Proč? Pro mistra TZB Reného Heineho z provádějící specializované řemeslné firmy Ewald Lau ze Spandau je odpověď zcela jasná: „Systém jako první na trhu spojuje známou robustnost ocelové trubky s ekonomickými přednostmi technologie lisovaných spojů.“
Až šedesátiprocentní úspora času
Do obou skleníků bylo instalováno celkem více než 800 běžných metrů silnostěnných ocelových trubek o rozměrech 1/2 až 2" a více než 300 spojek. Dipl. Ing. Karsten Schomaker, vedoucí technického provozu botanické zahrady, sledoval použití nového potrubního systému z důvodu předností při zpracování se zvláštním zájmem. Konec konců se při lisování ve srovnání se svařováním v případě technologie spojů ušetří přibližně 60 % času – a tím se přirozeně dosahuje nepochybného snížení nákladů.
Stejně důležitá však byla pro vedoucího technického provozu udržitelnost instalace. Protože kdo u hesla „skleník“ pomyslí na filigránové stavby ze zahradnictví v sousedství, pak je v případě Berlínské botanické zahrady vedle. Schomaker upřesňuje: „Stejně jako při pěstování rostlin se i zde při výstavbě myslí v desetiletích. Dosavadní skleníky, které se nyní nahrazují, pocházely z šedesátých let dvacátého století. Naše novostavby by měly dosáhnout rovněž srovnatelné životnosti. To však vyžaduje odpovídající úroveň kvality nejen u použitých materiálů, ale i v případě technologie spojů. Silnostěnná ocelová trubka a ‚za studena‘ lisované spoje se pro toto perfektně hodí.“
Rozhodující mikroklima
V obou nových sklenících je v každém případě tato udržitelnost klíčovým parametrem. Na zhruba 6000 m² plochy pod sklem se zde promítají reálné životní podmínky ohrožených druhů alpských rostlin. A to od kvality půdy přes způsob zavlažování a složení vody až po úroveň teploty. Například teplota by měla být minimálně 6 °C – teplo produkuje plynový kondenzační kotel a je rozváděno ocelovým potrubím do klasických radiátorů. Proti příliš vysokým teplotám chrání naopak automatické zastínění. Při příhodném suchém počasí zajišťují potřebnou výměnu vzduchu za denního světla otevíratelné střechy.
Sdílet / hodnotit tento článek