REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Trojská lávka spadla před rokem, o náhradě se zatím jen hovoří

Lávka, která přes 33 let spojovala Císařský ostrov s Trojou, se zřítila kolem půl druhé odpoledne v sobotu 2. prosince 2017, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Příčina pádu je i po roce stále neznámá, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce. Tři týdny po pádu nahradil lávku přívoz, od letošního léta je k dispozici nová loď s větší kapacitou. Chystá se nová provizorní lávka, která má vzniknout v příštím roce.
Trojská lávka spadla před rokem, o náhradě se zatím jen hovoří

Zřícená lávka, dlouhá 256 metrů, byla zprovozněna 7. července 1984 na místě, kde původně fungoval přívoz (na zimu nahrazovaný pontonovým mostem) a v polovině 70. let vojenský montovaný most pro pěší. Ten byl v létě 1977 vážně poškozen lodí, utrženou během povodní, a platil na něj zákaz vstupu, který ovšem místní příliš nerespektovali. V červenci 1981 poškozený most strhla další povodeň.

Stejnou konstrukci a stejného autora jako lávka v Troji mělo přemostění Labe v Nymburce, dokončené v srpnu 1985. Necelé dva týdny po pádu pražské lávky vedení Nymburka stavbu uzavřelo a od letošního června pod ní nesměly plout lodě. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících, mezitím byla lávka stržena. Od září v Nymburce funguje přívoz a letos v září město vybralo projektanta nové lávky, autorem návrhu je shodou okolností Jiří Stráský, autor původní lávky a uznávaný expert na mostní stavby.

Přívoz funguje také místo trojské lávky, jejíž trosky vytáhli hasiči z Vltavy loni 14. prosince. Původní loď, která začala sloužit těsně před Vánocemi, ale dokázala za hodinu převézt maximálně 250 lidí oběma směry. Dopravu ale zejména zpočátku komplikoval nízký stav vody. Letos v létě byl nakonec v Troji nasazen nový, podstatně větší přívoz, který má kapacitu 100 cestujících a za hodinu zvládne přepravit až 600 lidí v každém směru.

Zároveň se v Praze chystá výstavba nové lávky, práce ale komplikuje i fakt, že ta původní nebyla zanesena v územním plánu a město musí vypracovat jeho změnu. Nejdále jsou přípravy na provizorní přemostění Vltavy, které by mělo vzniknout v příštím roce s životností 30 let. Poté Praha vypíše architektonickou soutěž na finální podobu lávky. Levý břeh Vltavy s Trojou by měly časem propojit další dvě lávky, jedna by vedla z Podbaby k zoologické zahradě a měly by po ní jezdit i tramvaje.

Loňský pád trojské lávky přitom není jediným případem problémů pražských mostů. Asi nejznámější je kauza kolem Libeňského mostu, který spojuje Libeň s Holešovicemi, a který musel být kvůli havarijnímu stavu letos v lednu uzavřen pro automobily a městskou hromadnou dopravu. Stavba z roku 1928 se znovu otevřela začátkem března po šesti týdnech poté, co ji stavbaři na těch nejpoškozenějších místech podepřeli.

Na Libeňském mostě je ale nyní výrazně omezená rychlost a možnost potkávání tramvají, nesmějí na něj navíc automobily těžší než šest tun. Stále také není vyřešena jeho budoucnost. Podle představ minulého vedení města měl být most, který si řada odborníků cení pro jeho architektonické kvality, zbořen a na jeho místě se měl postavit nový. Zástupci stran, které ovládly radnici po letošních volbách, ale prosazují rekonstrukci.

Výrazně narušená je také konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede kromě tramvajové trati také severojižní magistrála od Holešovic směrem do centra Prahy. Jeho hlavním problémem je, že do mostu zatéká a následně odpadávají kusy betonu. V současnosti proto stavbu podrobně zkoumají odborníci, kteří by měli rozhodnout o dalším postupu. Před měsícem pak byl u Vltavské z bezpečnostních důvodů uzavřen most, přes který vede jeden proud magistrály a pod nímž jezdí tramvaje.

Ve špatném stavu je také Palackého most mezi Smíchovem a Novým Městem. Už v roce 2013 kontrola Technické správy komunikací (TSK) odhalila výrazný nárůst poruch především vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky kvůli nefunkčnímu hydroizolačnímu systému. Most navíc před pěti lety krátce před vypracováním zprávy poškodily povodně, které vymlely na některých pilířích až 20 procent spár mezi kameny. TSK proto u mostu navrhla provést celkovou rekonstrukci.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Stavba - zdroj: fotolia

Experti: Užití AI ve stavebnictví je v počátcích, vhodná je pro státní správu

Využívání umělé inteligence (AI) ve stavebnictví je v České republice zatím v počáteční fázi. Kromě užití v jazykových modelech, tedy ve vytváření textů a slov, by technologii bylo možné použít například jako součást robotické výstavby. Největší přínos umělé inteligence ve stavebnictví může být v generativním…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, kyo

Investice do úspor energie loni vzrostly desetkrát na 1,96 mld. Kč

Investice do projektů energetických úspor loni v Česku meziročně vzrostly skoro desetkrát na 1,96 miliardy korun. Týkaly se 16 projektů, které energetické firmy realizovaly na budovách veřejných institucí, případně průmyslových firem. Informovala o tom Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES). Dosud jde o…

Byty, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, jamrooferpix

Ombudsman: Byty zkolaudované k bydlení nelze využívat pro krátkodobou rekreaci

Byty zkolaudované k trvalému bydlení nelze podle veřejného ochránce práv Stanislava Křečka využívat pro krátkodobé ubytovací služby. Považuje to za obcházení stavebního zákona. Majitelé by takové byty měli nechat rekolaudovat. Ombudsman o tom dnes informoval na webu. Zabýval se stížností obyvatele domu, kterému…

Louvre, zdroj: Netfalls - stock.adobe.com

Impozantní skleněná pyramida stojí na nádvoří Louvru již 35 let

Impozantní skleněná pyramida uprostřed Napoleonova nádvoří před Louvrem, která od 29. března 1989 slouží jako hlavní vchod do tohoto nejznámějšího pařížského muzea, patří k symbolům francouzské metropole. Odvážný projekt amerického architekta čínského původu Ieoha Minga Peie prosadil v roce 1983 tehdejší francouzský…

Emise, zdroj: Adobestock

Prezident podepsal odsun termínu vyřazování emisních povolenek o pět měsíců

Firmy budou moci vyřazovat emisní povolenky za emise, které vypustily do ovzduší v předchozím roce, až k 30. září. Dosud tak musely učinit k 30. dubnu. Pětiměsíční odklad prezident Petr Pavel podepsal. Odklad se vztahuje také na termín, dokdy musí firmy příslušné množství povolenek nakoupit. Budou tak moci jejich…

Cihly - ilustrační obrázek, zdroj: pterwort, fotolia

Poptávka po cihlách roste, prodejci se předzásobují ze strachu z výpadků dodávek

Poptávka po zdicích a dalších stavebních materiálech začíná opět růst. Na začátek jarní stavební sezony mají prodejci ve skladech dostatek cihel, se zvyšující se poptávkou ale budou muset zásoby doplňovat. ČTK to sdělili největší čeští prodejci stavebnin DEK a Pro-Doma. Jedním z důvodů, proč se chtějí prodejci…

Veřejné osvětlení, zdroj fotolia, sema_srinouljan

O dotaci na výměnu osvětlení si zažádalo 700 obcí

O dotaci na rekonstrukci veřejného osvětlení zprostředkovávanou ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) si zažádalo 700 obcí. Z vyčleněné částky 2,52 miliardy korun se vyčerpalo 1,78 miliardy korun. Výzva k čerpání dotací určená na opravu lampových stožárů, instalaci LED svítidel a další opatření k úspoře energie za…

OD Kotva [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Obchodní dům Kotva dnes uzavřela rekonstrukce, potrvá dva roky

Obchodní dům Kotva v Praze 1 ode dneška uzavřela rekonstrukce. Potrvá dva roky. V nižších patrech vzniknou luxusní obchody a ve vyšších kanceláře. Promění se také okolí Kotvy, například zmizí nynější vstup do potravin. Sedmipodlažní budova s celkovou plochou 28.000 metrů čtverečních byla otevřena v roce 1975.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.