Hlavní cenou soutěže je velká modrá kostka, kterou udílí porota; dále je to Cena za celoživotní dílo – velká červená kostka – tu udílí Rada Obce architektů. Porota může udělit i další ceny – malé modré kostky – v následujících kategoriích: Novostavba; Rekonstrukce; Rodinný dům; Architektonický design a výtvarné dílo v architektuře. Od loňského roku se udílí také ceny za: Interiér – malá žlutá kostka; Urbanismus – malá fialová kostka; Krajinářská architektura a zahradní tvorba – malá zelená kostka. Novinkou je zvláštní kostka za šetrnou stavbu.
A jak to všechno letos dopadlo?
Vítěz velké kostky – Městská hala Modřice
Další kategorie
Novostavba – Kostel Blahoslavené Marie Restituty
Rekonstrukce – Sídlo firmy LASVIT
ov architekti s. r. o. – Jiří Opočenský, Štěpán Va-louch
Rodinný dům – Rodinný dům v údolí Dyje ve Znojmě
Ladsilav Kuba, Tomáš Pilař, Norbert Walter/ Kuba & Pilař architekti
Architektonický design a rekonstrukce – Památník Jana Palacha ve Všetatech
Miroslav Cikán, Pavla Melková, MCA Ateliér
Interiér – House of Wine
CHYBIK + KRISTOF ARCHITECTS & URBAN DESIGNERS
Urbanismus – Revitalizace pražských náplavek
Krajinářská architektura a zahradní tvorba – Tree House
Jan Tyrpekl, Jaroslav Kejř, Jan Hyk, Adam Ulrich
Ocenění za šetrnou stavbu – Základní škola AMOS pro Psáry a Dolní Jirčany
Ondřej Píhrt, Štefan Šulek, Ondřej Laciga
Čestné uznání – Pravá vesnická zastávka
Čestné uznání – Obnova školy architektury AVU
Marcela Steinbachová, Vít Holý a tým
Cenu za celoživotní přínos v roce 2020 získal akad. arch. Jiří Lasovský
Jiří Lasovský, narozen 15.4. 1926 v Olomouci, vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, Školu architektury profesora Jana Sokola a profesora Otto Rothmayera. V portfoliu má předchozí Odbornou školu dřevařskou, obor truhlář. Povoláním a celoživotním posláním byla ovšem architektura s cílem autenticky vytvářet a citlivě dotvářet krásné a účelné prostředí, ve kterém všichni žijeme. Svoji profesní životní dráhu dlouhodobě zasvětil Pražskému projektovému ústavu od roku 1953-1986, kde působil v šedesátých letech jako vedoucí komplexního ateliéru. Jeho týmy vyprojektovaly jedny z největších českých městských celků v Praze na Pankráci a Územní plán Jižního města a Holešovic.
Byl také spoluautorem koncepce experimentálního bytového celku na karlínské Invalidovně v Praze – 1966. Skvělým důkazem komplexnosti jeho tvorby (Gesamtkunstwerk) je realizovaný soubor řadových rodinných domů Na Hřebenkách v Praze. Jiří Lasovský navrhl a realizoval mimo jiné v Rothmayerově sále na Pražském hradě soustavu unikátního osvětlení. Společným znakem jeho tvorby byly návrhy užitého umění, výtvarná práce s architektonickým detailem a drobná architektura ve veřejném prostoru. Na jeho celoživotní tvorbě směřující od konceptu k detailu a k velkým městským celkům je pozoruhodné, jak se dovedl energicky přeorientovat z metodiky práce s tužkou na rýsovací desce na soudobou tvorbu.
Sdílet / hodnotit tento článek