Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Trojská lávka spadla před rokem, o náhradě se zatím jen hovoří

Lávka, která přes 33 let spojovala Císařský ostrov s Trojou, se zřítila kolem půl druhé odpoledne v sobotu 2. prosince 2017, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Příčina pádu je i po roce stále neznámá, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce. Tři týdny po pádu nahradil lávku přívoz, od letošního léta je k dispozici nová loď s větší kapacitou. Chystá se nová provizorní lávka, která má vzniknout v příštím roce.
Trojská lávka spadla před rokem, o náhradě se zatím jen hovoří

Zřícená lávka, dlouhá 256 metrů, byla zprovozněna 7. července 1984 na místě, kde původně fungoval přívoz (na zimu nahrazovaný pontonovým mostem) a v polovině 70. let vojenský montovaný most pro pěší. Ten byl v létě 1977 vážně poškozen lodí, utrženou během povodní, a platil na něj zákaz vstupu, který ovšem místní příliš nerespektovali. V červenci 1981 poškozený most strhla další povodeň.

Stejnou konstrukci a stejného autora jako lávka v Troji mělo přemostění Labe v Nymburce, dokončené v srpnu 1985. Necelé dva týdny po pádu pražské lávky vedení Nymburka stavbu uzavřelo a od letošního června pod ní nesměly plout lodě. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících, mezitím byla lávka stržena. Od září v Nymburce funguje přívoz a letos v září město vybralo projektanta nové lávky, autorem návrhu je shodou okolností Jiří Stráský, autor původní lávky a uznávaný expert na mostní stavby.

Přívoz funguje také místo trojské lávky, jejíž trosky vytáhli hasiči z Vltavy loni 14. prosince. Původní loď, která začala sloužit těsně před Vánocemi, ale dokázala za hodinu převézt maximálně 250 lidí oběma směry. Dopravu ale zejména zpočátku komplikoval nízký stav vody. Letos v létě byl nakonec v Troji nasazen nový, podstatně větší přívoz, který má kapacitu 100 cestujících a za hodinu zvládne přepravit až 600 lidí v každém směru.

Zároveň se v Praze chystá výstavba nové lávky, práce ale komplikuje i fakt, že ta původní nebyla zanesena v územním plánu a město musí vypracovat jeho změnu. Nejdále jsou přípravy na provizorní přemostění Vltavy, které by mělo vzniknout v příštím roce s životností 30 let. Poté Praha vypíše architektonickou soutěž na finální podobu lávky. Levý břeh Vltavy s Trojou by měly časem propojit další dvě lávky, jedna by vedla z Podbaby k zoologické zahradě a měly by po ní jezdit i tramvaje.

Loňský pád trojské lávky přitom není jediným případem problémů pražských mostů. Asi nejznámější je kauza kolem Libeňského mostu, který spojuje Libeň s Holešovicemi, a který musel být kvůli havarijnímu stavu letos v lednu uzavřen pro automobily a městskou hromadnou dopravu. Stavba z roku 1928 se znovu otevřela začátkem března po šesti týdnech poté, co ji stavbaři na těch nejpoškozenějších místech podepřeli.

Na Libeňském mostě je ale nyní výrazně omezená rychlost a možnost potkávání tramvají, nesmějí na něj navíc automobily těžší než šest tun. Stále také není vyřešena jeho budoucnost. Podle představ minulého vedení města měl být most, který si řada odborníků cení pro jeho architektonické kvality, zbořen a na jeho místě se měl postavit nový. Zástupci stran, které ovládly radnici po letošních volbách, ale prosazují rekonstrukci.

Výrazně narušená je také konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede kromě tramvajové trati také severojižní magistrála od Holešovic směrem do centra Prahy. Jeho hlavním problémem je, že do mostu zatéká a následně odpadávají kusy betonu. V současnosti proto stavbu podrobně zkoumají odborníci, kteří by měli rozhodnout o dalším postupu. Před měsícem pak byl u Vltavské z bezpečnostních důvodů uzavřen most, přes který vede jeden proud magistrály a pod nímž jezdí tramvaje.

Ve špatném stavu je také Palackého most mezi Smíchovem a Novým Městem. Už v roce 2013 kontrola Technické správy komunikací (TSK) odhalila výrazný nárůst poruch především vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky kvůli nefunkčnímu hydroizolačnímu systému. Most navíc před pěti lety krátce před vypracováním zprávy poškodily povodně, které vymlely na některých pilířích až 20 procent spár mezi kameny. TSK proto u mostu navrhla provést celkovou rekonstrukci.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, guas

Z ubytovny byty zatím nebudou. Praha ruší tendr a vypisuje jej znovu

Pražský magistrát zruší tendr na projektovou dokumentaci pro přestavbu bývalé ubytovny dopravního podniku (DPP) ve Vysočanech na městské nájemní byty a vypíše jej znovu. Dnes to schválili městští radní. Podle primátorovy náměstkyně Alexandry Udženije (ODS) se do soutěže přihlásil jediný uchazeč, který navíc…

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Olomouc, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia - arnoldo96

Bude v Olomouckém kraji dost bytů? Výstavba meziročně poklesla o 40 %

V Olomouckém kraji začala v prvním pololetí letošního roku stavba 581 bytů, meziročně o 40,6 procenta méně. Pokles bytové výstavby byl výraznější než v celorepublikovém průměru. V Česku počet nově stavěných bytů od ledna do června klesl o 5,4 procenta na 16 295. Vyplývá to…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, gashgeron

Za zřícení domu v centru Prahy potvrdil soud statikovi podmínku a zákaz činnosti

Za zřícení rekonstruované budovy v centru Prahy potvrdil odvolací soud statikovi Jiřímu Hourovi dvouletou podmínku a pětiletý zákaz činnosti autorizovaného inženýra a podnikání v oboru projektování. Při neštěstí se zranili tři dělníci. Podle dnešního pravomocného verdiktu měl Houra na stavbě v době neštěstí autorský…

REKLAMA