Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Metro ve Stockholmu je jako největší galerie na světě. Staví ho i česká firma

Metro ve Stockholmu díky barevné výmalbě stanic připomíná vikingské jeskyně mnozí považují za nejkrásnější na světě. Připomíná velkou galerii. Pokud pojedete do Stockholmu určitě si vyhraďte čas na prohlídku stanic. Na výstavbě nových stanic se podílí i česká firma.

Systém metra ve Stockholmu se skládá ze tří tras (zelená, modrá a červená), na kterých je v provozu sedm linek. První část zelené trasy byla otevřena v roce 1950. První část červené trasy byla otevřena pro veřejnost v roce 1964 a jako poslední, modrá trasa, až roku 1976. Nové stanice se již budují.

Stanice jako umělecké dílo? Proč ne!

Nahrubo opracované a betonem stabilizované stěny stanic jsou pro severské země typické, podobně jsou technicky zpracovány například silniční tunely v Norsku. Za zrodem výtvarného řešení metra ve Stockholmu, jež bývá nazýváno nejdelší galerií na světě, stály již koncem 50. let 20. století švédské malířky Siri Derkert a Vera Nilsson.

zdroj: Adobe Stock

V začátku předložili celkem dva návrhy a pro jeden z nich se vyslovily všechny politické síly ve městě. O rok později byla vypsána veřejná soutěž na úpravu hlavní přestupní stanice T-Centralen. Umístění uměleckých děl vzbudilo veliký ohlas, a tak se pokračovalo ve stejném stylu i v dalších stanicích. Díky tomu se v celé síti nachází mnoho moderního umění, a někdy bývá stockholmské metro přirovnáváno ke galerii.

Do současnosti se na podobě devadesáti z celkových sta stanic podílelo více než sto padesát umělců.

Několik stanic (obzvláště na modré lince) je zdobeno surovým a nedokončeným podložím. Ve stanici Rissne je po obou stranách vestibulu informativní nástěnná freska o historii civilizací Země.

Metro ve Stockholmu je jako největší galerie na světě zdroj: Adobe Stock

Prodloužení modré linky vybuduje česká společnost

„Že si nás švédský investor vybral na tak velkou část rozšíření metra, to považuji za zcela mimořádný úspěch nejen pro naši společnost, ale i celou Skupinu Metrostav a české podzemní stavebnictví vůbec. Vzhledem k rozsahu a náročnosti projektu počítáme se zapojením kapacit mateřské společnosti Metrostav a věříme, že s přispěním našich švédských partnerů se společné dílo podaří,“ řekl Ondřej Fuchs, generální ředitel společnosti Subterra.

Prodloužení metra na severozápadní předměstí Stockholmu zahrnuje kromě traťových a servisních tunelů ražené stanice Barkabystaden a Barkaby. Úsek Akalla–Barkarbystaden budou tvořit dva jednokolejné tunely, úsek Barkarbystaden–Barkarby dvoukolejný tunel a tunel servisní.

Barkarby Zdroj: Subterra

Ražby budou provedeny tradiční skandinávskou metodou Drill and Blast (navrtej a odstřel), ostění v tvrdé hornině bude zajištěno převážně pouze pomocí horninových kotev a stříkaného betonu. Se zahájením prací se počítá v červnu letošního roku a s jejich skončením v září roku 2023. Smluvní cena dosahuje v přepočtu téměř 5 miliard Kč.

Ačkoli je Subterra českou firmou, v současnosti se 65 % jejího byznysu odehrává v zahraničí, protože doma nebyl dostatek tunelových zakázek. V minulosti se společnost podílela rovněž na výstavbě pražského metra, v úsecích Nádraží Holešovice – Ládví (2000–2004), Ládví–Letňany (2004–2008) a Dejvická – Nemocnice Motol (2010–2015).

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: Adobestock – Naraichal

Vyvlastnění krok za krokem očima vyvlastnitele: od stavebního úřadu po vyjednávání

Vyvlastnění není jen právní institut, ale složitý proces s řadou nástrah. V závěrečném dílu série se podíváme na vyvlastnění z pohledu vyvlastnitele: jak probíhá řízení před stavebním úřadem, co obnáší vyjednávání s vlastníkem a jak uspět ve vyvlastňovacím řízení. Článek nabízí praktická…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

K vyvlastnění se přikračuje často z důvodu výstavby dopravní či technické infrastruktury. Zdroj: Adobestock – Mariusz Szczygie

Vyvlastnění nemovitosti: Na co si dát pozor a jak hájit svá práva

Vyvlastnění není jen formální proces, kdy stát či investor sáhne po vašem pozemku. Každá fáze – od stavebního řízení přes vyjednávání až po samotné vyvlastňovací řízení – nabízí možnosti, jak hájit svá práva a ovlivnit výsledek. Na co si dát pozor, jak vyjednávat a kde leží největší úskalí pro…

Zdroj: IPR

Od parních lokomotiv k chytrému městu: Smíchovské nádraží v proměnách času

Pražský Smíchov a jeho legendární nádraží procházejí obnovou. Železniční stanice leží na hlavní dvoukolejné trati, ústí do ní kratší jednokolejky, na vlaky zde navazuje metro, tramvaj, městský i příměstský autobus. Nová podoba Smíchovského nádraží s terminálem vše propojí a vytvoří moderní…

REKLAMA