Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Rostislav Vaněk vstoupí do Síně slávy českého designu

V úterý 21. března se budou již pojedenácté slavnostně předávat Ceny Czech Grand Design. Do Síně slávy, která každoročně oceňuje celoživotní přínos v oboru, vstoupí grafický designér, profesor a akademický malíř Rostislav Vaněk. Připojí se tak k osobnostem jako je Bořek Šípek, Jan Solpera, Zdeňka Bauerová, František Vízner, Jan Kaplický nebo Zdeněk Ziegler, kteří byli do Síně slávy uvedeni v předchozích letech.

Rostislav Vaněk patří k osobnostem, které u nás formovaly grafický design a vizuální komunikaci jako disciplínu. V roce 1974 stál u zrodu sdružení Typo&, které v době normalizace udržovalo tuzemskými a zahraničními výstavami povědomí o významu grafického designu v soudobé kultuře, později inicioval založení mezigeneračního TypoDesignClubu a v posledních ročnících působil jako předseda Mezinárodního bienále grafického designu v Brně. Svou prací se do širšího povědomí zapsal jako autor informačního systému pražského metra, v devadesátých letech potom jako tvůrce prvních rozsáhlých manuálů korporátní vizuální identity českých aerolinek, Obchodní banky, zasedání Mezinárodního měnového fondu. V roce 2008 Rostislav Vaněk založil studio Signature Type Foundry, které pod jeho vedením vytvořilo řadu moderních písem klasické harmonie. 

Grafický designér, profesor a akademický malíř Rostislav Vaněk vstoupí do síně slávy českého designuGrafický designér, profesor a akademický malíř Rostislav Vaněk vstoupí do síně slávy českého designu

Práce Rostislava Vaňka se vyznačují rozeznatelným grafickým rukopisem, systémovým komplexním pojetím, optickým perfekcionismem a čistotou v  pozoruhodné plakátové tvorbě, logotypech nebo knižním designu. Schopnost citlivě vést druhé se plně projevila v pedagogické činnosti na pražské Uměleckoprůmyslové škole, kde působil jako vedoucí ateliéru Grafický design a vizuální komunikace a svým studentům předal nejen profesionální tvůrčí a koncepční postupy, ale i schopnost porozumět potřebám klienta a svou práci prezentovat, stejně jako nepřetržitou nutnost rozšiřovat obzory poznání i citlivosti prostřednictvím zahraničních cest a uměleckých děl,“ vysvětluje Iva Knobloch, kurátorka a předsedkyně poroty Grafický designér roku Cen Czech Grand Design.

Do síně slávy českého designu tak vchází silná osobnost, která obětavé nasazení pro pozitivní dění v oboru grafický design vnímá jako samozřejmost, vlastní práci jako maximální osobní odpovědnost a otevřenost ke kulturním pohybům jako základní podmínku radostné energie života a práce.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Interiér

Foto: Matej Hakár

Plynoucí prostor s markantním stíněním přesahy střechy

Paralela se žábrami ryby je vcelku přiléhavá, stěny, které cloní jednotlivé části od sousedů i od vstupu, umožňují zároveň zdařile otevřenost dispozice ve směru zahrady, kterou si dům jednoznačně žádá. Takto použité šikminy se promítají do více částí domu včetně mobiliáře, kupříkladu kuchyňského pultu.

Stálým hostem Desigbloku je oceněná designérka Lucie Koldová. Foto: Head of Marketing & Communication, Designblok

Čím bude letošní Designblok? Především oslavou žen v designu a architektuře

Každý ročník populární říjnové akce Designblok má své stěžejní téma. V minulosti to bylo například Štěstí, poté Les, Cesta, Mládí… Letos to bude Odvaha – přesněji řečeno odvaha svobodně tvořit a oslava odvážných žen v designu a architektuře. Sedmadvacátý ročník letos obsadí Výstaviště Praha,…

Foto: BoysPlayNice

Pražské planetárium patří do světové špičky

Pražské planetárium je zase na špičce. Po 20 letech prošlo dvouletým technologickým upgradem a je z něj největší LED planetárium na světě. Srdcem celého projektu je nová polokoule obrazovky od americké společnosti COSM o průměru 22 metrů s neuvěřitelnými 45 miliony zobrazovacích bodů.