Podíváme se dnes na dva případy:
- Věnec je součástí tuhé stropní konstrukce
- Věnec je součástí nadezdívky u šikmých střech s novodobým krovem
Věnec je součástí tuhé stropní konstrukce (například skládané stropy s nosníky a vložkami):
V tomto případě je výhodné vložit mezi zdivo a věnec (stropní konstrukci) asfaltový pás tloušťky min 3,0 mm. Asfaltový pás umísťujeme pouze pod věnec, nikoliv v místě tepelné izolace a věncových tvárnic (zvaných věncovek). Existuje několik důvodů, proč asfaltový pás použít. Jelikož je věnec součástí stropní konstrukce, plně s ní spolupůsobí, tak vlivem určitého průhybu stropní konstrukce (každá stropní konstrukce se při jejím zatížení prohne) dochází ke zvyšování kontaktního napětí v tlaku na okraji cihly. Bez asfaltového pásu hrozí vlivem vyššího napětí u tohoto okraje cihly k jejímu odlupování a to zejména u delších rozpětí stropu.
Asfaltový pás tak lépe roznese zatížení tím, že vyrovnává drobné nerovnosti například od keramobetonových nosníků, kde vytváří pro uložení nosníku jakýsi „polštář“). Určitou výhodu je vložení pásu i z důvodů smršťování betonové konstrukce vlivem zrání betonu. Dalším důvodem jsou svisle děrované cihly, kdy beton zatekl do těchto svislých dutinek a vytvořil spolu se stropem pevné spojení. Při průhybu stropu se tak měla tendenci nadzvedávat i cihla pod stropem a pod touto cihlou vznikla z vnější (někdy i z vnitřní) strany v místě ložné spáry vodorovná trhlina.
Toto jsou důvody, proč je vhodné tento asfaltový pás vkládat mezi strop (věnec) a zdivo. Vložením pásu nedochází k ohrožení statiky stropní konstrukce, která svou velkou váhou betonu pás dostatečně zatíží. Potřebné tření mezi stropem a ztužujícími stěnami pro zajištění prostorové tuhosti objektu tím není ohroženo.
Někteří výrobci doporučují vkládat asfaltový pás i nad stropní konstrukci pod zdivo v dalším podlaží. Otázka vhodnosti je zejména u využití nadezdívky v dalším patře pro přenášení zatížení z krovu k zamyšlení. Tím se dostáváme k další variantě, kde si řekneme proč asfaltový pás pod věncem nepoužít.
Věnec je součástí nadezdívky u šikmých střech tvořených novodobými krovy:
Jak již bylo popsáno v jiných kapitolách Davida Šotkovského, věnec přebírá vodorovná zatížení a přenáší je do příčných stěn. Pro zvýšení stability nadezdívky je tedy vhodné provést betonáž věnce přímo na zdivo a zajistit tak určité propojení. Věnec je zde samostatným prvkem bez stropní konstrukce, a tudíž žádný průhyb od ní nehrozí. Věnec je tedy spojen s nadezdívkou. Pro zlepšení celé situace je vhodné zajistit i spojení nadezdívky se stropem, na který se toto zdivo ukládá. Zde si tedy odpovíme na otázku vhodnosti vkládat asfaltový pás i nad stropní konstrukci. Vložením tohoto pásu tedy přerušíme spojení věnec - zdivo – strop, což je nevhodné. Ve finále je nutné vždy uvažovat logicky, jak dané prvky mezi sebou spolupůsobí.
Je nutné upozornit, že toto spojení věnec – zdivo – strop bez asfaltového pásu v žádném případě nenahrazuje nutnost realizovat a dimenzovat pozední věnec, jeho upnutí do příčných stěn a přenášení vodorovných sil od krovu. Jak již bylo psáno v jiných kapitolách, s ohybovou únosnosti nadezdívky v tomto případě nepočítáme. Vynecháním asfaltového pásu však určitou únosnost zdiva v ohybu aktivujeme. Vynechání pásu je tedy určitý bonus a je vždy na stranu bezpečnou.
Pro úplnost zmíním separování asfaltovým pásem věnec a pozednici. I zde to není žádoucí, jelikož je pozednice kotvena v určitých vzdálenostech závitovými tyčemi. V mezilehlých částech se tak přenáší vodorovné zatížení z pozednice do věnce pomocí tření, respektive toho využíváme. Vložením asfaltového pásu toto tření eliminujeme, což je nežádoucí. Argument pro vložení pásu z důvodů vlhkosti nebo nerovného betonu je lichý. Na nerovném betonu se vystupující nerovnosti stávají kontaktními a odseparováním se tyto kontaktní plošky stávají ještě kluzčí. Prioritní je samozřejmě kotvení a pokud máme nerovný věnec, je vždy vhodnější jej srovnat cementovou maltou. Kvalitním provedením a umístěním bednění do správné výšky nemusíme po betonáží věnce nic srovnávat.
Sdílet / hodnotit tento článek