Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Metro v Brně za odsunuté nádraží chce město i kraj, SŽDC s podzemkou nepočítá

Brno, Jihomoravský kraj a státní instituce a organizace preferují nové brněnské nádraží v odsunuté poloze na místě dnešního nákladového dolního nádraží. Vyplývá to z jejich vyjádření. Neshodují se ale na podvariantě, které jsou ve studii proveditelnosti čtyři. Jihomoravský kraj a Brno chtějí nádraží, jehož součástí je podzemní železnice spojující sever a jih města. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) preferuje variantu bez podzemní železnice stejně jako Státní fond dopravní infrastruktury.
Metro v Brně

Vyplývá to z informací, které poskytla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Ministerstvo dopravy považuje za přijatelné de facto všechny varianty nového nádraží.

SŽDC preferuje variantu bez podzemní železnice, takzvaného diametru "s ohledem na výsledky plnění stanovených cílů, na výsledky ekonomické efektivity, na výsledky analýzy rizik a dále s ohledem na dosavadní postupy projektové přípravy a termíny realizace". Dodává, že variantu, která diametr zahrnuje, považuje spíše za přijatelnou. Varianta bez podzemní železnice již získala dosud nepravomocné územní rozhodnutí a je podle studie proveditelnosti o 2,3 miliardy levnější. Všichni dotazovaní považují za akceptovatelné i některé varianty nového nádraží v centru.

SŽDC nyní očekává oficiální vyjádření Brna, které schválili v úterý zastupitelé a dali si do něj podmínku, z níž vyplývá, že po zprovoznění nádraží by se měla co nejdříve zprovoznit alespoň část podzemní železnice.

SŽDC nato vypracuje protokol vyplývající ze studie proveditelnosti a obdržených stanovisek. Poté bude jednat řídicí výbor složený ze zainteresovaných institucí a zástupců kraje a města a bude hledat shodu na výběru varianty a dalším postupu přípravy. "Výbor by se měl sejít na přelomu března a dubna," uvedla Šubová. Poté by se měla stanoviskem výboru zabývat centrální komise ministerstva dopravy a v květnu či červnu vláda.

Otázkou je, jak se ministerstvo dopravy a vláda postaví k požadavku města co nejrychleji připravit stavbu podzemní železnice. Tuto podmínku zpochybnil například náměstek primátora Martin Ander (SZ), který míní, že rozdíl mezi začátkem provozu nádraží a diametru může být 20 až 30 let. Zelení jako jediní byli v úterý proti usnesení zastupitelstva.

"SŽDC chápe a respektuje apel města i kraje na severojižní železniční propojení. Při společném jednání minulý týden v Brně za účasti ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) deklarovala připravenost zahájit kroky k přípravě zadávacích podmínek pro soutěž na zpracování studie proveditelnosti," uvedla Šubová. Doplnila však, že rozhodnutí o poloze nádraží by se nemělo odkládat a podmiňovat, protože příprava nádraží je oproti diametru v několikaletém předstihu. Spekulace o konkrétním trasování a termínech stavby jsou podle Šubové předčasné, stejně jako výše nákladů, která může jít do desítek miliard.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, ttstudio

Studie: Energeticky náročným firmám v ČR hrozí kolaps, příčinou drahé energie

Energeticky náročným firmám v Česku hrozí brzká ztráta konkurenceschopnosti. Příčinou jsou vysoké ceny energií, které v tuzemsku patří k nejvyšším v Evropě. Vyplývá to ze studie, kterou dnes novinářům představila poradenská společnost EGU. Zástupci Svazu chemického průmyslu a výrobců keramiky proto vyzvali stát k…

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Experti: Dočasné uzavření Nová zelená úsporám ukazuje zájem lidí o zateplování

Dočasné pozastavení příjmu žádostí v programu Nová zelená úsporám kvůli jejich velkému počtu ukazuje, že domácnosti mají stále větší zájem o zateplování, fotovoltaiku a další opatření směřující k úsporám energie a využívání obnovitelných zdrojů. Podle Greenpeace ČR a aliance Šance pro budovy jde zároveň o signál, že…

Zdroj: Česká komora architektů

Česká cena za architekturu vyhlásí výsledky jubilejního 10. ročníku

Z celkem 271 přihlášených realizací z celé České republiky vybrala v červnu mezinárodní porota 25 nominovaných děl, která na začátku září osobně navštívila. Galavečer se uskuteční 13. listopadu ve Foru Karlín. O hlavní ocenění se uchází 25 nominovaných staveb z celkem 271 přihlášených.

Ilustrační obrázek, zdroj: fotoschlick, Fotolia

Nový Bor připravuje výstavbu bytového domu ze dřeva, hledá dodavatele

Výstavbu bytového domu ze dřeva připravují v Novém Boru na Českolipsku, město hledá dodavatele. Náklady na dřevostavbu s deseti byty odhadli projektanti na více než 70 milionů korun. Lhůta pro nabídky končí 3. listopadu. Podobné projekty jsou zatím v Česku ojedinělé, podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) loni…

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Inspirace pro starosty a zastupitele

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA