Jednou z hlavních změn je rozšíření mezitímního rozhodnutí na celou délku staveb. Opatření vychází z polského modelu, kde se pozemky důležité pro stavbu, například dálnice, stávají majetkem státu po nabytí právní moci rozhodnutí o povolení stavby. Následně úřady stanovují výši odškodnění pro původního vlastníka pozemků. Opatření budou moci využívat pouze státní organizace jako Ředitelství silnic a dálnic nebo Správa železnic.
Další změny počítají s navýšením náhrady za výkup nemovitostí ze současných 1,15 na 1,5násobku ceny stanovené znaleckým posudkem a také s úpravami doručování oznámení při velkém počtu účastníků řízení. Novela dále zavádí například jednotné závazné stanovisko u záměrů staveb, u kterých bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí. Zároveň stanovuje lhůty pro úřady k vydání rozhodnutí.
Novela také umožňuje vyhotovování jednoho znaleckého posudku pro více pozemků a staveb k ocenění jejich hodnoty. Využitelné budou až tři roky. Novinky nastanou také v průběhu územního plánování.
Novela zákona by podle ministerstva dopravy měla zrychlit přípravu staveb až o třetinu. Příprava u velkých dopravních staveb nyní trvá až 13 let. Právě přípravná fáze staveb podle úřadu nejvíce zdržuje dopravní výstavbu, zejména pak při výkupu pozemků a následného vyřizování jednotlivých povolení.
Sdílet / hodnotit tento článek