Vodohospodáři chtějí zájemcům poskytnout dostatek informací o dění kolem vody. Novinářům to řekl mluvčí povodí Jan Svejkovský.
Budova na koruně hráze se stavěla dva roky, kvůli pracím byl omezen vstup na hráz. Kromě samotného centra nechalo povodí opravit i cesty v těsném sousedství přehrady. "Nebylo úplně v pořádku schodiště, lávka přes potok na odtoku z vodního díla. Vznikla také naučná stezka podél nádrže, díky níž lze dojít až k přehradě Rauschenbach na německé straně Krušných hor, kde je takový informační pavilonek," uvedl Svejkovský.
Celkové náklady na česko-německý projekt včetně pořízení letáků činily podle Svejkovského 19,5 milionu korun. Náklady na české straně byly asi 17 milionů korun, z toho dotaci deset milionů poskytla Evropská unie.
Při stavbě informačního centra využili stavaři základů pro jeřáb, které zůstaly z doby, kdy se přehrada stavěla. "Místo se muselo zpevnit, sanovat betonový základ, zčásti je díky tomu informační centrum přímo nad hladinou vody," uvedl Svejkovský. Budova je také chráněna dvojitými dveřmi pro případ nepřízně počasí.
Povodí Ohře v centru představuje historii Flájí, práci povodí. Je možné absolvovat prohlídky, které si lze objednat na webu Povodí Ohře nebo přímo v infocentru, které se pro veřejnost otvírá 29. června.
Provoz centra bude celoroční. Otevřeno bude přes letní sezonu od středy do neděle, na podzim a v zimě pouze o víkendech. V hlavní sezoně bude centrum obsluhovat jeden člověk se dvěma pomocníky. Občerstvení v infocentru lidé prozatím nenajdou. "Lidé dostanou pouze informace, nikoliv občerstvení," uvedl Svejkovský.
K přehradě jezdí turisté celý rok, v zimě na běžkách, na jaře pěšky a v létě na kole. Vodní dílo zásobuje pitnou vodou obyvatele severočeské hnědouhelné pánve a slouží jako částečná ochrana území před povodněmi, stavělo se v 50. letech minulého století. Přehrada je jedinou betonovou pilířovou přehradou v Česku, i díky tomu je zařazena mezi české kulturní památky. K dopravě materiálu použili tehdejší stavitelé Moldavskou horskou dráhu, od jejíž konečné stanice vedla k vznikající přehradě lanovka.
Sdílet / hodnotit tento článek