Co nového novela přináší?
Za hlavní změny, které novela přináší, je možné označit zavedení tzv. koordinovaného řízení, které by mělo nahradit společné územní a stavební řízení. Současné znění stavebního zákona umožňuje vedení tzv. spojeného územního a stavebního řízení (dle § 94a stavebního zákona), které do jednoho procesního postupu spojuje územní a stavební řízení. MMR uvádí, že tato možnost je žadateli poměrně často využívána, řádově se jedná o desítky tisíc vydaných povolení ročně. Nicméně, nebo právě proto, je nutné toto řízení novelizovat a umožnit vést jedno řízení také u staveb, které jsou v současné době v působnosti několika samostatně rozhodujících stavebních úřadů, mimo jiné u staveb drah, dálnic, místních komunikací a dalších.
Další změny, které má novela přinést, jsou integrace posuzování vlivů na životní prostředí do územního a koordinovaného řízení, prodloužení cyklu úplných aktualizací územně analytických podkladů ze dvou na čtyři roky či zjednodušení pořizování aktualizací a změn územně plánovací dokumentace a další.
Důvod zpoždění novely
Důvodem zpoždění účinnosti novely je především velký počet připomínek, které ministerstvo obdrželo v meziresortním připomínkovém řízení. Z celkových 1779 připomínek bylo 1450 označeno jako zásadní a ty proto musí úřad projednat a vypořádat. Podle MMR je problémem oddalujícím přijetí novely rovněž to, že k některým bodům novely přišlo i pět připomínek, které si zcela protiřečí, a zároveň má ministerstvo k dispozici příliš málo lidí, kteří mají vypořádání připomínek na starosti.
Novela se v současnosti nachází v Legislativní radě vlády, která ji měla 24. března 2016 na programu svého 175. zasedání. Ministerstvo pro místní rozvoj uvádí, že Legislativní rada vlády s ohledem na rozsah a povahu připomínek svého stanoviska projednání návrhu přerušila a navrhla upravit novelu podle připomínek návrhu stanoviska Legislativní rady vlády, zpravodajských zpráv a závěrů projednání. Po úpravách předloží ministerstvo novelu Legislativní radě vlády k opětovnému projednání.
Vzhledem k tomu, že připravovaná novela stále ještě neprošla vládou, natož Parlamentem České republiky, odhadnout, kdy vejde v účinnost, v současné době není možné.
Česká komora architektů (ČKA) doporučuje nejít cestou novely, ale vydat zákon zcela nový. ČKA shrnuje několik základních bodů:
- Jednoduchost a srozumitelnost pro všechny
Cílem nové legislativy musí v první řadě být především zjednodušení, zpřehlednění a zrychlení povolování staveb. Zákon by neměl definovat příliš širokou řadu způsobů povolování staveb. Zejména z pohledu občana – žadatele, by se měl celý proces stát přehlednějším a časově méně náročným.
- Otázka kompetencí a struktury
ČKA současně navrhuje zrušení speciálních úřadů, tak aby jedno rozhodnutí poskytoval jeden stavební úřad. Celému procesu by dle architektů prospěla také výrazná redukce dotčených orgánů.
- Územní plánování
Klademe důraz na to, aby územní plán byl stabilním dokumentem. Zároveň podporujeme, aby stavební zákon a jeho prováděcí vyhlášky umožnily zpracování územních plánů tak, aby odpovídaly specifickým potřebám obcí.
- Velká sídla a péče o ně
Zvýšená pozornost musí být kladena velkým městům. Například Praha je stavebním vývojem, počtem obyvatel a významem v rámci České republiky zcela výlučná. ČKA proto velmi kvituje, že Rada hl. města Prahy nedávno přijala Pražské stavební předpisy.
- Jasnější definice autorského a technického dozoru
Současný zákon požaduje zajištění autorského dozoru u staveb financovaných z veřejného rozpočtu. Autorský i technický dozor přitom nejsou jmenovány mezi základními pojmy stavebního zákona, ani nejsou uvedeny mezi vybranými činnostmi ve výstavbě.
- Možnost bezplatného přístupu k závazným normám
Přístup k závazným normám je pro výkon profese architekta zcela zásadní. Informaci o bezplatném přístupu k normám by tak měl nový zákon zcela určitě obsahovat.
- Úprava související legislativy
Stávající stavební zákon je nevyhovující a jeho změny by měly být velmi zásadní. Z tohoto důvodu doporučujeme nikoliv tvorbu novely, ale zákona zcela nového. Jako akutní se také jeví potřeba úpravy doprovodných vyhlášek ke stavebnímu zákonu.
Sdílet / hodnotit tento článek