Kostel by měl vyrůst během následujících tří let v jednom z mála měst, které chrám boží dosud nemají. „Chci vybrat pro kostel v Neratovicích ty nejlepší spolupracovníky a Ronyho Plesla považuji za nejlepšího z naší generace uměleckých sklářů,“ uvedl Zdeněk Fránek.
Posvátná geometrie
Pro Ronyho Plesla, který spolupracuje s tradičními firmami jako Cartier, Moser, Bomma či Preciosa, to nebude poprvé, kdy dotkne sakrální tématiky. Letos v létě vystavoval v londýnské Victoria and Albert Museum na prestižním London Design Festival skleněnou instalaci s názvem Sacred Geometry, která vychází z myšlenky univerzálního jazyka „posvátné geometrie“ inspirované myšlenkami českého surrealisty Josefa Šímy a německého astronoma Johannese Keplera. „Rony Plesl skutečně posouvá možnosti skla,“ uvedl ředitel London Design Festival v celostránkovém článku, který o londýnské instalaci otiskl deník Financial Times.
„Ve své tvorbě se velice často dotýkám tématu víry. Přesněji řečeno, jak to nejlépe vyjádřil Jan Ámos Komenský, labyrintu světa a ráje srdce. Zajímá mne geometrická podstata přírodních tvarů ve vztahu ke geometrii, kterou vytváří člověk. Sakrální architektura je pro mne právě v této spojitosti velkou inspirací. Navíc sklo, které se propojuje se světlem, dává stavbám další rozměr,“ vysvětlil Rony Plesl. Možnost vytvořit křížovou cestu ve spolupráci s architektem Zdeňkem Fránkem pro něj prý představuje další velice silný moment.
Hra se světlem
„Křížová cesta je nedílnou součástí katolických kostelů, připomíná Kristovu lásku k člověku. Každý pátek vzpomínáme na jeho utrpení, kterým na sebe vzal tragický úděl člověka pro naše hříchy. Spása i láska není bez bolesti,“ doplnil farář Peter Kováč, který má výstavbu nového kostela na starosti. Na spolupráci s Rony Pleslem se těší. „Znal jsem jeho práci ještě před tím, než jsme se potkali nad neratovickým kostelem. Líbila se mi už jeho soška pro Českého lva, a jak jsem se postupně s jeho tvorbou seznamoval, nabyl jsem přesvědčení, že jeho díla mají silný spirituální rozměr. Vnímám, jak umožňují nahlédnout na hluboký smysl každodenního lidského horizontu,“ dodal farář. Zasazení křížové cesty do stěny kostela, otevře průnik denního světla z venku i umělého zevnitř, aby jednotlivá zastavení vynikla i dokonale zapadla do celkového umělecko-architektonického pojetí interiéru posvátného prostoru.
Sakrální ikona pro Neratovice
Návrh kostela farnost svěřila přednímu českému architektovi Zdeňku Fránkovi i proto, že si město s převážně socialistickou kulturou výstavby zaslouží unikátní soudobou stavbu. Fránek se už proslavil oceňovanými kostely v Litomyšli a v Černošicích. Neratovický kostel bude tvořen dvěma soustřednými klenbami a představuje tak návrat ke kořenům církevních staveb. Dvouplášťový systém je možné spatřit například v kostele Santa Maria del Fiore ve Florencii od Filippa Brunelleschiho nebo v katedrále svatého Pavla v Londýně od Christophera Wrena.
Do prostor mezi klenbami neratovického kostela architekt zakomponoval zázemí jako učebny, klubovny, toalety a podobně. Církevní stavba dostojí i současným ekologickým trendům šetrného stavebnictví, jehož je Zdeněk Fránek propagátorem. Na kostel i faru umístil zelenou střechu, která by měla být zavlažována z retenční nádrže zachycující dešťovou vodu.
Farář Peter Kováč očekává, že by kostel mohl získat během příštího roku stavební povolení a do dvou tří let by mohlo nové duchovní a komunitní centrum, které bude zároveň architektonickým skvostem, stát. Investiční náklady na výstavbu kostela jsou vyčísleny na zhruba 90 milionů korun.
Sdílet / hodnotit tento článek