REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Záměna názvu produktu a značky ve stavebnictví je častá. Neznalost vede k záměnám

Pokud konkurence využívá cizí značku, o které tvrdí, že zlidověla, může se dopustit nekalosoutěžního jednání. V případě, že používá k označení produktu název cizí značky spotřebitel, ale k žádnému porušení zákona nedochází. Pro prodejce nebo řemeslníka však může být matoucí.
Zdroj: Fotolia.com

České firmy se potýkají s neznalostí zákazníků, kteří poptávají jejich produkty pod názvem konkurence

„Se zobecňováním a zaměňováním názvů se v našem oboru setkáváme běžně. Segment stavebnictví má svůj specifický slovník, a klient-laik se tak může v termínech ztrácet. Aby si pojmenování produktu usnadnil, osvojí si název značky, který je pro něj jednodušší k zapamatování. Záleží ale na vztahu klienta a projektanta. Právě on by měl z komunikace správně vycítit, zda má jeho zákazník na mysli konkrétní značku, nebo jí jen obecně nazývá nějaký produkt,“ vysvětluje Josef Pivoda, člen České komory autorizovaných inženýrů a techniků.

Problém zaměňování názvů produktů za konkurenční značky pociťuje řada výrobců

Například český výrobce sanitární techniky, společnost AlcaPlast k problému uvádí: „Naši zákazníci mají největší potíže s pojmenováním WC modulů, které se využívají pro závěsné toalety. Správný název těchto modulů zní předstěnové instalační systémy. Takové označení je však těžko zapamatovatelné,“ podotýká projektový manažer společnosti AlcaPlast Martin Jurkovič s tím, že zákazníci WC moduly běžně nesprávně označují Geberit. Tedy názvem konkurenčního zahraničního výrobce. „Přestože čeští zákazníci běžně dávají přednost tuzemským výrobkům kvůli kvalitě, dostupnosti zboží a dobrému servisu, často nejsou schopni prodejcům vysvětlit, o jaký produkt mají zájem,“ dodává Jurkovič.

„Setkáváme se zejména se zaměňováním názvu našich zdících bloků Sendwix. Lidé je označují jako Ytong, přestože jediným společným prvkem obou výrobků je bílá barva. Vlastnostmi se však od sebe produkty výrazně liší,“ popisuje Marek Žídek, obchodní ředitel společnosti KM BETA. Jak dodává, účinným nástrojem pro boj s takovými záměnami je zvýšená propagace, a především trpělivé vysvětlování výhod proti konkurenčním značkám. S tím souhlasí i Jurkovič. „Kromě koncových klientů školíme také odborníky. Chybování v názvech je lidské, ale jsem přesvědčen, že na straně profesionálů by k němu nemělo docházet.“

Právní spory jsou vzácností

Záměna názvu produktu za známou značku je odborně nazývána apelativizace. Cílené zneužívání známého názvu firmy v názvu konkurenčního produktu je trestné a jedná se o nekalou soutěž. Tuzemské firmy se však potýkají s opačným problémem, kdy zákazníci jejich produkty označují názvem konkurence z nevědomosti. Tento problém pak právně postižitelný není. „Pokud konkurence využívá cizí značku, o které tvrdí, že zlidověla, může se dopustit nekalosoutěžního jednání. To by se dalo považovat za parazitování na dobré pověsti cizího produktu a pak má spor smysl,“ vysvětluje Vít Křížka z advokátní kanceláře Křížka Kuckirová Legal. „V případě, že používá k označení produktu název cizí značky spotřebitel, ale k žádnému porušení zákona nedochází. Jediné, co může společnost, kterou tento jev poškozuje, udělat, je intenzivnější propagace a osvěta vlastních produktů,“ uzavírá Křížka.  

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Stavba

Zdroj: STUDIO PEER

Nové lávky v sídlišti Petržalka obyvatelům usnadní a zkvalitní život

Brněnské architektonické studio Peer navrhlo nové lávky na bratislavském sídlišti Petržalka. Cílem je propojit slepé rameno Dunaje s novými MHD zastávkami, které na sídlišti přibydou. Lávky by měly zároveň přispět k tomu, aby se z této lokality stala oblíbená rekreační zóna.

Foto: BoysPlayNice

Vkusná novostavba s respektem k původní zástavbě Karlína

Dvojí barevnost hmot, dvojí výška objektů, moderní vzhled, nekonfrontační řešení, to vše dělá z projektu ICONIK velmi zajímavé řešení, esteticky zdařilé. Máme zde příklad, jak lze zdárně vyřešit vcelku složitou parcelu v původní historické zástavbě, omezenou spoustou uzancí.

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, kyo

Investice do úspor energie loni vzrostly desetkrát na 1,96 mld. Kč

Investice do projektů energetických úspor loni v Česku meziročně vzrostly skoro desetkrát na 1,96 miliardy korun. Týkaly se 16 projektů, které energetické firmy realizovaly na budovách veřejných institucí, případně průmyslových firem. Informovala o tom Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES). Dosud jde o…

REKLAMA