Shodují se na tom inspektoři z inspekční společnosti Bureau Veritas a odborníci z Unie výtahového průmyslu.
Majitelé domů přehlíží technický stav výtahů
„V naší zemi jezdí kolem 135 tisíc výtahů určených pro dopravu osob nebo nákladů, více než čtvrtina z nich potřebuje vyměnit nebo alespoň částečně modernizovat. Za stav výtahů jsou zodpovědní jejich provozovatelé, tedy například majitelé domů. Pokud budou nedobrou technickou úroveň zařízení přehlížet, lidem hrozí vážné úrazy, v některých případech mohou být cestující dokonce ohroženi na životě,“ upozorňuje výtahový inspektor Vlastimil Graca z Bureau Veritas.
Záchranář spadl do výtahové šachty
Jeho slova potvrzuje Jan Dvořák, generální sekretář Unie výtahového průmyslu ČR. Rizikovost výtahů pak dokládá na příkladu z praxe. „Záchranáři vezli domů nemohoucí osobu na vozíku pro invalidy. Jakmile dotyčného dopravili do bytu, jeden ze záchranářů naložil prázdný vozík do výtahu a chtěl sjet dolů. Výtah neměl klecové dveře, takže se vozík záhy zaseknul o přední stěnu šachty. Se záchranářem to vyrazilo zadní stěnu klece, on spadl do šachty a k tomu všemu na něj výtah v šachtě najel. Záchranář utrpěl těžká zranění, naštěstí je přežil.“
Nejčastější technické nedostatky výtahů
Vedle chybějících klecových dveří se výtahy potýkají také s dalšími technickými nedostatky. Patří mezi ně například nevyhovující dveřní uzávěrka včetně spínače šachetních dveří, nevyhovující bezpečnostní rozměry horní a dolní části šachty výtahu nebo jednoduchý přístup do šachty výtahu pro teenagery a vandaly.
Podle Jana Dvořáka z Unie výtahového průmyslu je nejekonomičtější výtahy vyměnit za nové. Výtahový inspektor společnosti Bureau Veritas Vlastimil Graca připouští i možnost částečné modernizace, byť za cenu, že bude nutné výtahy v rámci postupných rekonstrukcí několikrát rozebírat a opětovně montovat. „Před zahájením prací by si však majitelé domů měli nechat zhotovit posudek nezávislého odborníka. Ten prověří nabídky firem na revitalizaci či výměnu výtahu, například zda nejsou předražené nebo dokonce zbytečné.“
© zphoto83- fotolia.com
Nebezpečné výtahy a česká legislativa
Zásadní vliv na technický stav provozovaných výtahů v Česku má také legislativa, kterou na závěr komentuje Jan Dvořák z Unie výtahového průmyslu. „Teze zákona máme již delší dobu, nicméně pokud buďto předseda vlády nebo snad Hospodářský výbor PSP ČR nerozhodnou, že technická politika v ČR musí vypadat v oblasti provozu nebezpečných technických zařízení jinak, nelze nadělat nic. V zákonu kompetenčním 2/1969 Sb. totiž nemá tyto kompetence žádné ministerstvo ani jiný ústřední orgán. Jediné co existuje, tak je kompetence Ministerstva práce a sociálních věcí k zajištění bezpečnosti práce, tedy oblast pracovně právních vztahů. Jinak není nic a v dohledné době bude zřejmě i nadále možné provozovat mimo pracovně právní vztahy, například v bytových domech, cokoliv.“
Sdílet / hodnotit tento článek