REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Další plavební komora na Vltavě? Povodí chce oživit debatu o stavbě

Státní podnik Povodí Vltavy se snaží oživit debatu o stavbě plavební komory na pražském Smíchově u Dětského ostrova. O stavbě se mluví již desetiletí, naráží ale na odpor páté pražské městské části. Stavba by stála kolem půl miliardy korun, peníze by povodí chtělo získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Komora by měla ulehčit současnému smíchovskému zdymadlu, které je nejvytíženější ve střední Evropě. Řekl to ředitel povodí Petr Kubala.
Další plavební komora na Vltavě? Povodí chce oživit debatu o stavbě

"Vzhledem k velkému počtu plavidel a proplavování a vzhledem k délce proplavování dochází k hromadění lodí v centrální části na Vltavě v Praze kolem Karlova mostu," řekl. Navíc podle něj provozovatelé povolují plavbu až do nočních hodin, což kromě hluku otravuje místní obyvatele také imisemi. "Ne všechny lodě jsou v optimálních provozních podmínkách," dodal.

Výstavba komory by trvala dva až tři roky, letos v lednu bylo zahájeno územní řízení. Komora by měla být na opačné straně Dětského ostrova, než je ta nynější. "Plavební komora by měla zabezpečit zkapacitnění proplavování pro sportovní a rekreační plavbu, nikoliv pro nákladní, protože parametry této plavební komory jsou stejné jako u plavební komora Mánes - nevejdou se tam dva největší parníky, které na Vltavě máme, natož ponton s nákladní lodí," uvedl Kubala. Nyní komorou propluje ročně kolem 28 000 lodí, tedy kolem 80 denně.

Se stavbou zásadně nesouhlasí městská část Praha 5. "Druhá plavební komora má pouze jeden jediný pozitivní efekt: spojuje kompletní veřejnost Prahy 5, občanské spolky a veškeré strany na radnici ať už koaliční nebo opoziční v jeden jediný názor - v žádném případě Praha 5 druhou plavební komoru nechce a podnikne veškeré kroky, aby případné stavbě zabránila. Druhá plavební komora žádnému občanovi nepomůže, pouze na ní vydělají společnosti, které vozí turisty v parnících po Vltavě," sdělil mluvčí městské části Jakub Večerka. Podle něj je postavení komory pro městskou část v plánovaných místech naprosto nepřípustné.

Pražský magistrát loni na podzim uvedl, že zváží, jakým způsobem by se daly omezit emise, které ve vltavském údolí produkuje lodní doprava. U lodních motorů není na rozdíl od automobilů měření emisí povinné a lodě nepodléhají žádné kontrole. Na problém upozorňovala i Praha 5, která si u odborníků z ČVUT objednala měření emisí právě i kolem smíchovské komory. "Na základě podnětů občanů bydlících u Janáčkova nábřeží jsme zahájili měření emisí z lodní dopravy, které doposud nikdo nedělal. Výsledky ukazují, že v určitých místech jsou emise z lodí větší problém než z aut, třeba u Dětského ostrova," uvedl loni v prosinci starosta městské části Pavel Richter (TOP 09).

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Stavba - zdroj: fotolia

Experti: Užití AI ve stavebnictví je v počátcích, vhodná je pro státní správu

Využívání umělé inteligence (AI) ve stavebnictví je v České republice zatím v počáteční fázi. Kromě užití v jazykových modelech, tedy ve vytváření textů a slov, by technologii bylo možné použít například jako součást robotické výstavby. Největší přínos umělé inteligence ve stavebnictví může být v generativním…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, kyo

Investice do úspor energie loni vzrostly desetkrát na 1,96 mld. Kč

Investice do projektů energetických úspor loni v Česku meziročně vzrostly skoro desetkrát na 1,96 miliardy korun. Týkaly se 16 projektů, které energetické firmy realizovaly na budovách veřejných institucí, případně průmyslových firem. Informovala o tom Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES). Dosud jde o…

Byty, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, jamrooferpix

Ombudsman: Byty zkolaudované k bydlení nelze využívat pro krátkodobou rekreaci

Byty zkolaudované k trvalému bydlení nelze podle veřejného ochránce práv Stanislava Křečka využívat pro krátkodobé ubytovací služby. Považuje to za obcházení stavebního zákona. Majitelé by takové byty měli nechat rekolaudovat. Ombudsman o tom dnes informoval na webu. Zabýval se stížností obyvatele domu, kterému…

Louvre, zdroj: Netfalls - stock.adobe.com

Impozantní skleněná pyramida stojí na nádvoří Louvru již 35 let

Impozantní skleněná pyramida uprostřed Napoleonova nádvoří před Louvrem, která od 29. března 1989 slouží jako hlavní vchod do tohoto nejznámějšího pařížského muzea, patří k symbolům francouzské metropole. Odvážný projekt amerického architekta čínského původu Ieoha Minga Peie prosadil v roce 1983 tehdejší francouzský…

Emise, zdroj: Adobestock

Prezident podepsal odsun termínu vyřazování emisních povolenek o pět měsíců

Firmy budou moci vyřazovat emisní povolenky za emise, které vypustily do ovzduší v předchozím roce, až k 30. září. Dosud tak musely učinit k 30. dubnu. Pětiměsíční odklad prezident Petr Pavel podepsal. Odklad se vztahuje také na termín, dokdy musí firmy příslušné množství povolenek nakoupit. Budou tak moci jejich…

Cihly - ilustrační obrázek, zdroj: pterwort, fotolia

Poptávka po cihlách roste, prodejci se předzásobují ze strachu z výpadků dodávek

Poptávka po zdicích a dalších stavebních materiálech začíná opět růst. Na začátek jarní stavební sezony mají prodejci ve skladech dostatek cihel, se zvyšující se poptávkou ale budou muset zásoby doplňovat. ČTK to sdělili největší čeští prodejci stavebnin DEK a Pro-Doma. Jedním z důvodů, proč se chtějí prodejci…

Veřejné osvětlení, zdroj fotolia, sema_srinouljan

O dotaci na výměnu osvětlení si zažádalo 700 obcí

O dotaci na rekonstrukci veřejného osvětlení zprostředkovávanou ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) si zažádalo 700 obcí. Z vyčleněné částky 2,52 miliardy korun se vyčerpalo 1,78 miliardy korun. Výzva k čerpání dotací určená na opravu lampových stožárů, instalaci LED svítidel a další opatření k úspoře energie za…

OD Kotva [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Obchodní dům Kotva dnes uzavřela rekonstrukce, potrvá dva roky

Obchodní dům Kotva v Praze 1 ode dneška uzavřela rekonstrukce. Potrvá dva roky. V nižších patrech vzniknou luxusní obchody a ve vyšších kanceláře. Promění se také okolí Kotvy, například zmizí nynější vstup do potravin. Sedmipodlažní budova s celkovou plochou 28.000 metrů čtverečních byla otevřena v roce 1975.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.