Stavební firma SAT, která je součástí nadnárodní společnosti Strabag, má ale ve své flotile recyklační stroj Remixer W4500 od německého výrobce Wirtgen. Je dvacet let starý a nemá v sobě vůbec žádnou elektroniku. Přitom ale dokáže současně frézovat, recyklovat odfrézovanou vozovku a rovnou pokládat novou. Škoda jen, že se dá použít pouze u novějších silnic, které navíc nemají poškozené spodní konstrukční vrstvy.
Stroj provádí takzvanou recyklaci za tepla, což je sanační postup, který cíleně změní strukturu krytu i ložné vrstvy vozovky a obnoví její užitné vlastnosti. Kromě toho je možné přidáním doplňkových materiálů zlepšit složení, a tím kvalitu asfaltu, jež ve výsledku prodlužuje jeho životnost. Tato technologie je nejen relativně levná, ale i šetrná k životnímu prostředí. Díky ní se ušetří čas i hodně paliva a provozu nákladních aut, které by jinak odvážely odfrézovaný materiál a přivážely materiál nový.
Remixer ke své práci potřebuje alespoň dva pomocníky, takzvané samopojížděcí nahřívače, které mu nahřívají vozovku. Tu pak stroj odfrézuje, recykluje a promíchá s novou asfaltovou směsí, položí ji jako základovou a hned na ni i další obrusovou vrstvu. Za Remixerem pak jedou dva válce, které vozovku zhutní na požadovanou míru.
Zdeněk Mečíř, inspektor Krajské správy a údržby silnic, vysvětlil že pro opravu dvacet let starého osmikilometrového úseku silnice II/238 od dálnice D11 po průmyslovou zónu Ovčáry se pro tuto technologii rozhodli hlavně kvůli úspoře času. Chtěli totiž využít celozávodní dovolené v továrně TPCA, díky níž zde výrazně klesla intenzita kamionové i osobní dopravy.
Sdílet / hodnotit tento článek