Bezpečnostní přeliv vznikne na pravém břehu mimo hráz. Půjde o tři přelivná pole široká 13 metrů a vysoká přes osm metrů. Povodí Vltavy nyní zpracovává dokumentaci pro provádění stavby, na jejímž základě bude zadána veřejná zakázka. "Do poloviny příštího roku předpokládáme zahájení výběrového řízení," uvedl ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala. Výstavba by měla být v ideálním případě zahájena na přelomu let 2019 a 2020 a dokončena v roce 2025.
Další důležitou akcí bude modernizace zdvihadla pro lodě do 3,5 tuny. Nově bude schopné přepravit přes korunu hráze plavidla s hmotností až 6,5 tuny. Kromě toho se mají zajistit plavební hloubky pod vodním dílem Kořensko, aby byla maximálně využita tamní plavební komora, a plánuje se i budování nových sjezdů do Vltavy v okolí Orlíku.
Ředitelka Státní stavební správy Klára Němcová na setkání uvedla, že od roku 2015 výrazně stoupá intenzita plavebního provozu a přibývá nových plavidel i oprávnění pro jejich provoz. Do nehodovosti se ale podle Němcové tato situace výrazně nepromítá. "Domnívám se, že je to zejména intenzivním dozorem," uvedla. Například na Slapech se letos stalo pět plavebních nehod a na Orlíku dvě.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v České republice. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo.
Sdílet / hodnotit tento článek