Zadání studentského projektu
Letošním tématem pro studentskou soutěž Stavba Vysočiny byl návrh nové letištní budovy v areálu letiště Jihlava - Henčov. O modernizaci tohoto areálu se uvažuje již delší dobu, primárně by šlo o zpevnění letištní dráhy a v druhé etapě pak případné realizaci této nebo podobné letištní budovy.
V zadání tohoto projektu se objevilo několik základních požadavků, jedním z nich bylo například dodržení maximální výšky budovy 10 metrů, tzn. vytvoření maximálně dvoupodlažní budovy. Dalším byl omezen maximální rozměr budovy (20 x 40 metrů) a její napojení na stávající infrastrukturu letištního provozu. Hlavním faktorem pro splnění zadání bylo správné rozvržení dispozice tak, aby byla dodržena provozní funkčnost i stavebně technické požadavky a zároveň budova jako celek působila příjemně a tvořila dominantu tamního areálu.
Návrh budovy oceněného projektu Jana Špáse
Řez budovou má tvar letadlového křídla, kde nejvyšší světlá výška je na jižní straně a bylo toho využito při rozdělení dispozice, kde u jižní prosklené stěny jsou posazeny veřejné místnosti, pro které je vyšší světlá výška nezbytná, například hlavní hala, nebo prostory občerstvení. Naopak u severní stěny jen s menšími okny jsou umístěny třeba pokoje pro přespání pilotů, nebo jednotlivé kanceláře, kde nižší světlá výška místností vytváří spíše útulné prostředí.
Dominantním konstrukčním prvkem letiště jsou lepené dřevěné vazníky, které jsou zvýrazněny jak na fasádě, tak i v interiérech, kde je použito minimum podhledů. Od těchto vazníků se odvíjí i vzhled vnitřních místností použitím převážně dřevěných materiálů a volbou nábytku (např. laviček v hlavní hale).
Dalším významným prvkem je věž v jihozápadní části, která je jediným prostorem řešeným jako dvoupodlažním. Je zde umístěno zázemí pro dispečery. Pro dostatečný výhled na letištní dráhu i stojánku letadel je z budovy předsunuta a její čelní fasáda je sklopena stejně jako čelní stěna celé budovy. Kolem věže je vybudován ochoz a z něj vede schodiště na pochozí střechu.
Autor: Jan Špás
Dispozice je řešena jako jednotlivé celky, které na sebe navazují s ohledem na zachování provozní funkčnosti. Hlavní hala zabírá centrální prostor a dá se skrz ni prohlédnout ze severní strany letiště až na letištní dráhu, například na právě přistávající letadla. Na východ od této haly jsou umístěny prostory pro občerstvení, zázemí pro personál a jednotlivé kanceláře. Odbavovací zóna se nachází v jihozápadní části a je navržena pro odbavení obyčejných vyhlídkových letů, i letů v schengenském i mimo schengenském prostoru. Poslední severozápadní část je určena pro piloty a dispečery, a nachází se zde mimo jiné i tři dvoulůžkové pokoje určené pro přespání pilotů, v případě nouze cestujících. Technické místnosti jsou umístěny ve střední části budovy, v prostorech bez možnosti oken.
Konstrukce budovy je řešena jako dřevostavba s opláštěním z lehkého obvodového pláště (izolační trojskla, OSB desky s izolací a pro střechu sendvičový plech). O výměnu vzduchu se postarají dvě vzduchotechnické jednotky a pro vytápění tepelné čerpadlo doplněné o plynový kotel.
Odůvodnění ocenění redakcí
Projekt Jana Špáse zaujal v redakci ESTAV.cz především použitím dřeva v podobě lepených nosníků jako základního konstrukčního prvku. Tyto nosníky jsou architektonicky využity jako pohledové. Budova se otevírá směrem od příchodu k odletu, což působí při průchodu od parkoviště na odletovou plochu dynamickým dojmem. Základní tvarosloví a použití konstrukčních prvků dává projektu již dostatečně silný potenciál, který by bylo možné využít při dalších úpravách na architektonickém „vyčištění“ projektu. Prospělo by například výraznější oddělení hmoty „křídla“ – haly budovy a věže například použitím odlišného zpracování fasády i vnitřní konstrukce (dřevo vs. kov apod.). Zajímavým, i když v soutěžních pracích vícekrát viděným prvkem je i možnosti vyhlídky z věže budovy.
Sdílet / hodnotit tento článek