Podle Rýdla je vina na straně dodavatele prací, firmy Eurovia. "Okamžitě jsme zahájili jednání s investorem a společně jsme se domluvili na způsobu oprav, které provedeme na naše náklady neprodleně," řekla to mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková. Rýdl dodal, že opravu stihnou do plánovaného konce modernizace celé dálnice na přelomu září a října.
"Ten beton je na úseku 130 metrů tak špatný, že by nevydržel přes letošní zimní sezonu. To znamená musíme bezodkladně, prakticky okamžitě, začít s opravou," řekl Rýdl. Provoz na Prahu bude sveden do protisměru, bude tu stejný režim jako v jiných dopravních omezeních, tedy dva zúžené pruhy v každém směru.
"V povrchu vozovky byly zjištěny trhliny. Sahají do hloubky zhruba dvou centimetrů v rychlém pruhu, v pomalém pruhu jsme se dostali až do hloubky tří centimetrů," řekl ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý. Podle něj by hrozil rozpad vozovky. "Pravděpodobnou příčinou je technologická nekázeň, kdy došlo k rozdílné konzistenci ve spodní a horní vrstvě krytu," řekl Hlavatý.
"Jako příčina mikrotrhlin v povrchu vozovky se jeví rychlejší nástup navazujících technologií a nepředpokládané dramatické změny teplot v době začátku zrání betonu," uvedla Štočková.
Eurovia problematický úsek podle Rýdla opraví v rámci reklamace, stát za to nebude nic platit. Další sankce firmě nehrozí. "V tomto konkrétním případě musím ocenit přístup společnosti Eurovia, která ani na moment nezaváhala, spolupracovala s námi na veškeré diagnostice, svoji odpovědnost uznala, bez jakéhokoliv zaváhání, protestů nebo jiného návrhu uposlechla našich pokynů, a to včetně termínu a způsobu provedení," uvedl Rýdl.
ŘSD zkontrolovalo i další úseky, na těch poruchy nezjistilo. Problém nastal podle zástupců ŘSD, když na dálnici nastoupily takzvané vymetače, které zdrsňují povrch vozovky do konečné podoby. Na dálnici vjely moc brzy, krycí vrstvu tak zhutnily a povrch vozovky poškodily.
ŘSD nyní pracuje ještě na třech úsecích D1, kde jdou práce podle plánu.
Sdílet / hodnotit tento článek