REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

NIMBY efekt aneb jak se dohodnout v trojúhelníku investor – město – občané?

Termín NIMBY pochází z USA a je odvozen z anglického „Not In My Backyard“, česky „ne na mém dvorku“. Charakterizuje negativní postoj obyvatel, kteří odmítají, aby v jejich nejbližším sousedství vznikl určitý projekt.

Bez dálnic, letišť, průmyslových zón či elektráren se neobejde nikdo z nás, zároveň je však nikdo z nás nechce mít „na svém dvorku“. Právě o tomto čím dál tím aktuálnějším fenoménu uspořádala agentura B.I.D. services již 2. ročník konference NIMBY efekt v pražském hotelu DAP. O atraktivitě tématu svědčí nárůst zájmu ze strany samospráv, podniků a neziskového sektoru oproti loňské premiéře. Letos se konference zúčastnilo přes 60 různých subjektů a dohromady téměř 100 lidí. Developerská společnost Panattoni Europe se podílela již na 1. ročníku, letos však byla generálním partnerem.

„Cílem konference je poukázat na časté chyby investorů, měst i občanů a otevřít diskuzi o správných postupech, vedoucích k minimalizaci NIMBY efektu. Každý projekt je jiný, obecně bychom však měli směřovat k tomuto modelu: investor jako spoluřešitel zátěží v daném území, město jako zprostředkovatel dialogu a veřejnost jako předkladatel konstruktivních a alternativních řešení. Všechny tři strany by se v každém případě měly chovat jako partneři, ne jako soupeři,“ řekl Vojtěch Zelenka, hlavní organizátor z agentury B.I.D. services.

„Z pohledu developera je největším problémem to, že v okamžiku, kdy se rozhoduje o investici, nejsou k dispozici všechny vstupy, tj. zejména informace o doprovodných investicích. Investor se tak často dozvídá o požadavcích samospráv a občanských sdružení až ve chvíli, kdy je pozdě. Velmi si proto ceníme konferencí, jako je tato, protože přispívají k edukaci všech zúčastněných, což nám zejména ve fázi rozhodování o investicích velmi pomůže hovořit s partnery stejnou řečí,“ řekl Pavel Sovička, generální ředitel Panattoni Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Problematika NIMBY efektu je velice komplexní a zahrnuje řadu podtémat

Termín NIMBY pochází z USA a je odvozen z anglického „Not In My Backyard“, česky „ne na mém dvorku“. Charakterizuje negativní postoj obyvatel, kteří odmítají, aby v jejich nejbližším sousedství vznikl určitý projekt. Typicky jde o obecně prospěšná zařízení, která však mohou zatížit své okolí: dálnice, letiště, spalovny, elektrárny, větrné parky, průmyslové zóny nebo obchodní či rezidentní developerské projekty.

Problematika NIMBY efektu je velice komplexní a zahrnuje řadu podtémat. Klíčovou úlohu hrají z pravidla participace mezi městem a jeho občany, správné územní plánování, doprovodné investice, ale také vhodně zvolená komunikace projektu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Co je to EIA a k čemu je dobrá?

Co je to EIA a k čemu je dobrá?

K tomu, aby bylo možné postavit určitou stavbu, musí stavebník získat ve většině případů od stavebního úřadu nejprve územní rozhodnutí, a následně stavební povolení. U některých staveb však hrozí, že budou svými vlivy (například hlukem, emisemi, vytvářením odpadů apod.) negativně ovlivňovat životní prostředí. V…

Proces schvalování staveb přehledně

Proces schvalování staveb přehledně

Neznalost zákona neomlouvá, zní základní princip našeho právního řádu. A jelikož se na stavebnictví také vztahuje množství právních předpisů, měl by se v nich každý, kdo chce cokoli stavět, rekonstruovat nebo bourat umět orientovat. Pomoci Vám má i následující tabulka, která přibližuje problematiku schvalování staveb.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Partner tématu

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Zdroj: Daikin

Tepelné čerpadlo Daikin Altherma s čističkou vzduchu v ceně

Čistička vzduchu v hodnotě 24 000 Kč k tepelnému čerpadlu zdarma

REKLAMA
REKLAMA