"ISH nás opět ohromilo svojí velikostí, masou návštěvníků, investicemi do prezentací a spoustou novinek na stáncích vystavovatelů, i když výraz „stánky“ není přesný. Mnohdy expozice připomínají rodinné domy a na ISH se opravdu na plochách a vlastních expozicích nešetří. Zajímavá jsou témata doprovodných programů, které jsou mnohdy více zaměřeny do budoucnosti, než že reflektují pouze současnost - v čemž já osobně především vidím smysl podobných událostí a rádi bychom se touto cestou také na příštím AquaThermu vydali," řekl k letošnímu veletrhu Mgr. Michal Drážďanský, jednatel MDL EXPO, agentury, která pořadá veletrhy Aquatherm Praha a Aquatherm Nitra.
ISH je prestižní akce
Mít stánek na ISH je pro klíčové firmy v oboru naprostou povinností. Konkurenti pak mezi sebou soutěží ve velikosti, designu, či okázalosti expozice a samozřejmě v počtu představených inovací a vizí do budoucna. K vidění jsou, a to zejména v gigantické hale č. 8, která tradičně patří nejvýznamnějším topenářským výrobcům, „stánky“ velikosti téměř fotbalového hřiště, na kterých se o poskytování informací nekonečným zástupům zájemců starají desítky firemních zaměstnanců, kteří do Frankfurtu na tuto akci často přijeli z poboček celého světa.
Pozadu nezůstávají ani firmy, které mají o něco menší budget. Ty se snaží vyvážit chybějící velikost nějakým neotřelým nápadem, kterým by přilákaly pozornost návštěvníků, což je při rozsahu veletrhu jedním z rozhodujících faktorů úspěšné prezentace. Potěšujícím zjištěním bylo, že mezi dvěma a půl tisíci vystavovateli se rozhodně neztratili čeští výrobci. Jejich stánky přitahovaly pozornost kolemjdoucích.
Základ úspěchu? Energeticky úsporné budovy!
Na výstavní ploše téměř 260 000 m² byla i letos k vidění celá řada novinek ze všech profesí TZB. V sekci ISH Energie byl zvláštní důraz kladen především na energeticky úsporné budovy, které patří podle organizátorů mezi významné pilíře právě probíhající energetické revoluce. Firmy, které chtějí v náročných podmínkách uspět, se proto prioritně zaměřují na energeticky úsporné technologie vytápění, chlazení, klimatizace a větrání v kombinaci s obnovitelnými zdroji šetrnými k životnímu prostředí.
"Většina stánků nesla nějaké heslo související s úsporami energie nebo s energetickým managementem. V oblasti systémů a komponent pro měření, regulaci a řízení budov se prosazují především technologicky vyspělé výrobky, které umožňují pohodlnou a snadnou obsluhu a nabízejí jednoduché, srozumitelné a designově čisté rozhraní pro koncového uživatele", říká Michal Šeda, vedoucí oddělení produktového prodeje Domat Control System s. r. o., českého výrobce systémů a komponent pro měření a regulaci větrání, vytápění, klimatizace a energetických celků.
V koupelně dominuje komfort, ale myslí se i na úsporu vody
Ústředním mottem sekce ISH Voda bylo pro změnu heslo „Koupelna a komfort pro další generace“ poukazující na nové úkoly vyplývající z demografických změn, zvláště rostoucí poptávku po koupelnových výrobcích, které splňují požadavky na bezbariérové stavby a zajišťují požadovanou úroveň pohodlí a bezpečnosti. Od výrobků budoucnosti se očekává, že kromě nejvyšších standardů v oblasti designu naplní i požadavky na efektivní využívání vody a hygienu pitné vody. Někteří z výrobců sanitárního vybavení například umožňovali na svých stáncích vstoupit do virtuální reality a procházet se počítačem vygenerovanou koupelnou.
„Naše inovace pro koupelnu a kuchyň poskytují našim zákazníkům opravdovou přidanou hodnotu“, říká Richard Grohe, zastupující předseda představenstva Hansgrohe SE. „Protože usnadňují všední den v kuchyni a koupelně, napomáhají při efektivním hospodaření s vodou, zprostředkovávají intenzivnější zážitek z vody a poskytují naprosto nová řešení pro uspořádání sprchy," pokračuje Grohe a přesně tak vystihuje požadovanou synergii komfortu s úsporami vody a energie.
Na jednu zajímavou odlišnost trhu v ČR a v Německu v oblasti hygieny vody ve vnitřním vodovodu upozornil Ing. Aleš Řezáč ze společnosti SCHELL GmbH & Co. KG. „Obecně můžeme potvrdit, že od předminulého ročníku zaznamenáváme stále více návštěvníků z řad tuzemských prodejců, instalatérů nebo projektantů. Hlavní téma výrobců sanitární techniky je nejen úspora vody a energie, ale především "německé" téma hygieny a nezávadnosti armatur a rozvodu ve styku s pitnou vodou. Samozřejmě, že firma Schell nezůstává ani v jednom z témat pozadu."
Zajímavé a inovativní zařizovací předměty i baterie v designových expozicích jsou vždy lákadlem pro návštěvníky. V tomto směru sanita opět nezklamala. Škoda, že z českých veletrhů se voda, koupelny a design v koupelnách vytratily.
Řada inovací není bohužel určena pro český trh
"Je na místě si postesknout, že řada inovací představených na ISH není bohužel určena pro český trh, což má své příčiny v ceně výrobků a obavách místních zastoupení nadnárodních firem o jejich prodejnost. Popřípadě souvisí s tím, že náš trh je zkrátka ve srovnání například s trhem německým opravdu malý a pro zmíněné firmy může být v některých oblastech na okraji jejich obchodních zájmů. To je bohužel realita daná nízkou kupní sílou obyvatel Česka, se kterou toho moc nenaděláme. Můžeme jen doufat, že tento nezájem nadnárodních gigantů využijí české firmy a díry na trhu vyplní." říká Ing. Jan Blažíček, vedoucí redaktor oblasti vytápění TZB-info.
Sdílet / hodnotit tento článek