Co to je a jak Home Staging funguje?
Jde o kvalitní přípravu prodeje, marketingovou strategii produktu, kterým jsou v případě realit právě nemovitosti. V praxi to obnáší soubor různých činností, které díky jisté investici pozvednou celkový dojem zájemce a pomohou tak k rychlejšímu prodeji za nejvyšší možnou cenu.
Abychom byli konkrétní, může jít jen o lákavé uspořádání a barevné ladění dekorací, ale za Home Staging lze považovat i to, že se vymění rozbitá vodovodní baterie, nechá se opravit odřená zeď nebo se nově natřou vstupní dveře. Homestager minimalizuje prostor pro smlouvání o snížení ceny. Například nově opravené obkladové spáry v celkem jinak zachovalé koupelně mohou vyloučit diskuzi o potřebě její celkové rekonstrukce.
Každá prodávaná nemovitost má své kladné i záporné stránky. Home Staging se v žádném případě nesnaží negativa zakrývat nebo popírat, ale díky tomu, že vypíchne pozitivní prvky, odpoutává pozornost od těch nežádoucích. Vlastně si tak trochu hraje s naší psychikou, to je ale právě kouzlo marketingu a důvod, proč za něj úspěšné firmy urtácejí ročně neuvěřitelé částky. Každá investovaná koruna se díky kvalitní přípravě a prezentaci produktu obrací v zisk.
Kde se Home Staging vzal?
Home Staging je už několik desetiletí velice oblíbený a hojně využívaný především v USA, Kanadě, Austrálii a západních i severských zemích Evropy. Do ČR začal pronikat zhruba před deseti lety, a díky současné konjunktuře realitního trhu směle statisticky konkuruje zemím, kde je již zavedený, jako běžná součást služeb spojených s prodejem. Aktuální české statistiky uvádějí, že každá stokoruna investovaná do Home Stagingu se díky lepšímu prodeji vrátí až desetinásobně!
Zkrášlení bytu v kostce – jak na to?
A jak tedy na něj? Největším úskalím je vždy zhodnotit, která investice se vyplatí, aby zbytečně nepřesáhla výši možného zisku. Někdy se stačí jen zamyslet nad pozitivy a ta potom zdůraznit, někdy je nutné přistoupit k opravám či jiným markantnějším změnám, které vyžadují vyšší investici, ale mohou mít dramatický vliv na výsledný dojem a tedy i získanou částku. Věděli jste například, že pouhá výměna pracovní desky u starší kuchyňské linky je jedna z nejvýnosnějších investic do Home Stagingu?
Pět tipů na vylepšení, která mají největší vliv z hlediska návratnosti investice:
- úprava vstupní části, kosmetické opravy dveří
- výmalba, lakýrnické práce
- úpravy podlahových ploch (čištění koberců nebo jejich výměna, případně pokládka, opravy a čištění dlažby, atp.)
- drobná kosmetická vylepšení, modernizace (nová světla, zásuvky a vypínače, úchytky nábytku, atd.)
- čištění, obnova spár u obkladů a dlažby
Většina prodejců / makléřů si potřebu Home Stagingu dnes již uvědomuje, jen neví, kde a jak vlastně začít, co se vyplatí a co už by bylo naopak za hranou. V první řadě je potřeba správně nastavit prodejní cenu nemovitosti. Tady je vhodné podoktnout, že díky Home Stagingu nezískáte cenu, která je nad rámec potenciálu samotného obchodu.
Konkrétně, mírně zanedbaná nemovitost, která by se bez přípravy prodávala například za 4 milióny korun po dobu 4 měsíců, je s pomocí kvalitní přípravy a správně cílené inzerce možné prodat 2 krát rychleji, za cenu o 10 % vyšší, tedy za 4,4 miliónu korun, je-li to částka, která odpovídá nabídce dané lokality. Nastavíte-li však cenu neúměrně vyšší, může se stát, že investice přijde vniveč, protože dům bude i přes atraktivní prezentaci neprodejný a čím bude v nabídce déle, tím více bude klesat jeho cena a narůstat náklady spojené s jeho údržbou.
Home staging je profesionální služba
Na českém trhu působí několik desítek zdatných profesionálních homestagerů, kteří dokážou za velice dostupné ceny poskytnout jak jednoduché poradenství, tak kompletní službu, tzn. předají nemovitost ve stavu připraveném k okamžité nabídce, případně inzerci. Ceny jejich služeb se obvykle pohybují od 1 000 do 2 000 Kč za hodinu a není výjimkou, že mohou účinně poradit i během jedné krátké návštěvy, která může trvat třeba jen hodinu.
O Home Staging se může pokusit i sám prodejce, obvykle stačí se jen na svou domácnost přestat dívat očima jejího dlouholetého obyvatele. Nemovitost je vlastně jeden z nejcennějších produktů na trhu a tomu by měl odpovídat jeho marketing.
A Home Staging lze navíc aplikovat i v případě nezařízených nebo nových nemovitostí, i domů a bytů určených k pronájmu.
Sdílet / hodnotit tento článek