Pořadatelem je Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT).
Celkem bylo přihlášeno 67 realizovaných staveb a dva projekty. Soutěžilo se ve všech krajích České republiky. Největší zastoupení měl Moravskoslezský kraj (14), následovala Praha (10) a na třetí příčce se umístil Královehradecký kraj (6). Inženýrské návrhy zastupují široké spektrum staveb pozemních (49), z toho 13 staveb pro bydlení, 8 staveb dopravních, 6 inženýrských staveb a mostů, 4 vodohospodářské stavby a 2 stavby technologické.
Letošní ročník s jasným poselstvím do budoucnosti
„Letošní ročník soutěže ukázal několik trendů. Platí, že čím lépe je projekt připravený, tím rychleji je i povolený, často bez ohledu na stavební, konstrukční nebo technologickou náročnost. Pokud něco prodlužuje povolování staveb, pak jsou to dodatečné požadavky, změny zadání nebo jednání s dotčenými orgány v exponovaných místech. Pozitivní zjištění se týkají i realizačních cen – umíme navrhnout a postavit funkční, důmyslné a designově přesvědčivé lávky či přemostění s racionálními stavebními i provozními náklady, což se týká i nízkoenergetického, ekologického rodinného bydlení,“ podotýká Robert Špalek, předseda ČKAIT a dále společně se členy pětičlenné odborné poroty komentuje letošní výsledky soutěže.
Nejvíce se mluví o bytových realizacích, družstevních bytových domech v Dobrušce, které ukazují dobré řešení v otázce dostupnosti bytů nejenom v menších městech a obcích. Porota dále vyzdvihuje a hlavní cenou oceňuje dvě památkově významné stavby: Rekonstrukci Staroměstského jezu na Vltavě v Praze a Revitalizaci Císařských lázní v Karlových Varech. Cena veřejnosti a Cena pojišťovacího makléře PM ČKAIT přidává ještě další památkově významnou stavbu: v této kategorii vítězí rekonstrukce synagogy a rabínského domu č.p. 200 v Žatci.
Zasloužené pozornosti se dostalo i čtvrté hlavní ceně: nové tramvajové vozovně Slovany v Plzni s největší tuzemskou zelenou střechou. Mezi oceněnými byly také konstrukčně zajímavé lávky: Hlavní cenu získala lávka přes kolejiště nádraží v Chebu, čestné uznání lávka a cyklo-propojení Dolní oblasti Vítkovic s centrem Ostravy. Porota dále ocenila čestným uznáním dvě technicky mimořádně obtížné stavby realizované v zahraničí: modernizaci plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo a část tunelového obchvatu Stockholmu. Řeč byla i o vydávání stavebních povolení a o délce realizací…
„Příprava dvou z dvanácti oceněných staveb trvala výrazně déle. Čtyři roky uplynuly mezi zahájením práce na projektové dokumentaci a vydáním stavebního povolení u realizace Masaryčka – revitalizace brownfieldu Masarykova nádraží v centru Prahy, kde bylo náročné jednání s orgány památkové péče. Dále pak u Biocentra Veklice, kde se projektant musel vyrovnat se změnou požadavku správce toku a kde hledáním optimálního řešení stavebníkovi ušetřil čtvrtinu stavebních nákladů,“ komentuje výsledky Robert Špalek a předává slovo předsedkyni poroty Renatě Zdařilové, kterou, kromě jiného, zaujaly též termíny realizace: „Stavební povolení u oceněných staveb bylo letos stejně jako loni obvykle vydáno většinou do 1,5 roku po zahájení práce na projektové dokumentaci. Což je skvělý výsledek, pokud se zohlední fakt, že řada staveb je výjimečná co do rozsahu i odbornosti a bylo na místě očekávat zásahy památkářů. Právě v tomto ohledu se též projevuje profesionalita autorizovaných projektantů,“ dodává předsedkyně poroty.
Biocentrum Veklice k.ú. Senice na Hané. Foto: Organizátor soutěže Cena Inženýrské komory ČKAIT
Vysoká kvalita přípravy projektů i realizací
Soutěž nazvaná Cena Inženýrské komory si klade za úkol zviditelnit nejenom kvalitní stavby, ale také jejich přihlašovatele a zhotovitele. Dává jim prostor komentovat svoji práci. Takřka všichni potvrzují, že bez kvalitního projektu nelze vůbec stavět. Nicméně ani dobrý projekt nezaručí kvalitní výsledek, pokud je rozhodující cena a stavbu provádí firma pochybných kvalit.
„Dnes velmi často vítězí duch nad hmotou a z některých architektonických soutěží vzejdou konstrukce, které se pak staví i za více než dvojnásobnou jednotkovou cenu. Mnohdy tyto konstrukce trpí nejenom chybnou koncepcí, ale i řadou špatných detailů, které budoucímu správci přinesou obrovské náklady navíc. Dobrá konstrukce je nejenom elegantní, ale musí být především správně navržená. V tomto ohledu je opravdu nenahraditelná role zkušených autorizovaných inženýrů,“ podotýká Jan Nováček, vedoucí projektant společnosti Stráský, Hustý a partneři.
To, že výjimečné stavby mohou na trhu patřit i k těm cenově nejvstřícnějším, dokládá příklad již zmíněné realizace kvarteta čtyřpodlažních bytových domů v Dobrušce s převažujícími byty o dispozici 3+kk. Dostupné bydlení zde vzniklo mezi léty 2021 až 2023 v režii místního stavebního bytového družstva. Hlavní projektant Michal Freivald z kanceláře DABONA obytný soubor navrhl jako nízkoenergetický. Dosáhl vysokého stupně standardu PENB A, přičemž na vytápění je zde potřeba 20 až 30 kWh/m2 za rok. Přitom prodejní ceny bytů nepřekročily 46 000 Kč za čtvereční metr plochy a to navzdory tomu, že realizace probíhala v době skokově rostoucích cen stavebních materiálů. I přes pozitivní ohlas mezi obyvateli, bytovými družstvy i médii jde ovšem stále o ojedinělou realizaci. „Řekl bych, že v poslední době není poptávka po projektech na bytové domy nijak zvlášť vysoká, což považuji za velmi nešťastné. Doufejme, že i přesto bude vznikat mnohem více podobných záměrů,“ konstatuje Michal Freivald, který se během projektových prací musel vypořádat s celou řadou technických a provozních problémů.
Ani Green Deal, ani památkáři nemusejí být komplikací
Komplikace jsou od toho, aby se racionálně řešily. Žádná kvalitní stavba nemůže vzniknout úplně bez problémů a spolupráce odborníků různých profesí je v současné době více než nutností. Soutěž odhaluje celý proces výstavby a na konkrétních příkladech dokazuje, že (například) památkáři mohou být dobrými partnery a ani obávaný Green Deal nemusí být žádnou komplikací. Příkladem budiž nová vozovna Slovany v Plzni s největší zelenou extenzivní střechou v ČR, jenž významně zlepšuje mikroklima, snižuje hlučnost, prašnost i teplotní zatížení okolí.
„Jedná se o velmi zodpovědný přístup k výstavbě v centru města. Výstavba kompletně nového areálu přitom probíhala za plného tramvajového provozu. Nemohla nastat situace, při které by se ocitla vozovna bez elektrického proudu, případně bez části trolejového vedení, byť provizorně vybudovaného. Koordinace a realizace stavby za těchto podmínek byla opravdovým inženýrským uměním,“ vzpomíná Miroslav Záhoř, stavbyvedoucí firmy Metrostav.
Dobou spolupráci s ekology a památkáři dokumentuje i Daniel Vaclík, hlavní projektant a autorizovaný inženýr v oboru Stavby vodního hospodářství a krajinného inženýrství, který v Ceně Inženýrské komory uspěl s realizací rekonstrukce Staroměstského jezu na Vltavě v Praze.
„Již v projektové přípravě jsme se intenzivně věnovali především problematice památkové ochrany a hledali jsme soulad s postojem Národního památkového ústavu k rekonstrukci. Díky tomu se nám s památkáři spolupracovalo velmi dobře. Znali jsme s jejich pomocí veškerou dostupnou historickou odbornou literaturu jezového stavitelství. Měli jsme i předchozí praxi z rekonstrukcí tohoto typu jezu,“ popisuje projekt Daniel Vaclík. Podobně se vyjádřili projektanti nebo stavbyvedoucí všech vyzdvižených rekonstrukcí nebo modernizací.
Soutěž hodnotí všichni zúčastnění jako prospěšnou nejenom pro obor samotný, ale také pro veřejnost, která by měla stavby přijmout za své a ctít jejich hodnotu. Porota v závěru nabídla i srovnání s minulým 19. ročníkem, kdy postoupilo do finále 39 projektů, udělily se čtyři hlavní ceny, šest čestných uznání, jedna zvláštní cena za ekologický přínos a cena veřejnosti. Hlavními protagonisty tehdy byly týmy odpovědné za rekonstrukci Negrelliho viaduktu v Praze, nové lávky přes Labe v Nymburce, konverzi Winternitzových automatických mlýnů pro Východočeskou galerii v Pardubicích a nové výrobny kapalného uhlovodíku v Litvínově. Pozornosti porotců neunikla ani mokřadní čistírna důlních vod v Mostecké uhelné pánvi, která získala zvláštní cenu za ekologický přinos. Veřejnost pak ocenila stavbu nového pavilonu P Fakultní nemocnice v Olomouci.
20. ročník soutěže Cena Inženýrské komory 2023
- Rekonstrukce Staroměstského jezu na Vltavě v Praze
- Revitalizace Císařských lázní v Karlových Varech
- Lávka přes kolejiště nádraží v Chebu
- Tramvajová vozovna Slovany v Plzni
Zvláštní cena dostupné a udržitelné bydlení
- Dostupné bydlení v Dobrušce
Čestné uznání
- Lávka a cyklo-propojení Dolní oblasti Vítkovice s centrem Ostravy
- Modernizace plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo
- STAGES HOTEL Prague u O₂ areny
- Biocentrum Veklice k.ú. Senice na Hané
- Část tunelového obchvatu Stockholmu – FSE209
- Masaryčka – revitalizace brownfieldu Masarykova nádraží v Praze
Cena veřejnosti a cena Pojišťovacího makléře ČKAIT
- Rekonstrukce synagogy a rabínského domu č.p. 200 v Žatci
Sdílet / hodnotit tento článek