REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Zdění pasivního rodinného domu z vápenopískových cihel svépomocí

O postupu výstavby zděného pasivního domu založeného na extrudovaném polystyrenu jste na ESTAV.cz mohli číst již dříve. Dnes se podíváme, jak stavebníkům roste stavba do výšky. Nejprve bylo nutné provést hydroizolace na očištěný podklad. Poté se mohlo začít se zděním z vápenopískových cihel.

Příprava hydroizolace se neobešla bez menší komplikace. V jednom místě se nám vznítil extrudovaný polystyren. Naštěstí jsme měli oči na stopkách a nedošlo tak k větším škodám, které by mohly nastat, kdyby se oheň dostal pod základovou desku. Místo jsme uhasili, vyřízli a vyměnili za nový kus XPS.

Následující den jsme měli domluvené geodety, kteří nám změřili základovou desku a nastavili v rozích výšky (výšky jsme přenesli na šrouby zašroubované do XPS tak, aby hlavička byla v požadované výšce). Z měření vyšlo, že výškový rozdíl na základové desce je max 2.5 cm, což na desku postavenou víceméně svépomocí není nic hrozného.

Založení prvního řádku zdiva je nejdůležitější

Další den jsme začali se zakládáním zdiva. Výhoda zakládání na XPS je, že se nemusí používat tepelně izolované cihly do prvního řádku ani následná izolace podlahy. Takže jsme mohli hned začít s klasickými cihlami.

Zdíme z VPC - vápno, písek a voda - cihly jsme objednali od výrobce Vapis, který cihly vyrábí v Německu v Drážďanech. Zvolit si můžete i z dalších výrobců, kteří VPC nabízejí. Vapis nám byl doporučen projektantem, kvůli jejich kvalitě a přesnosti. Cenově to od všech prodejců vycházelo podobně.

Díky tomu, že jsou bloky opatřeny pero-drážkou, se zdí bez malty do svislé spáry a navíc cihly jsou tak přesné, že do sebe krásně zapadají.

Cihly se dělí na více druhů, a to plné, s elektrokanálkem a duté. Nejlepší vlastnosti mají samozřejmě plné, ale také jsou nejtěžší. Cihly s elektrokanálkem mají výhodu v tom, že elektrokanálky lze využít na vedení elektřiny, je ovšem potřeba zdít zcela přesně.

Zdění z VPC cihel za pomocí "saní" z Vapisu

My jsme zvolili bloky s elektrokanálky. Dodavatel jich však neměl dostatečné množství, tak jsme nakonec dostali mix s plnými bloky.

Na zdění je nejsložitější správné založení. Pokud už máte založeno, tak samotné zdění jde velmi lehce. Naučili jsem se to nahlížením zedníkům pod ruce a poslední třetinu přízemí jsme si nakonec vyzdili sami.

Zdění probíhalo na tupo. To znamená, že se zdivo v rozích neprovazovalo, ale používali jsme speciální nerezové kotvy (pásky). Jako pojivo jsme používali tenkovrstvou maltu, kterou Vapis dodává zdarma spolu se zdivem. Pro rovnoměrné nanesení malty se používají speciální maltové dávkovače (saně), které si musíte koupit, ale Vapis je od vás pak odkoupí zpět. Pro snadnější manipulaci s cihlami se prodávají speciální držáky, které určitě doporučuji, bez nich si nedokážu představit, jak bychom ty 25kg cihly nosili.

Založeno

Asi nejnáročnější bylo uložení překladů, které v šířce 200 mm nejsou nejlehčí. Nejdelší překlad měl 2 m a zvládli jsme ho ve 2 lidech.

Výsledek zdění?

Zdi jsou rovné, rohy jsou pravoúhlé a odchylka na 12,4 m je maximálně 5 mm, takže za nás dobré.

Vápenopískové cihly v praxi: zkušenosti, problémy a fámy

Jak už jsme psali v jednom z předchozích článků, nevýhody vápenopískového zdiva pocítíte převážně jen při realizaci. Tím máme na mysli především jejich hmotnost a obtížné řezání.

Jsou těžké, to je pravda, ale nic co by se nedalo zvládnout (my jsme k tomu měli ještě tloušťku cihly 20 cm oproti standardním 17,5 cm). Člověk pronosí několik tun cihel za den, ale pokud si správně rozmístíte palety po základové desce, tak se to opravdu dá zvládnout.

Řezání cihel - při použití flexy to není nic příjemného, všude se práší… ale při použití správného kotouče (diamantového) jde řezání lépe, když pomineme všudypřítomný prach.

Nejlepší možností, kterou doporučujeme, je použití pily na řezání cihel. Vyjde vás na nějaký tisíc, ale ušetříte si hodně práce. Při změně velikosti cihel v projektu ze 17,5 na 20 cm toto v projekci už moc nepoladili, a tak jsme museli řezat cihly na délky 5; 7,5; 17,5; 20 cm a samozřejmě půlky (které u 200 mm zdiva nejsou k dostání). Museli jsme si tedy sednout k počítači a vše řádně napočítat. Díky pile nám zabralo řezání všech cihel na přízemí a půlek na první patro necelé 4 hodiny. Šlo to krásně rychle a žádný zbytečný nepořádek.

Ing. Tomáš Adamec

Ve dne programátor, ve volném čase nadšenec do stavby pasivního domu svépomocí. S přítelkyní píše blog o stavbě vlastního pasivu s cílem sdílet zkušenosti a povzbudit ostatní “pasivní” stavaře na stavime-pasiv.cz

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavba

Foto: Open House Praha

Prázdniny skončily, architektonické vycházky Open House Praha začínají

Známý festival Open House se neomezuje pouze na květnové dny, kdy akce vrcholí, své vycházky za architekturou nabízí celoročně. Právě na září je jich připraveno nejvíce. Můžete prozkoumat místa, kam nelze běžně vstoupit, kochat se výhledem na Prahu, sestoupit do starobylého podzemí, obdivovat umělecká díla…

Foto: Filip Šlapal

Stříbrný domov kultury: citlivá obnova historického domu v Jihlavě

Dům se nachází na spodní straně hlavního Masarykova náměstí v Jihlavě. Jedná se o urbanisticky i architektonicky hodnotný objekt. Obnova nevyužívaného domu byla spojena s nalezením vhodného využití, založeném na zájmu o životaschopnost a zpřístupnění velmi cenné architektonické památky…

Zdroj: IPR

Od parních lokomotiv k chytrému městu: Smíchovské nádraží v proměnách času

Pražský Smíchov a jeho legendární nádraží procházejí obnovou. Železniční stanice leží na hlavní dvoukolejné trati, ústí do ní kratší jednokolejky, na vlaky zde navazuje metro, tramvaj, městský i příměstský autobus. Nová podoba Smíchovského nádraží s terminálem vše propojí a vytvoří moderní…

Foto: Petr Polák

Terminál 3 pražského Letiště Václava Havla prošel rozsáhlými úpravami

Letištní Terminál 3 prošel rozsáhlými úpravami, které zachovaly jeho postmoderní charakter, zároveň však posílily jeho reprezentativní vzhled a funkcionalitu. Nové architektonické prvky z vnějšku vytvářejí výraznou vizuální identitu, zatímco vnitřní úpravy zlepšují komfort cestujících.

REKLAMA