvalitní výstavbu ve městě, sjednotit postup uvnitř úřadu, pomoci spolupráci při řešení veřejné infrastruktury a občanské vybavenosti či zrychlit přípravu projektů a jejich výstavby. O zásadách budou tento měsíc jednat pardubičtí…

Budova Labské filharmonie v Hamburku © Fotolia.com - dietwalther

Nová budova Labské filharmonie je návštěvnickým magnetem Hamburku

Před pěti lety, 11. ledna 2017, byla slavnostně otevřena jedna z nejunikátnějších staveb uplynulé dekády, nová budova Labské filharmonie v Hamburku. Dominanta přístavního města, jejíž střecha připomíná rozbouřenou hladinu Severního moře, se přitom nerodila snadno. Plánovaná doba výstavby se protáhla na trojnásobek,…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

ŘSD nechává opět posoudit vliv D52 na prostředí, stavět se má nejdřív v r. 2025

Po 23 letech od schválení trasy dálnice D52 nechává Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu posuzovat vliv této stavby na životní prostředí (EIA). Zatímco dříve ji rozdělila na několik úseků se samostatnou přípravou, nyní ji nechává posuzovat jako celek, který měří 23 kilometrů. A předpokládá, že by se mělo stavět v…

Sníh na střeše, ilustrační foto D.Kopačková

Horské letiště ve Vrchlabí chátrá

Dlouhodobé nejasnosti s financováním zhoršují stav letištního mobiliáře. Letiště vlastní letecká škola, které hrozí insolvence.

Plyn, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

V Česku loni změnilo dodavatele plynu rekordní množství zákazníků

V Česku loni změnilo dodavatele plynu rekordní množství zákazníků, podle dat Operátora trhu s elektřinou (OTE) jich bylo celkem 384.998. V porovnání s rokem 2020 je to o téměř 184.000 více. Může za to i konec dodavatelů energií, největší počet změn se uskutečnil v listopadu, kdy k novému dodavateli přešlo 110.290…

REKLAMA